Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen Hoofdstuk 3 Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen vaststellen
Managementprobleem Managementproblemen: cruciale situaties die managers verplichten een keuze te maken uit verschillende opties.
Het onderzoeksdoel Onderzoeksdoel: in het onderzoeksdoel wordt specifiek aangegeven welke informatie de onderzoeker moet leveren, opdat het management de juiste optie kan kiezen om het probleem op te lossen.
Kenmerken van een goed onderzoeksdoel Precies Gedetailleerd Duidelijk Operationeel
Proces om het probleem en de onderzoeksdoelen te definiëren (1/3)
Proces om het probleem en de onderzoeksdoelen te definiëren (2/3)
Proces om het probleem en de onderzoeksdoelen te definiëren (3/3)
Situatieanalyse Bekijken van interne en externe data Ervaringsonderzoeken Case-analyse Pilots Focusgroepen
Symptomen van het probleem valideren Onderzoeker moet onderzoek doen naar het proces waarmee symptomen worden geïdentificeerd en gerapporteerd. De onderzoeker moet de symptomen zelf evalueren. Symptomen helder: onderzoeker is klaar om de oorzaken van de symptomen te onderzoeken.
Marktonderzoeksvoorstel Een officieel document dat door de onderzoeker wordt opgesteld, 3 belangrijke functies: Het formuleert het probleem Het specificeert de onderzoeksdoelen Het geeft uitvoerig aan welke onderzoeksmethode de onderzoeker voorstelt om de onderzoeksdoelen te realiseren