1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in 2011 3.Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Vernieuwingstraject catechese
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school? SOM-lessen
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Inhoud •Algemene info •Quiz •Mogelijkheid tot stellen van vragen.
Vul de gegevens in die u hebt ontvangen. Surf naar de website
Zichtbaarheidsactie Sint-Pieter Zevendonk
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
KA Hoboken Distelvinklaan Hoboken
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Op naar de toekomst Wat doen we vanuit school?
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Een samenwerking tussen
RENOVATIES in Steenakker door WoninGent Welzijnsoverleg Nieuw Gent
Hoe meld ik een kind aan op
Centrale Aanmelding in Nijmegen (Apparatsjik-dwang of Keuze, comfort en transparantie)
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Toepassingen 5L week 1: ‘Een nieuwe start’
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
1 LEDENVERGADERINGEN ACV-OPENBARE DIENSTEN STAD + OCMW ANTWERPEN 23/06/2009 en 25/06/2009 Auditorium – Nationalestraat 111 te Antwerpen.
VTB Technasium Vakcollege
Een kind inschrijven in een kleuterschool of lagere school in Antwerpen Het centraal aanmeldingsregister.
Duurzame & Gezonde Inzetbaarheid
Hoe werkt “bijhouden objectkenmerken” in mijn gemeente? Jeroen Vooijs WOZ-coördinator Gemeente Texel 9 oktober 2012AZ stadion Alkmaar.
Welkom op de ouderavond van klas 3
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs)
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
DISCIMUS 2.0 Afwezigheden 1. DISCIMUS Onmiddellijk leerlingengegevens uitwisselen –Directe verbinding tussen schooladministratiepakket en centrale.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Het Voortgezet Onderwijs
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
Brussel 16 december Hoe ver is ‘de lat voor talen’ opgeschoven?
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Inschrijven in de basisschool voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Inschrijven voor het schooljaar Het centraal aanmeldingsregister.
Studenten in de stad Hasselt Presentatie congres ‘Jong in de stad’
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Taal en rekenen Joke van Balen.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Algemene vergadering LOP Basis Anderstalige Minderjarige Nieuwkomers
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
voor Rotterdamse kinderen
1.
Voorstelling project voor WG KP
12/26/2018 Evaluatie SERV - profielenwerking.
SCHOOL IN JE BUURT 2018 Evaluatie.
Analyses Task Force Capaciteit
1.
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
WELKOM LOP/SO Gent WG Intermediairen.
Voorstel CAR3 door Stuurgroep LOP.
Transcript van de presentatie:

1

School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol onderwijs 5.Wat is een goede sociale mix? 2

School in zicht: projectaanpak Van (concentratie)scholen terug gemengde buurtscholen maken, door: -Kansrijke ouders samen scholen te doen bezoeken en doen kiezen -Scholen te informeren, voor te bereiden en te begeleiden 3

4 Projectaanpak naar ouders 1.Communicatiecampagne 2.Infoavonden 3.Openschooldagen 4.Terugkomavond Ouders met elkaar en met de scholen in contact brengen

5 Projectaanpak naar scholen 1. Scholen informeren over: -Veranderende buurtsamenstelling -Complexiteit van fenomeen van schoolvlucht -Schoolinterne processen die segregatie in stand houden -Belang van sociale mix 2. Scholen voorbereiden op eventuele instroom 3. Scholen begeleiden bij instroom

School in zicht: resultaten School in zicht startte in 2007, in & op maat van Antwerpen-Noord en Oud-Borgerhout - projectgebied met inwoners, 25 van de 27 scholen waren volledige concentratiescholen - slechts één school was optie voor kansrijke ouders - eerste projectcylus in , vierde in : - Van 11 naar 27 deelnemende scholen - Van 51 (2007) naar 92 (2011) inschrijvingen - totaal: 250 kansrijke kleuters ingeschreven in 13 scholen -70 procent kiest voor een concentratieschool -in : eerste instroom naar lagere school 6

School in zicht in 2011 School in zicht Lokeren: - start in 2010, continuering in Op vraag van centrumscholen en Stad Lokeren -Problematiek: centrumscholen vs scholen in de rand -10 deelnemende scholen, waarvan 5 met schoolvlucht -Koppeling met inschrijvingsbeleid -Instroom in 3 scholen met schoolvlucht 7

School in zicht in 2011 School in zicht Gent-Noord - Start in Vraag vanuit LOP Gent -Projectgebied: Gent-Noord -14 scholen: >90% GOK-leerlingen -6 scholen: 60-90% GOK-leerlingen -5 scholen <60% GOK-leerlingen -Deels wijkinterne segregatie, deels schoolvlucht naar andere wijken -23 van de 25 scholen nemen deel 8

School in zicht 2011 School in zicht Genk-Noord - Start in Vraag vanuit Stad Genk, werkgroep desegregatie Genk-Noord -Specifieke wijkproblematiek: -Minder instroom van kansrijke tweeverdienersgezinnen -Minder uitstroom van kansrijke allochtone gezinnen -Alle 7 scholen uit projectgebied nemen deel -Allemaal geconfronteerd met schoolvlucht -Vooral schoolvlucht naar buiten de wijk 9

Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 10

Maandag 10 maart08u15 tot 08u45 Kroonstraat, uitvalsweg uit Borgerhout 11

Grootschalige schoolvlucht 38 kinderen op de fiets of te voet 55 kinderen in de auto ________________________ 93 kinderen, in het totaal »op één uitvalsweg »0 kinderen richting Borgerhout 12

Segregatie is meer dan witte vlucht Aan de kant van ouders: -Schoolvlucht is fenomeen van kansrijke ouders, niet van taal of kleur -Schoolvlucht is meer dan ‘vermijdingsgedrag’ of vrees voor kwaliteit -Schoolinterne processen en sociale aspecten spelen belangrijke rol 13

Segregatie is meer dan witte vlucht Aan de kant van de scholen: -Sociale mix is vaak geen prioriteit (meer) voor scholen -Sterke focus op kwaliteit van het onderwijs -Scholen hebben zich teruggeplooid op kansarme leerlingen en ouders -Vragen bij haalbaarheid en wenselijkheid van sociale mix 14

Twee dimensies van kwaliteitsvol onderwijs 15

Twee dimensies van kwaliteitsvol onderwijs 1. Binnen klasmuren: pedagogische aanpak, methodiek, differentiatie, …  Onderzoek RUGent: de leerwinst in concentratiescholen is even groot 2. Buiten klasmuren: algemeen leer- en leefklimaat, ouderparticipatie, input van buitenschoolse context, gezinsmodellen, maar ook extra murosaanbod, projectwerking, … 16

17 “ We verwachtten uitgebluste leerkrachten en gezagsproblemen en ontdekten het tegendeel.” Katrien en Pieter “ De onderwijsaanpak op maat van individuele leerlingen is ronduit knap. Schitterend dat we dit om de hoek vonden ” Katleen en Nicky “Die school was gewoon veel beter dan we verwachtten. Wij waren meteen verkocht” Truus en Kurt

Twee dimensies van kwaliteitsvol onderwijs School in zicht : -Ouders doen kijken naar de eerste dimensie -Ouders zijn verrassend snel overtuigd van de kwaliteit -70 procent kiest voor een concentratieschool -Scholen doen stilstaan bij het belang van de tweede dimensie, ook voor kansarme leerlingen 18

Twee dimensies van kwaliteitsvol onderwijs Sociale mix heeft vooral positieve impact op tweede dimensie: - verbreedt leerkansen voor alle leerlingen -verplicht scholen om evidentie van kansarmoede in vraag te stellen 19

“We mogen onze leerlingen niet voorbereiden op een leven in deze buurt, maar moeten ze voorbereiden op een leven in deze samenleving.” Patrick Meekers, directeur De Pijl 20

Wat is een ‘goede’ sociale mix? 21

Wat is ‘goede’ sociale mix? - Weerspiegeling van de buurt - Niet: de beruchte ‘bovengrens’ van 30 procent kansarme leerlingen -Voor Antwerpen-Noord & Oud-Borgerhout: 70 procent kansarme – 30 procent kansrijke leerlingen -Cruciaal: doorbreken van eenzijdig kansarm of kansrijk klimaat 22

Wat is ‘goede’ sociale mix? -Sociale mix is dus ook haalbaar in centrumsteden -Belang van sociale mix is net het grootst in kansarme buurten -School als omgeving die het verschil maakt -Aandeel van de kansarme leerlingen die school lopen in concentratiescholen is zeer groot 23

Samenvattend - Schoolvlucht omkeren vraagt meer dan middelen en omkadering voor ‘kansarme’ scholen - Ouders zoeken kwaliteitsvol onderwijs, een stimulerend leerklimaat en een netwerk – ‘niet alleen zijn’ is belangrijker dan ‘met veel zijn’ - Scholen moeten overtuigd worden van en ondersteund worden bij het realiseren van sociale mix 24

Vzw School in zicht Lovelingstraat Antwerpen Tel: 03/