Onderzoeksvaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
De betere duiker, de voorlichting
- INFORMATIE VOOR OUDERS OVER P4- Samen naar het examen.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Studiereis Nashville Consortium voor Innovatie Ellen Elemans
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Compressie: het plan Overdragen 2009/2010 Groep 5.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Werkvormen voorstellen theorie werkvormen cursus werkvormen
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Workshop OGW in de klas..
Collectief portfolio groep 3
Begeleiden van het B-leerproces
Les 7: het voorbereiden van een les
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
V1 stage - Blok 4.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Medmec04 les 3 Engagement.
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Onderzoeksvaardigheden
Onderzoeksvaardigheden
U kunt deze presentatie ook op uw eigen PC afspelen! Gebruikmaken van internet:  Education  Health sciences  Presentations.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Summercourse VO: Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf & Stephan Marchant, AgO
Hoe bereid je lessen voor?
. Wat Studiekeuzetraject op het Nieuwe Eemland Wie Professionele studiekeuzecoaches van September Advies.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Informatie avond leerjaar 4 (J. Driedonks - klas 4D) 10 maart 2015.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Welkom.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Een opleiding geven, hoe begin je eraan ? Sandra Lauf, AgO16 oktober
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Bijeenkomst September 2015
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bronnen en onderzoeksvragen
Onderhouden bestratingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De juiste route naar het juiste doel
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 17 september 2018
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gesprekstechnieken Les 3.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Coaching.
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Onderzoeksvaardigheden Didactiek en organisatie workshops

Wat gaan we vandaag doen? Cursusdagen: de organisatie De cursus: het didactisch model

Workshops: de organisatie Randvoorwaarden Workshopomschrijving Presentatieroosters Inschrijven workshops

Randvoorwaarden De data Totale tijd: drie uur (inclusief korte pauze) Onderwijsweek 8 (8-12 juni 2009) Totale tijd: drie uur (inclusief korte pauze) Lokaal-eisen: zelf doorgeven aan onderwijsbureau gelijk met cursus-omschrijving (zie hierna)

Format Omschrijving Cursus Titel / Onderwerp Groepsnummer (conform lijst vaardighedendocent) Omvang: maximaal ½ A4 In Word (*.doc) Inhoud: Doelgroep + verwachte voorkennis Globale inhoud van de workshop Inleverdatum: maandag 18 mei 2009, voor 12.00 uur, per e-mail aan: onderwijsbureau.ica@han.nl (cc aan rody.middelkoop@han.nl)

Presentatierooster & inschrijving Rooster gepubliceerd (op Insite): woensdag 20 mei 2009, mits je de omschrijving hebt ingeleverd! Begin inschrijving: maandag 25 mei 2009, vanaf 9.00 uur, op prikborden bij het Onderwijsbureau

Van Onderzoek naar Cursus

Leerdoelen …. Geven het eindpunt aan van het leerproces Geven richting aan de cursus Geven duidelijkheid Zijn een communicatiemiddel

Soorten leerdoelen Het KVA-model: Oefening: Kennisdoelen Vaardigheidsdoelen Attitudedoelen Oefening: formuleer tenminste drie leerdoelen die jullie tijdens de cursusdag willen realiseren op alle drie genoemde niveaus, met gebruik van actieve werkwoorden (zie hierna).

Actieve werkwoorden Kennis: Vaardigheden: Attitudes: Opnoemen, beschrijven, aantonen, onderscheiden, ETC Vaardigheden: Bedienen, opbouwen, uitvoeren, aandacht geven aan, ETC Attitudes: Gemotiveerd zijn om, bereid zijn om, zich bewust zijn van, ETC

Beginsituatie Analyseer de samenstelling van de groep Analyseer kennis en ervaring rond het onderwerp Inventariseer mogelijke werk- en/of leersituatie Inventariseer motivatie deelnemers

Inhoud Kiezen van inhoud: Aansluiten bij leerdoelen Onderscheid hoofd- en bijzaken Aansluiten bij de groep (beginsituatie!) Denk aan de beschikbare tijd Denk aan een ‘rode draad’ (met de leercirkel van Kolb!)

Werkvormen & hulpmiddelen Voor iedere fase en voor ieder doel bestaat een geschikte werkvorm! Kijk bijvoorbeeld op: http://www.leren.nl/cursus/leren_en_studeren/didactiek/werkvo rmen.html Zie ook diverse boeken, publicaties, andere websites

Evaluatie Procesevaluatie: Productevaluatie: gericht op inhoud, werkvormen, hulpmiddelen Productevaluatie: Gericht op doelstellingen Kennis: toets, etc Vaardigheid: practica, observaties, etc Attitude: gesprekken, verslagen, etc.

Het vervolg 14 mei, laatste keer Didactiek 2: Afronding & Evaluatie Hoe beginnen Moeilijke situaties Zie Scholar: Een training geven (PDF) Afronding & Evaluatie De beoordeling Verantwoording & Reflectieverslag