Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Regie in eigen hand Symposium seniorenbelangen HSL 24 oktober 2012
Advertisements

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
SEH Congres 2013 Hersteladvies Jan Vromans.
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
STRATEGISCH PLAN, EN DAN? Om de kwaliteit van het onderwijs van de Radboud Universiteit Onderwijsdag 23 mei 2006.
Het is vandaag Girlsday!
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Blended Learning how to find your way? 5 november 2009 Drs. John van der Baaren, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Motivational Interviewing
Onderwijssystemen op Sint Maarten
(Semi)-Perifere regio’s in de wereld: actuele ontwikkelingen
wiskunde in vernieuwd vmbo
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
15 maart 2012 Symposium Samenwerken in de Eerste Lijn Verbinding, actuele ontwikkelingen en samenwerkingsvraagstukken.
4C-ID & Klinisch Redeneren
Workshop Onderzoeksontwerp
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Symposium 4C-ID: IV 14 april 2011, Utrecht Dr. Bert Hoogveld, Open Universiteit Prof. Dr. Jeroen van.
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1 Onderwijsvernieuwen in crisistijd Dr. Bert Hoogveld Symposium Onderwijsvernieuwen in crisistijd, 22.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Rekenen en Rekenproblemen
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Microdatamiddag 8 november 2007 microdata. 2 Tweede bijeenkomst evaluatie 1e bijeenkomst wens tot vervolg plenair én parallel sociale data én economische.
Opening Prof. dr. Nanne de Vries, voorzitter Stichting NCVGZ.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Kennisdelen - 7 februari 2013
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
1 Welkom Conferentie ‘De persoonlijke aanpak werkt!’
Welkom bij Lomoz Themadag 15 september uur Inloop met Koffie/Thee uur Opening Lucy Dijkman uur Informatiebeveiliging in de Zorgsector.
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Afdrukken: Uw printer maakt mogelijk niet precies dezelfde afdrukken als onze printers, dus maak wel een paar testafdrukken. Experimenteer met de instelling.
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Dagbegeleiding informatie avond voor cliënten en mantelzorgers 4 februari 2015.
OUDERINFORMATIEAVOND
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Bijeenkomst training gespreksbegeleiders 13 maart 2015 Assen EEN WARM WELKOM.
» Als het gaat om octrooien Ontwerp Interne Opleiding Technisch Adviseurs NL Octrooicentrum 4C-ID Symposium 2010 Dr. Rutger Boers Open Universiteit Utrecht,
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID
sociaal pedagogisch hulpverlenen
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Informatiebijeenkomst FAcet
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Veilige microbiologische technieken
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
Personeelstraining Typ hier uw thema.
Zaaien, oogsten en eten AgriFoodTop Symposium Welkom!
* Personeelstraining Typ hier uw thema *.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Twee in Een Kick-off online masterclass van de Open Universiteit
* Personeelstraining Typ hier uw thema *.
ADL Les 1.
10/04/2019 SOP-eendaagse 15 nov 2018 Docentprofessionalisering d.m.v. werkplekleren ‘To explore the potential of nature to improve the quality of life’
<naam bedrijf> & <naam school>
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 2 Symposium 4C-ID 5 maart 2010, Utrecht Dr. Bert Hoogveld, Drs. Iwan Wopereis

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 3 Namens CELSTEC, Open Universiteit Studiecentrum Utrecht wensen we u een leerzame en plezierige dag Welkom

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 4 Drie programma’s: Leren en Cognitie Leernetwerken voor ontwikkeling van professionals Leren met multimedia In elk programma 3 thema’s In elk van de programma’s: Onderzoeksactiviteiten Labactiviteiten in het kader van Open Innovatie Solutions bieden aan onderwijs, maatschappij en bedrijven Over CELSTEC

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 5 Keynotes Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Koffiepauze Ontwerpen van onderwijs dat zelfgestuurd leren stimuleert Lunchpauze Parallelsessies ronde 1 Theepauze Parallelsessies ronde 2 Conclusies uit de sessies tav het thema Afsluiting en borrel Programma symposium

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 6 Flexibel toepassen van de principes van het 4C-ID model Waarom dit thema? Hoe komt het thema tot uiting in het symposium? Hoe kunt u eraan bijdragen? De principes Boek Het thema

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 7 alle stappen van het model gevolgd? hele taak-principe goed toegepast? variatie toegepast in soorten leertaken? voldoende herhalingsoefening? taken in toenemend moeilijke klassen geordend? ondersteuning in dezelfde taakklasse afgebouwd? vaardighedenhiërarchie gebruikt voor doelstellingen? oplossingsprincipes tevoren beschikbaar en uitgelegd? case-studies gebruikt om probleemoplossing te demonstreren? cognitieve feedback op goed toepassen oplossingsstrategie? terugkerende procedures uitgelegd en beschikbaar? te automatiseren vaardigheden apart te oefenen? De toegepaste principes

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 8 De parallelsessies 1-6 zijn beneden (zaal 1-4) De parallelsessies 7 en 8 zijn in zaal 6/7 Uw indeling vindt u in uw mapje Nummers en indeling hangen ook op bij de zaaldeuren Overtuig u dat u in de zaal zit waar u bent ingedeeld Uit respect voor de sprekers: houdt u zich strikt aan de zaalindeling! houdt u zich strikt aan de begintijdstippen! zaalvoorzitters: houdt u zich strikt aan de eindtijdstippen! is een sessie eerder afgelopen: gaat u vast naar thee/koffie Verzoek: niet te eten of te drinken in de sessiezalen Checkt u s.v.p. uw betaling Huishoudelijk

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 9 korte samenvattende conclusie per sessie Match tussen nieuwe kwalificatiedossiers MBO en 4C-ID model. Toeval? Anders leren? Ontwerp interne opleiding technisch adviseurs. Geknipt voor een kappersopleiding Adaptieve taakselectie in de luchtverkeersleidersopleiding Veilige microbiologische technieken de oogst aan inzichten: conclusies over de vraag welke principes worden vooral gebruikt en welke niet? discussie over de vraag waarom Conclusies over de toegepaste principes

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 10 quick poll: bruikbare dingen geleerd vandaag? ja = hands volgend jaar weer met uw casus? ja = hands presentaties en foto’s over paar dagen beschikbaar op Speciaal applaus voor de key-note sprekers, sessiesprekers en zaalvoorzitters! Afsluiting

Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 11 Dank voor uw deelname !