Onderzoeksvaardigheden Didactiek en organisatie workshops
Wat gaan we vandaag doen? Cursusdagen: de organisatie De cursus: het didactisch model
Workshops: de organisatie Randvoorwaarden Workshopomschrijving Presentatieroosters Inschrijven workshops
Randvoorwaarden De data Totale tijd: drie uur (inclusief korte pauze) Onderwijsweek 8 (8-12 juni 2009) Totale tijd: drie uur (inclusief korte pauze) Lokaal-eisen: zelf doorgeven aan onderwijsbureau gelijk met cursus-omschrijving (zie hierna)
Format Omschrijving Cursus Titel / Onderwerp Groepsnummer (conform lijst vaardighedendocent) Omvang: maximaal ½ A4 In Word (*.doc) Inhoud: Doelgroep + verwachte voorkennis Globale inhoud van de workshop Inleverdatum: maandag 18 mei 2009, voor 12.00 uur, per e-mail aan: onderwijsbureau.ica@han.nl (cc aan rody.middelkoop@han.nl)
Presentatierooster & inschrijving Rooster gepubliceerd (op Insite): woensdag 20 mei 2009, mits je de omschrijving hebt ingeleverd! Begin inschrijving: maandag 25 mei 2009, vanaf 9.00 uur, op prikborden bij het Onderwijsbureau
Van Onderzoek naar Cursus
Leerdoelen …. Geven het eindpunt aan van het leerproces Geven richting aan de cursus Geven duidelijkheid Zijn een communicatiemiddel
Soorten leerdoelen Het KVA-model: Oefening: Kennisdoelen Vaardigheidsdoelen Attitudedoelen Oefening: formuleer tenminste drie leerdoelen die jullie tijdens de cursusdag willen realiseren op alle drie genoemde niveaus, met gebruik van actieve werkwoorden (zie hierna).
Actieve werkwoorden Kennis: Vaardigheden: Attitudes: Opnoemen, beschrijven, aantonen, onderscheiden, ETC Vaardigheden: Bedienen, opbouwen, uitvoeren, aandacht geven aan, ETC Attitudes: Gemotiveerd zijn om, bereid zijn om, zich bewust zijn van, ETC
Beginsituatie Analyseer de samenstelling van de groep Analyseer kennis en ervaring rond het onderwerp Inventariseer mogelijke werk- en/of leersituatie Inventariseer motivatie deelnemers
Inhoud Kiezen van inhoud: Aansluiten bij leerdoelen Onderscheid hoofd- en bijzaken Aansluiten bij de groep (beginsituatie!) Denk aan de beschikbare tijd Denk aan een ‘rode draad’ (met de leercirkel van Kolb!)
Werkvormen & hulpmiddelen Voor iedere fase en voor ieder doel bestaat een geschikte werkvorm! Kijk bijvoorbeeld op: http://www.leren.nl/cursus/leren_en_studeren/didactiek/werkvo rmen.html Zie ook diverse boeken, publicaties, andere websites
Evaluatie Procesevaluatie: Productevaluatie: gericht op inhoud, werkvormen, hulpmiddelen Productevaluatie: Gericht op doelstellingen Kennis: toets, etc Vaardigheid: practica, observaties, etc Attitude: gesprekken, verslagen, etc.
Het vervolg 14 mei, laatste keer Didactiek 2: Afronding & Evaluatie Hoe beginnen Moeilijke situaties Zie Scholar: Een training geven (PDF) Afronding & Evaluatie De beoordeling Verantwoording & Reflectieverslag