Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
STRATEGISCHE PLANNING
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 10 Onderzoeken met SPSS en MS Excel
Facility management en inkoop
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
Les 1 M&O.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Marktonderzoek als proces
Inleiding tot marktonderzoek
dataverzamelformulieren
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Hoofdstuk 7 verplicht… Keuze.
2IO20: OGO 1.2 Van Model tot Systeem Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
5S in Velsen.
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
Powerpoint presentaties NCvB
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Individueel roosteren
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Onderzoek doen een methodische aanpak
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Leidinggeven H9 Opleidingsplan Logistiek supervisor.
Tot nu toe Drie kerncompetententies vastgesteld: –klantgerichtheid –betrouwbaar –flexibel Nog een aantal beslispunten.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
6 stappen in Risico management
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek
Het proces ► Analyse ► SWOT totaal ► Selectie SWOT
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
IDDINK BOEKENSERVICE.
Inleiding tot marktonderzoek
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Business model Business case Business plan
Indeling van hoofdstuk 2
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
dataverzamelformulieren
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Zelfevaluatie GOK.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Praktijkgericht onderzoek
Transcript van de presentatie:

Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen Hoofdstuk 3 Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen vaststellen

Managementprobleem Managementproblemen: cruciale situaties die managers verplichten een keuze te maken uit verschillende opties.

Het onderzoeksdoel Onderzoeksdoel: in het onderzoeksdoel wordt specifiek aangegeven welke informatie de onderzoeker moet leveren, opdat het management de juiste optie kan kiezen om het probleem op te lossen.

Kenmerken van een goed onderzoeksdoel Precies Gedetailleerd Duidelijk Operationeel

Proces om het probleem en de onderzoeksdoelen te definiëren (1/3)

Proces om het probleem en de onderzoeksdoelen te definiëren (2/3)

Proces om het probleem en de onderzoeksdoelen te definiëren (3/3)

Situatieanalyse Bekijken van interne en externe data Ervaringsonderzoeken Case-analyse Pilots Focusgroepen

Symptomen van het probleem valideren Onderzoeker moet onderzoek doen naar het proces waarmee symptomen worden geïdentificeerd en gerapporteerd. De onderzoeker moet de symptomen zelf evalueren. Symptomen helder: onderzoeker is klaar om de oorzaken van de symptomen te onderzoeken.

Marktonderzoeksvoorstel Een officieel document dat door de onderzoeker wordt opgesteld, 3 belangrijke functies: Het formuleert het probleem Het specificeert de onderzoeksdoelen Het geeft uitvoerig aan welke onderzoeksmethode de onderzoeker voorstelt om de onderzoeksdoelen te realiseren