Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010
Doel Leren communicatieve vaardigheden Presenteren voordracht Schriftelijk overdragen Beoordelen Opzoeken, bestuderen en verwerken van wetenschappelijke informatie
Werkvorm Flitsvoordracht Korte voordracht Krantenartikel Lange voordracht Scriptie Beoordelingsrapport Publieksrol
Flitsvoordracht Leerdoel Introductie Betoog opbouwen Houding ten opzichte van publiek Eigen onderwerp Maximaal 2 slides 2 minuten: samenvatting + eigen mening Eventueel korte discussie
Korte voordracht Leerdoel: bestuderen van ingewikkeld onderwerp iets ingewikkelds duidelijk maken omgaan met publiek gebruik van slides, Powerpoint, LaTeX beamer… leren uitleggen vragen beantwoorden evalueren en reflectie A-onderwerp Duur: 15 minuten Nederlands of Engels
Krantenartikel Leerdoel: begrijpelijk en boeiend schrijven voor een onwetend publiek aandacht vasthouden onderwerp vereenvoudigen A-onderwerp Lengte: 600 woorden Call out en side-bar, Volkskrant nivo Nederlands
Lange voordracht Leerdoel: opzetten van uitgebreide presentatie behandeling van onderwerp in breedte visuele ondersteuning selecteren uit materiaal aansluiten bij niveau toehoorders combineren van bronnen B-onderwerp, lengte: 30 minuten Nederlands of Engels
Scriptie Leerdoel: opzetten van een verhaal bronnenonderzoek taalvaardigheid gebruik software voor verwerking grote teksten (LaTeX) B-onderwerp Lengte: 6000 woorden Nederlands of Engels
Beoordelingsrapport Leerdoel kritisch teksten evalueren verwoorden van kritiek Beoordeling van twee scripties van andere studenten
Publieksrol Leerdoel feedback leveren evalueren Participatie in discussies bij voordrachten Aanwezigheid, punctualiteit
Beoordeling Korte voordracht20% Krantenartikel10% Lange voordracht20% Scriptie30% Refereerapport10% Publieksrol en logboek10%
Tijdschema wk Wo 13-15Vr 11-13