Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen
Inhoud Korte terugblik vernieuwingen Onderwijsinrichting met kwalificatiedossiers Beoordelingsmethodiek Nieuwe onderwijscyclus Onderwijslogistieke consequenties Flexibiliteit => omgekeerd organiseren
Beroepsonderwijs Hoe was het? + geslaagd=vakbekwaam Vak A lessen Vak B praktijk Vak C Vak B Vak A lessen oefenen Toets resultaat E I N D T R M + geslaagd=vakbekwaam
Competentiegerichte KS (versie 1) Verwarring: Competenties en vaardigheden. Soorten competenties Inconsistent aggregatieniveau BCP beroep kerntaken kernopgaven beroepscompetenties succescriteria
Hoe is het? (KS-versie 2) Nieuw: Beroep Theorie volgt de praktijk Competentiematrix Nieuw: Praktijk komt centraal te staan (niet de competenties) Theorie volgt de praktijk ROC’s moeten nu ook praktijk organiseren
Opleiding Beroepscontext Beoordeling Begeleiding Onderwijsmagazijn Alle beroepsonderwijs, nu en in de toekomst, bestaat uit 4 elementen: Beroepscontext Beoordeling Onderwijsmagazijn Begeleiding Opleiding Begeleiding Vakmanschap Beroepscontext Beoordeling POP Onderwijsmagazijn
+ geslaagd=vakbekwaam Oude inrichting / organisatie Opleiding BPV praktijk centraal beoordeling praktijk aparte begeleiding Begeleiding BPV B + Begeleiding beoordeling geslaagd=vakbekwaam b b b b b Onderwijsmagazijn b curriculum centraal vast aanbod, 1 leerweg aparte beoordeling kennis/vaardigheden aparte begeleiding
Nieuwe inrichting / organisatie Metadatering m.b.v. menukaart Opleiding Begeleiding Kwalificatiedossier Kerntaak Werkproces PI beroepsactiviteiten Beroepscontext praktijkbeoordeling Beoordeling POP koppeling Onderwijsmagazijn
Uitgangspunten Menukaart Simpel Transparant Multifunctioneel
Niveau mate van complexiteit Beoordelingsmethodiek Niveau Omschrijving Basis Is in staat om activiteiten binnen een werkproces zelfstandig uit te voeren Gevorderd Is in staat om een werkproces zelfstandig uit te voeren Competent Is in staat op kerntaakniveau alle onderliggende werkprocessen zelfstandig uit te voeren en op elkaar af te stemmen Niveau mate van complexiteit
Menukaartsystematiek Basis Gevorderd Competent Kerntaak- niveau Werkproces- niveau Onderdeel werkproces Drie functies: Communicatiemiddel tussen bedrijf en school Rapportage-instrument voortgang/ontwikkeling leerling Beoordelingsinstrument voor bedrijf en school
Menukaartsystematiek Basis Gevorderd Competent Kerntaak- niveau Werkproces- niveau Onderdeel werkproces Ontwikkeltraject Examinering
Menukaart
Menukaart
Menukaart Menukaart
Menukaart Instapniveau bedrijf
Menukaart x x x x x x x Beoordeling student
Menukaart x x x x x x x Matching Geschikte BPV (stage-plaats)
Doorklikken op “Competent in Reiswerk” WWW.LTTR.NL Concrete uitwerking Gezamenlijk product van: branche-org: ANVR ROC’s Kenwerk Reisorganisaties Downloaden? Doorklikken op “Competent in Reiswerk” WWW.LTTR.NL
Koppeling onderwijsmagazijn Externe/interne praktijkbegeleider/-coach Beoordeling Onderwijs-magazijn Coach P O LTB
Monitoring d.m.v. begeleidingsinstrument Onderwijscyclus Monitoring d.m.v. begeleidingsinstrument Beroeps- activiteiten B G C Activiteiten- magazijn (Ontwikkelingsgerichte) beoordeling Leer- activiteiten Onderwijs- magazijn P O
Activiteitenmagazijn Jaap heeft recreatie-activiteiten voorbereid voor kinderen van de Brede School in de buurt Een voorbeeld Beoordeling praktijkbegeleider: afstemmen doelgroep min kennis recreatie-activiteit min, planning & organisatie min Jaap blijft op basisniveau LTB: POP-gesprek en advies leertraject Jaap volgt een onderwijsblok van 12 lessen bij mevrouw X en gaat bv digitaal trainen op theorie doelgroepen + theorietoets Onderwijs-magazijn Activiteitenmagazijn Activiteiten magazijn (Praktijk binnen & buiten) Praktijkbeoordeling P O voorbereiding recreatie- activiteiten (WP-2.5) Jaap gaat door met volgende leercyclus
Instrumenten Begeleidings-monitor Flexibiliteit!! Beoordeling: praktijkbeoordelings-instrument gekoppeld aan KD Groepengenerator groepen op basis van leertrajecten Leertrajectengenerator: Menukaart gekoppeld aan (gemetadateerde) leervoorstellen /onderwijsmagazijn planning begeleiders
Onderwijslogistiek dynamische planning en organisatie Flexibilisering vraagt Omgekeerd organiseren Organisatie Financiën personeel lokaliteit tijd faciliteit “Dé uitdaging”
Materialen/faciliteiten KD/Domein Leercyclus leerling Activiteiten- magazijn Beoordeling Onderwijs- magazijn organisatie personeel ruimte tijd faciliteit begeleiding beheer roostering Materialen/faciliteiten
Bedankt voor uw aandacht! Vragen? Bedankt voor uw aandacht! j.gerritsen@aventus.nl