Deel 2 Individu.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 3 Groepen en teams.
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
in de transitie naar een
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
TEKST 1 DENKEN IN MODELLEN
Arbeidstevredenheid en prestaties
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
COMPETENTIEONTWIKKELING
Management en Organisatie
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 31 Persoonlijkheid en emoties.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
De Fundamenten van Individueel Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Communicatie in organisaties
Ethnicity, gender and entrepreneurship
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Dossier Empowerment.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Ontwikkeling van het jonge kind
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Werkbarometer 2018: Gender & Diversiteit
Werkbarometer 2018: Gender & Diversiteit
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Deel 2 Individu

Individuele verschillen Management van gedrag Hoofdstuk 3 Individuele verschillen 1

De veranderende aard van diversiteit op de werkvloer In de 21e eeuw ontstaan er nieuwe vereisten die gelden voor een onvoorspelbare toekomst: Verandering is een constante factor. Er zijn vlakkere, matrixachtige structuren. Er zijn nieuwe werkmethoden. Er is meer behoefte aan balans in het combineren van werk en gezinsleven. Er is een groeiend consumentisme. 2

Het omarmen van diversiteit – het perspectief van een organisatie We moeten de stijlen, smaak en meningen weerspiegelen van onze klanten, die bestaan uit mannen en vrouwen van allerlei kleuren, met verschillende geloofsovertuigingen, leeftijden en vermogens. Culturele diversiteit verbetert de kwaliteit van het bedrijf en geeft ons een meer naar buiten gericht perspectief. Barry Gibson, en Littlewoods 3

In welke opzichten verschillen mensen? Etnische afkomst Fysieke kenmerken Sekse Vroege ervaringen in de gezinssfeer Sociale en culturele invloeden Nationale cultuur Motivatie Attitudes Persoonlijkheids kenmerken en -typen Intelligentie en capaciteiten Zienswijzen Levensfase 6

Persoonlijkheid Stabiele kenmerken die verklaren waarom mensen zich op een bepaalde manier gedragen. Voorbeelden van persoonlijkheidskenmerken: Onafhankelijkheid Plichtsgetrouwheid Vriendelijkheid Zelfbeheersing 7

De persoonlijkheidstypen van Eysenck 13 Figuur 3.2

Theoretische benaderingen – idiografisch Theorieën die kenmerkend zijn voor de idiografische benadering: Carl Rogers – persoonlijkheid is ingesloten in persoonlijke relaties G. H. Mead – er is geen onderscheid te maken tussen het concept van iemands persoonlijkheid en het concept van de samenleving C. Cooley – emotie en beleving van het ‘zelf’ zijn instinctief, maar door ontwikkeling gevormd. 16

Cognitieve theorie Kelly’s theorie heeft betrekking op de hele persoon, inclusief attitudes, zienswijzen en doelen. Persoonlijkheid is een manier van het individu om de omringende wereld vorm te geven. 24

Stress Persoonlijkheid speelt een belangrijke rol in het ontstaan van stress. Stress ontstaat wanneer het individu het gevoel krijgt zich buiten de eigen comfortzone te bevinden. De invloed van stress verschilt – stress kan extra energie geven of juist afremmen. Elk soort werk heeft een bepaalde stressuitwerking. Cooper 26

Oorzaken van stress Inherent aan het werk – werkomstandigheden, ploegendiensten etc. Rol in de organisatie – te veel werk, te weinig. Werkrelaties – met name met de baas. Loopbaanontwikkeling – met name halverwege. Organisatiestructuur en -klimaat – de hoeveelheid regels en voorschriften. Balans werk/vrije tijd – met name voor tweeverdieners. 27

Is intelligentie aangeboren? Nativisten – geloven dat intelligentie vooral wordt bepaald door overerving (‘nature’). Empiristen – geloven dat onze omgeving ons gedrag en mentale vermogens bepalen (‘nurture’). Volgens Galton komt hoogbegaafdheid in bepaalde families opvallend vaak voor en moet intelligentie daarom wel aangeboren zijn. 29

Een structuur van het intellectmodel van Guilford 33 Figuur 3.6 Bron: Guilford,J.P., ‘Three faces of intellect’, in Wiseman, S. (red.) Intelligence and Ability (eerste druk 1967, herdruk 1968, tweede editie 1973). Copyright © Erven Stephen Wiseman 1967, 1973.

Emotionele intelligentie (EQ) Breidt de conventionele zienswijze op intelligentie uit met de emotionele vermogens van het individu Kan topprestaties voorspellen Bestaat uit 18 competenties waaronder empathie, anderen helpen ontwikkelen, ondersteuningsgerichtheid, katalysator voor verandering, initiatief, aanpassingsvermogen, zelfvertrouwen. Goldman 36