Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties hoofdstuk XI
Advertisements

Lid van een organisatie en zonder schuld? Schuld, een individueel of collectief begrip Hans Wesseling.
geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Sociaal en coöperatief ondernemen in de Social Profit: kansen en 4 maart 2013.
Ethiek van de techniek Jan van der Stoep.
Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.
Ondernemen in de zorg in turbulente tijden 12 oktober 2010 J.E.J. van Angelen Bestuursvoorzitter Oogziekenhuis Zonnestraal.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Seminarie « Kwalitatieve arbeidsrelaties » Loon en beloning Peter Samyn Sigrid De Jaegher.
Case study format Organisatie Gewenste toestand
ICT van noodzakelijk kwaad naar strategisch bedrijfsmiddel
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Kabels en leidingen nabij watergangen
CE Ondernemerschap in beweging
Impact van Goede Doelen Organisaties 13 december 2010
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Over de dunne scheidslijn tussen
Les 4 M&O Organisatiecultuur
Wat is politiek? 1.1 Het begrip politiek 1.2 De overheid.
Max Weber Frederick Winslow Taylor Harry Braverman
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Brand Design Inhoud. Brand Design Inhoud Identiteit - imago.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Lezing voor Divosa 12 juni 2009 Margo Trappenburg
TPP publiek management 17 oktober 2011
Ondernemen tussen markt en overheid Lessen voor hybride kinderopvangorganisaties Dr. Philip Marcel Karré
Binden van Professionals? Niet doen!
Missie, visie, strategie & jaarplan
Leiderschap in het publieke domein Observaties en ervaringen Leo Lenssen Boardroom Bestuurders Primair Onderwijs 10 december 2009.
Ondernemen(d) in het onderwijs
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Economische gedrag van onderneming en instituties
Een gids voor Impactmeting Karen Maas 22 september 2011 Rotterdam 1.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
Van tweeluik naar driehoeken
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Cultureel Ondernemerschap
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Week 2: de basisprincipes van Mintzberg
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Kennisoverdracht inclusie (Henk van de Pol)
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Hergebruik modellen binnen juridische sector
WORKSHOP MARKTWERKING EN SOCIAAL WERK
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Beleid en regelgeving Les 1.
Kennisoverdracht inclusie (Henk van de Pol)
Management en leidinggeven
Rubicon Jeugdzorg zelforganiserend
Transcript van de presentatie:

publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen

Agenda Begrippen en concepten Overeenkomsten en verschillen Voorbeelden uit de praktijk Conclusie workshop Pagina 2

Begrippen en concepten Management Publiek en privaat Output en outcome “New public management” workshop Pagina 3

Management Vorm van organisatie en bijbehorend handelen Personen die de handelingen verrichten Professie en wetenschap Ideologie Ontwikkeling van management als ideologie –ondernemer en hierarchie –grote ondernemingen en “scientific management” –guru adviezen over nieuw en beter management workshop Pagina 4

Publiek en privaat Publiek: –bureau en instelling –guru beeld: log en afstandelijk Privaat: –bedrijf en onderneming –guru beeld: flexibel en menselijk workshop Pagina 5

Output en outcome Output –kwantitatief –financieel –guru beeld: efficient Outcome –kwalitatief –maatschappelijke effecten –guru beeld: ethisch ondernemen workshop Pagina 6

“New public management” Privatisering: vermarkting publieke diensten Publieke diensten modelleren naar privaat model Output control in de publieke sector Strikte scheiding management en politieke besluitvorming workshop Pagina 7

Oveenkomsten en verschillen Context Doelen Gezagsverhoudingen en incentives workshop Pagina 8

Context wel/geen economische markt voor outputs –meer/minder incentives –meer/minder indicatoren voor efficientie –meer/minder outcome tegenover output wel/geen sterke externe poltieke/juridische controle –meer/minder formele procedures –meer/minder formele externe gezagsrelaties wel/geen sterke politieke/maatschappelijke invloed –meer/mnder pogingen tot beinvloeding –meer/minder noodzaak voor steun workshop Pagina 9

Doelen Meer/minder complex meer/minder vaag meer/minder tegenstrijdig workshop Pagina 10

Gezagsverhoudingen en incentives meer/minder autonomie managers meer/minder verloop aan top meer/minder beloning als incentive meer/minder altruistische motivatie meer/minder autonomie medewerkers workshop Pagina 11

Voorbeelden uit de praktijk Context Doelen Gezagsverhoudingen en incentives workshop Pagina 12

Conclusie Context Doelen Gezagsverhoudingen en incentives workshop Pagina 13

publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen