Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007
AANLEIDING
Sheet 3 van 12 Aanleiding
Mei 2005: Pact van Pans Oktober 2005 – juni 2006: business case en bedrijfsplan Juli-december 2006: Kwartiermakersfase December heden: ICTU-programma Gestart met 9 gemeenten (100+), nu 70 gemeenten Totstandkoming GovUnited
17 oktober 2006Sheet 5 van 12 FILOSOFIE GOVUNITED
Het gaat om de dienstverlening Instandhouden ICT-infrastructuur is geen kerntaak van gemeenten GovUnited zorgt voor de voorzieningen om (elektronische) diensten te leveren Publieke organisatie gericht op: Gezamenlijke inkoop Contractmanagement Regie, innovatie en standaardisatie Stimuleren van marktwerking Gemeenschappelijke voorzieningen “Software as a Service” Schaalvoordelen in (door)ontwikkeling en beheer Gestandaardiseerd maatwerk Filosofie GovUnited
3 Sporen Govunited Basispakket: Volledig e-loket in korte tijd Aanbesteding: alle voorzieningen voor e-overheid: Front Office Klant Contact centrum Koppeling met Back Office Innovatieve Projecten Omgevingsvergunning Op Afspraak Horeca, evenementen Kennisbank En daarnaast: Kennisportaal
Voordelen Flexibiliteit en fasering Brede community: groot en klein Lusten en lasten delen Versnelde realisatie Landelijke standaarden/ontwikkelingen Versterking opdrachtgeverschap Bundeling van kennis en expertise
Uitgangspunten Aanpak Multichannel De klant centraal Self Service Slimme processen in de keten Gemeenten zijn niet uniek, dwz …. Doen! 31 juli 2014Sheet 9
Tot slot Breed draagvlak, hoge urgentie Focus en prioriteiten Professionalisering organisatie Driehoeksrelatie GU-Markt-Gemeente Organiseren van de samenwerking Rol, taak en verantwoordelijkheden 31 juli 2014titelSheet 10
GovUnited Datum: 31 juli 2014 Meer info: