Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

L&B in het MBO.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Van Methode Naar Methodiek
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Van, voor én door het onderwijs.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Van, voor én door het onderwijs. Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN.
Werkveldtraining 26 september 2013
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
CGO-Begeleidingsstructuur en Beroepspraktijkvorming
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april Examenstichtingen Bedrijfstakgroep HTV Horeca, Toerisme en Voeding.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Bijeenkomst bedrijfsleven en onderwijs SLEBB Examenmix 20 januari 2010.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
ROC-UP!-project Procesgroep Onderwijscatalogus & Examinering 22 januari 2013.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Op naar…
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Van, voor én door het onderwijs.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Het belang van een stage
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Mijn opleidingsbeeld.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Bachelor Medische Hulpverlening
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Presentatie Bijeenkomst LTTR LWG BPV TR en LTTR
Bijeenkomst September 2015
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Digitaal BPV-werkboek: Studenten instructie
Rollen binnen het werkplekleren
Informatieavond MOH leerjaar Vakschool Wageningen
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Met Minder Meer en Beter
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Hoe te werken met de oefenopdrachten
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen

Inhoud Korte terugblik vernieuwingen Onderwijsinrichting met kwalificatiedossiers Beoordelingsmethodiek Nieuwe onderwijscyclus Onderwijslogistieke consequenties Flexibiliteit => omgekeerd organiseren

Beroepsonderwijs Hoe was het? + geslaagd=vakbekwaam Vak A lessen Vak B praktijk Vak C Vak B Vak A lessen oefenen Toets resultaat E I N D T R M + geslaagd=vakbekwaam

Competentiegerichte KS (versie 1) Verwarring: Competenties en vaardigheden. Soorten competenties Inconsistent aggregatieniveau BCP beroep kerntaken kernopgaven beroepscompetenties succescriteria

Hoe is het? (KS-versie 2) Nieuw: Beroep Theorie volgt de praktijk Competentiematrix Nieuw: Praktijk komt centraal te staan (niet de competenties) Theorie volgt de praktijk ROC’s moeten nu ook praktijk organiseren

Opleiding Beroepscontext Beoordeling Begeleiding Onderwijsmagazijn Alle beroepsonderwijs, nu en in de toekomst, bestaat uit 4 elementen: Beroepscontext Beoordeling Onderwijsmagazijn Begeleiding Opleiding Begeleiding Vakmanschap Beroepscontext Beoordeling POP Onderwijsmagazijn

+ geslaagd=vakbekwaam Oude inrichting / organisatie Opleiding BPV praktijk centraal beoordeling praktijk aparte begeleiding Begeleiding BPV B + Begeleiding beoordeling geslaagd=vakbekwaam b b b b b Onderwijsmagazijn b curriculum centraal vast aanbod, 1 leerweg aparte beoordeling kennis/vaardigheden aparte begeleiding

Nieuwe inrichting / organisatie Metadatering m.b.v. menukaart Opleiding Begeleiding Kwalificatiedossier Kerntaak Werkproces PI beroepsactiviteiten Beroepscontext praktijkbeoordeling Beoordeling POP koppeling Onderwijsmagazijn

Uitgangspunten Menukaart Simpel Transparant Multifunctioneel

Niveau  mate van complexiteit Beoordelingsmethodiek Niveau Omschrijving Basis Is in staat om activiteiten binnen een werkproces zelfstandig uit te voeren Gevorderd Is in staat om een werkproces zelfstandig uit te voeren Competent Is in staat op kerntaakniveau alle onderliggende werkprocessen zelfstandig uit te voeren en op elkaar af te stemmen Niveau  mate van complexiteit

Menukaartsystematiek Basis Gevorderd Competent Kerntaak- niveau Werkproces- niveau Onderdeel werkproces Drie functies: Communicatiemiddel tussen bedrijf en school Rapportage-instrument voortgang/ontwikkeling leerling Beoordelingsinstrument voor bedrijf en school

Menukaartsystematiek Basis Gevorderd Competent Kerntaak- niveau Werkproces- niveau Onderdeel werkproces Ontwikkeltraject Examinering

Menukaart

Menukaart

Menukaart Menukaart

Menukaart Instapniveau bedrijf

Menukaart x x x x x x x Beoordeling student

Menukaart x x x x x x x Matching Geschikte BPV (stage-plaats)

Doorklikken op “Competent in Reiswerk” WWW.LTTR.NL Concrete uitwerking Gezamenlijk product van: branche-org: ANVR ROC’s Kenwerk Reisorganisaties Downloaden? Doorklikken op “Competent in Reiswerk” WWW.LTTR.NL

Koppeling onderwijsmagazijn Externe/interne praktijkbegeleider/-coach Beoordeling Onderwijs-magazijn Coach P O LTB

Monitoring d.m.v. begeleidingsinstrument Onderwijscyclus Monitoring d.m.v. begeleidingsinstrument Beroeps- activiteiten B G C Activiteiten- magazijn (Ontwikkelingsgerichte) beoordeling Leer- activiteiten Onderwijs- magazijn P O

Activiteitenmagazijn Jaap heeft recreatie-activiteiten voorbereid voor kinderen van de Brede School in de buurt Een voorbeeld Beoordeling praktijkbegeleider: afstemmen doelgroep  min kennis recreatie-activiteit  min, planning & organisatie  min Jaap blijft op basisniveau LTB: POP-gesprek en advies leertraject Jaap volgt een onderwijsblok van 12 lessen bij mevrouw X en gaat bv digitaal trainen op theorie doelgroepen + theorietoets Onderwijs-magazijn Activiteitenmagazijn Activiteiten magazijn (Praktijk binnen & buiten) Praktijkbeoordeling P O voorbereiding recreatie- activiteiten (WP-2.5) Jaap gaat door met volgende leercyclus

Instrumenten Begeleidings-monitor Flexibiliteit!! Beoordeling: praktijkbeoordelings-instrument gekoppeld aan KD Groepengenerator groepen op basis van leertrajecten Leertrajectengenerator: Menukaart gekoppeld aan (gemetadateerde) leervoorstellen /onderwijsmagazijn planning begeleiders

Onderwijslogistiek dynamische planning en organisatie Flexibilisering vraagt Omgekeerd organiseren Organisatie Financiën personeel lokaliteit tijd faciliteit “Dé uitdaging”

Materialen/faciliteiten KD/Domein Leercyclus leerling Activiteiten- magazijn Beoordeling Onderwijs- magazijn organisatie personeel ruimte tijd faciliteit begeleiding beheer roostering Materialen/faciliteiten

Bedankt voor uw aandacht! Vragen? Bedankt voor uw aandacht! j.gerritsen@aventus.nl