Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Participatiewiel: samenhang in beeld Alle 6 terreinen
Advertisements

Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
L&B in het MBO.
Van kwalificatiedossier naar examenplan Docentendag Juridische Dienstverlening 20 januari 2009 May Wildenbeest (opleidingscoördinator, Horizon College)
LLB (met LEV) Kwalificeren van ontwikkeling
Taal en rekenen in het mbo
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Wie zijn wij Dit zijn de 5 ROC’s uit het Consortium (samenwerkingsverband) NCvB werkt landelijk. Samen met deze ROC’s bouwen we opleidinghuizen voor bedrijven.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Taalontwikkeling in mbo
Van, voor én door het onderwijs.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Ex Examenprofiel als maatvoering
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april Examenstichtingen Bedrijfstakgroep HTV Horeca, Toerisme en Voeding.
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
Lid projectgroep Examenprofiel
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Ledenvergadering Btg GDW Beleidsplan ‘Van verbinding naar versterking!’ 1.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Op naar…
Willem Borsboom Arnoud Wonnink
Kooperaasje Fryslân “ Het sneller verduurzamen van Fryslân door het verbinden van alle duurzaamheidskennis en - initiatieven om zo samen van elkaar.
Een blik op de Kwalificatiedossiers
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Mijn opleidingsbeeld.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
LEREN, LOOPBAAN EN BURGERSCHAP en 4C Conferentie 4C your way 16 december 2008Agnes Jansen AOC Raad Doride de Bruijn Helicon.
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Kwalificatie eisen Om goed in de samenleving mee te kunnen doen is een voorbereiding alleen op jouw beroep niet voldoende. Bijv. - sturing geven.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
ZORPLAN MAKEN!!!.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Visie op praktijkrelevant examineren
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Transcript van de presentatie:

Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap Jos van Odijk (beleidsadviseur) Karin Lukassen (beleidsadviseur) 29 november 2007 © M&I/PARTNERS

Opbouw presentatie Wettelijke eisen Het brondocument LLB Kansen en kaders

WEB Artikel 1.2.1 van de WEB: = drievoudige kwalificering ‘(…) Het beroepsonderwijs bevordert tevens de algemene vorming en de persoonlijke ontplooiing van de deelnemers en draagt bij tot het maatschappelijk functioneren.’ = drievoudige kwalificering

Vertaling in opleidingseisen Eindtermendocumenten Ondergebracht in een MCK; Of: integratie met andere dk’s Kwalificatiedossiers met oud format Eén brondocument L en B 2004; Via schering en inslag opgenomen in het beroepsdeel van de kwalificatieprofielen Kwalificatiedossiers met nieuw format Eén brondocument LLB 2007 Keuze wel of niet integratie ligt bij de school

Beoordelingskader Kwalificatiedossier én Brondocument Leren, Loopbaan & Burgerschap.

Leren, Loopbaan en Burgerschap Met begrippen van het nieuwe format kerntaken, werkprocessen, competenties Positionering: LL&B onderdeel van het onderwijs én de examinering Met eisen aan beheersing Nederlands In de nabije toekomst: met eisen beheersing moderne vreemde talen en rekenen/wiskunde. Voor alle in 2007-2008 startende deelnemers gelden eisen aan beheersing Nederlands (zie addendum L&B 2004)

Inhoud LLB 7 kerntaken: Leren Loopbaan Politiek burgerschap Economisch burgerschap (werknemer) Economisch burgerschap (consument) Sociaal-cultureel burgerschap (deelnemen aan sociale verbanden) Sociaal-cultureel burgerschap (vitaal burgerschap)

Inhoud LL&B: Nederlands Luisteren Lezen Gesprekken voeren Spreken Schrijven 1 B1 A2 2 3 B2 4

Kwalificatie-eisen LL&B ‘Bij de kerntaken en werkprocessen zoals beschreven in het document Leren, Loopbaan en Burgerschap gaat het om de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemer op deze terreinen. Bij de examinering gaat het er vervolgens om dat deelnemers deze persoonlijke ontwikkeling zichtbaar kunnen maken.’

Kwalificatie-eisen Nederlands (en MVT en rekenen/wiskunde) ‘De eisen aan de beheersing van Nederlands zijn zowel vanuit het beroep geformuleerd als vanuit het perspectief van LL&B. Voor zover deze eisen verschillend zijn, geldt dat het hoogste niveau het uiteindelijk te behalen beheersingsniveau bepaalt. De examinering is erop gericht te bepalen of de deelnemer daadwerkelijk het gestelde beheersingsniveau behaalt.’

Van LLB naar onderwijs en examinering Integreren of niet: keuze school Aandachtspunten verantwoordingsdocument Analyse bestaande aanpak en analyse behoefte aan vernieuwing aanpak Verantwoording transparant voor toezichthouder: koppeling brondocument LL&B naar opleidingsontwerp en exameninstrumenten Keuzes: wat doe je per opleiding anders, wat doe je gezamenlijk met andere opleidingen

Kwalificeren op basis van verantwoording van ontwikkeling Kerntaken van LL&B als aangrijpingspunt Vragen voor onderwijs: Welk onderwijs past het beste bij dit niveau en deze doelgroep? Wat kan het beste integratief worden aangeboden? Welke activiteiten kunnen het beste ‘los’ worden aangeboden? Vragen voor examinering: Hoe borg je dat daadwerkelijk geleerd wordt? Zijn er aspecten meetbaar? Welke dan? Zijn er ‘harde’ eisen te stellen? Welke dan? Kennis? Welke eisen t.a.v. iemands ontwikkeling kun/wil je stellen?

Tot slot LL&B: brondocument voor alle niveaus en alle doelgroepen van het mbo Bevat kader: waar gaat het nu om? LL&B geeft richting én ruimte Gebruik de ruimte creatief en passend bij doelgroep Leg uit aan belanghebbenden en toezichthouders hoe je het kader volgt en de ruimte gebruikt

Relevante sites mbo 2010 (www.mbo2010.nl) Actuele informatie Praktijkvoorbeelden op thema’s herontwerpschool.(www.herontwerpschool.nl) Opbrengsten conferenties (taal, beoordelen etc) Agenda activiteiten MBO Raad (www.mboraad.nl) 10 punten voor goed mbo Actieplan examinering (21 november) Coördinatiepunt (www.coordinatiepunt.nl) Alle kwalificatiedossiers Calibris (www.calibris.nl)