Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
LLL, Professionalisering en Netwerkleren
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
BattleBots The school battle.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Flow als sturingsprincipe
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Opbrengstgericht werken
De weg naar de competente docent
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
NME: kiezen, leren, meedoen
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Welkom.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
“In de aanval op uitval”
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Cultuureducatie met Kwaliteit in Oldenzaal. Cultuureducatie met Kwaliteit Rijksregeling voor de periode –1 e tranche: 2013 en 2014 –2 e tranche:
Geïntegreerde schoolverbetering
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Expertiseteam Toetsenbank Beleid Toetsing en Examinering Hilda Weges (AOC Raad)
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Met Minder Meer en Beter
Begeleiding bij Werkplekleren
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Versterk de Jobcoach IN de school
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar

Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering INHOUD Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering Inhoudelijke aspecten vraagsturing Criteria voor de projecten Inhoudelijke kaders Beoordelingscriteria Voorwaarden Procedure Vragen

Uitgangspunten Leraar als succesfactor voor duurzame kwaliteit onderwijs Leraren bekwamen zich op vele manieren Professionals maken hun bekwaamheidsontwikkeling zichtbaar Wat werkt (in de klas)? Welke vorm is het meest effectief? Op welk niveau en vanuit welke optiek (leerling, leraar, school)?

Waar richt het RdMC zich op? Professionalisering van onderwijsgevenden met accent op (online) werkplekleren Sectoren PO, VO, MBO en lerarenopleidingen Leraren in alle fasen van hun loopbaan In directe relatie en samenhang met hun werkomgeving Vragen van het werkveld sturen (mede) ons werkprogramma

Focus RdMC gekoppeld aan vraagsturing Professionalisering d.m.v. (online) leren op de werkplek Werkplek: de beroepssituatie/’plaats’ waar de leraar zijn werk uitvoert Bij leren op de werkplek speelt informeel leren van en met collega’s een belangrijke rol Tijd- en plaatsonafhankelijke ondersteuning

Werkplek (algemeen) klas, open leercentrum, stage-/leerbedrijf  contact met leerlingen ‘lerarenkamer’, netwerken  contact met collega’s (vak- en vakoverstijgend) maatschappelijke omgeving  contact met ouders, jeugdzorg, bedrijven, etc. branche  contact met sector, beroepsgroep, overheid In kader vraagsturing afbakenen

Enkele dimensies van leren op de werkplek Individueel leren Netwerkleren Formeel leren Informeel leren Intentioneel leren Niet-intentioneel leren 7

Leraren bekwamen zich op vele manieren Bekwaamheidsontwikkeling moet zichtbaar gemaakt worden Welke vorm is het meest effectief in welke situatie en vanuit welke optiek? JK/20080630 8

Inhoudelijke focus in kader vraagsturing 2010 Professionalisering gericht op werksituaties waarin de kernprocessen van de onderwijsgevende centraal staan: onderwijsproces met leerlingen ‘klas’, open leercentrum, stagebedrijf, etc. samenwerking met collega’s school, ‘lerarenkamer’, netwerk, e.d.

Formele scholingstrajecten Wat zeker niet Formele scholingstrajecten bachelor/masteropleidingen, cursussen, modules, trainingen, e.d. veelal gericht op individuele kwalificatie/certificering Professionalisering van individuele leraren Bijhouden eigen vakgebied (VO) Ontwikkeling van de branche

Leren van en met elkaar staat centraal (1) Gezamenlijke ontwikkeling van kennis en expertise m.b.t. professionalisering op de werkplek Ontwerpen, ontwikkelen en toepassen van methodieken en instrumenten Stimuleren van gebruik en bijdragen aan disseminatie van kennis en expertise 11

Leren van en met elkaar staat centraal (2) Bij projectactiviteiten zijn leraren in ‘teamverband’ betrokken (samenwerkend leren) Projecten sluiten aan bij lopende projecten in de school (inbedding) Projecten dragen bij aan beantwoording generieke vragen rondom leren op de werkplek (onderzoek) Kortom: leraren, scholen en RdMC leren van en met elkaar

Enkele voorbeelden van lopende projecten Ondersteunen van leraren bij (zelf)evaluatie en het maken en uitvoeren van Persoonlijke ontwikkelplannen Ondersteuning van leernetwerken Professionalisering van docenten m.b.t. de ontwikkeling en gebruik van digitaal lesmateriaal Toerusting van docenten op het terrein van doorlopende leerlijnen, passend onderwijs en zorg

Omvang project > 1000 uur RdMC Eigen bijdrage aanvrager > 25% Algemene voorwaarden Omvang project > 1000 uur RdMC Eigen bijdrage aanvrager > 25% Meewerken aan overkoepelend onderzoek Samenwerkingsovereenkomst: o.a. kennisdeling/-disseminatie gratis beschikbaar stellen ontwikkelde materialen aan onderwijsveld

Beoordelingscriteria projectvoorstellen Bijdrage aan professionalisering d.m.v. leren op de werkplek Generieke karakter / overdraagbaarheid Betrokkenheid van leraren in ‘teamverband’ Aanwijsbaar commitment management / inbedding Betrokkenheid van scholen Spreiding over beschikbare capaciteit RdMC Tijd- en plaatsonafhankelijkheid (ICT) Bijdrage aan innovatie onderwijs

Procedure Projectvoorstel + handtekeningformulier uiterlijk 11 mei > RdMC Interne beoordeling > advies aan PR Beoordeling door PR (2 juni) > toewijzen toewijzen onder voorwaarden afwijzen Uitwerken projectplannen vóór 1 oktober Opname projectplannen in werkprogramma 2010 Samenwerkingsovereenkomst

Inhoudelijke ordening basisactiviteiten RdMC 4 Themalijnen Assessment en coaching Meer zicht op loopbaanfase-specifieke competentie(ontwikkeling) en coaching op de werkplek Netwerkleren Ondersteuning leernetwerken Kennis-infrastructuur Vakdidactische/pedagogische kennisbanken, zorg + ontwikkeling leerinhouden (wiki-aanpak) Kwaliteit van professionaliseren Valoriseren kwaliteit, school als professionele organisatie ONDERZOEK 17

VRAGEN?

CONTACT? Prof.dr. J.F.M. Claessen – 045 576 2159 (Algemeen) Drs. J.A.M.S. Knarren – 045 576 2991 (Algemeen + assessment/coaching + kennisinfrastructuur) Drs. D. Jansen – 045 576 2372 (netwerkleren) Drs. C.W.M. van Cauwenberghe – 045 576 2429 (kwaliteit van professionaliseren, kennisinfrastructuur)

De beroepsomgeving van de leraar UNIVERSITEIT lerarenopleiding opleider opleiding school leraar leraar onderwijs onderzoek leerling beroepspraktijk (diverse sectoren): bedrijven + instellingen bedrijfsleven

Meerdere perspectieven Niveaus Beroepsomgeving Lerarenopleiding Onderwijs Beroepspraktijk: bedrijfsleven maatsch. instellingen Beroep Leraar als autonoom beroepsbeoefenaar Leraar als werknemer

Loopbaanfasen in de professionele ontwikkeling van de leraar Actoren Differentiatie: Zorgtaken Coördinerende taken Begeleidingstaken Experttaken …… Seniorniveau / expertniveau School Beroepsgroep Juniorniveau Vroegprofessionele fase Startbekwaam Initiële opleiding Leraren opleiding LIO-bekwaam School Hoofdfase-bekwaam Oriëntatie Betrokken partij