Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar
Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering INHOUD Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering Inhoudelijke aspecten vraagsturing Criteria voor de projecten Inhoudelijke kaders Beoordelingscriteria Voorwaarden Procedure Vragen
Uitgangspunten Leraar als succesfactor voor duurzame kwaliteit onderwijs Leraren bekwamen zich op vele manieren Professionals maken hun bekwaamheidsontwikkeling zichtbaar Wat werkt (in de klas)? Welke vorm is het meest effectief? Op welk niveau en vanuit welke optiek (leerling, leraar, school)?
Waar richt het RdMC zich op? Professionalisering van onderwijsgevenden met accent op (online) werkplekleren Sectoren PO, VO, MBO en lerarenopleidingen Leraren in alle fasen van hun loopbaan In directe relatie en samenhang met hun werkomgeving Vragen van het werkveld sturen (mede) ons werkprogramma
Focus RdMC gekoppeld aan vraagsturing Professionalisering d.m.v. (online) leren op de werkplek Werkplek: de beroepssituatie/’plaats’ waar de leraar zijn werk uitvoert Bij leren op de werkplek speelt informeel leren van en met collega’s een belangrijke rol Tijd- en plaatsonafhankelijke ondersteuning
Werkplek (algemeen) klas, open leercentrum, stage-/leerbedrijf contact met leerlingen ‘lerarenkamer’, netwerken contact met collega’s (vak- en vakoverstijgend) maatschappelijke omgeving contact met ouders, jeugdzorg, bedrijven, etc. branche contact met sector, beroepsgroep, overheid In kader vraagsturing afbakenen
Enkele dimensies van leren op de werkplek Individueel leren Netwerkleren Formeel leren Informeel leren Intentioneel leren Niet-intentioneel leren 7
Leraren bekwamen zich op vele manieren Bekwaamheidsontwikkeling moet zichtbaar gemaakt worden Welke vorm is het meest effectief in welke situatie en vanuit welke optiek? JK/20080630 8
Inhoudelijke focus in kader vraagsturing 2010 Professionalisering gericht op werksituaties waarin de kernprocessen van de onderwijsgevende centraal staan: onderwijsproces met leerlingen ‘klas’, open leercentrum, stagebedrijf, etc. samenwerking met collega’s school, ‘lerarenkamer’, netwerk, e.d.
Formele scholingstrajecten Wat zeker niet Formele scholingstrajecten bachelor/masteropleidingen, cursussen, modules, trainingen, e.d. veelal gericht op individuele kwalificatie/certificering Professionalisering van individuele leraren Bijhouden eigen vakgebied (VO) Ontwikkeling van de branche
Leren van en met elkaar staat centraal (1) Gezamenlijke ontwikkeling van kennis en expertise m.b.t. professionalisering op de werkplek Ontwerpen, ontwikkelen en toepassen van methodieken en instrumenten Stimuleren van gebruik en bijdragen aan disseminatie van kennis en expertise 11
Leren van en met elkaar staat centraal (2) Bij projectactiviteiten zijn leraren in ‘teamverband’ betrokken (samenwerkend leren) Projecten sluiten aan bij lopende projecten in de school (inbedding) Projecten dragen bij aan beantwoording generieke vragen rondom leren op de werkplek (onderzoek) Kortom: leraren, scholen en RdMC leren van en met elkaar
Enkele voorbeelden van lopende projecten Ondersteunen van leraren bij (zelf)evaluatie en het maken en uitvoeren van Persoonlijke ontwikkelplannen Ondersteuning van leernetwerken Professionalisering van docenten m.b.t. de ontwikkeling en gebruik van digitaal lesmateriaal Toerusting van docenten op het terrein van doorlopende leerlijnen, passend onderwijs en zorg
Omvang project > 1000 uur RdMC Eigen bijdrage aanvrager > 25% Algemene voorwaarden Omvang project > 1000 uur RdMC Eigen bijdrage aanvrager > 25% Meewerken aan overkoepelend onderzoek Samenwerkingsovereenkomst: o.a. kennisdeling/-disseminatie gratis beschikbaar stellen ontwikkelde materialen aan onderwijsveld
Beoordelingscriteria projectvoorstellen Bijdrage aan professionalisering d.m.v. leren op de werkplek Generieke karakter / overdraagbaarheid Betrokkenheid van leraren in ‘teamverband’ Aanwijsbaar commitment management / inbedding Betrokkenheid van scholen Spreiding over beschikbare capaciteit RdMC Tijd- en plaatsonafhankelijkheid (ICT) Bijdrage aan innovatie onderwijs
Procedure Projectvoorstel + handtekeningformulier uiterlijk 11 mei > RdMC Interne beoordeling > advies aan PR Beoordeling door PR (2 juni) > toewijzen toewijzen onder voorwaarden afwijzen Uitwerken projectplannen vóór 1 oktober Opname projectplannen in werkprogramma 2010 Samenwerkingsovereenkomst
Inhoudelijke ordening basisactiviteiten RdMC 4 Themalijnen Assessment en coaching Meer zicht op loopbaanfase-specifieke competentie(ontwikkeling) en coaching op de werkplek Netwerkleren Ondersteuning leernetwerken Kennis-infrastructuur Vakdidactische/pedagogische kennisbanken, zorg + ontwikkeling leerinhouden (wiki-aanpak) Kwaliteit van professionaliseren Valoriseren kwaliteit, school als professionele organisatie ONDERZOEK 17
VRAGEN?
CONTACT? Prof.dr. J.F.M. Claessen – 045 576 2159 (Algemeen) Drs. J.A.M.S. Knarren – 045 576 2991 (Algemeen + assessment/coaching + kennisinfrastructuur) Drs. D. Jansen – 045 576 2372 (netwerkleren) Drs. C.W.M. van Cauwenberghe – 045 576 2429 (kwaliteit van professionaliseren, kennisinfrastructuur)
De beroepsomgeving van de leraar UNIVERSITEIT lerarenopleiding opleider opleiding school leraar leraar onderwijs onderzoek leerling beroepspraktijk (diverse sectoren): bedrijven + instellingen bedrijfsleven
Meerdere perspectieven Niveaus Beroepsomgeving Lerarenopleiding Onderwijs Beroepspraktijk: bedrijfsleven maatsch. instellingen Beroep Leraar als autonoom beroepsbeoefenaar Leraar als werknemer
Loopbaanfasen in de professionele ontwikkeling van de leraar Actoren Differentiatie: Zorgtaken Coördinerende taken Begeleidingstaken Experttaken …… Seniorniveau / expertniveau School Beroepsgroep Juniorniveau Vroegprofessionele fase Startbekwaam Initiële opleiding Leraren opleiding LIO-bekwaam School Hoofdfase-bekwaam Oriëntatie Betrokken partij