Hoofdstuk3 Marktonderzoek als branche Marktonderzoek: de geschiedenis in het kort Het pre-marktonderzoektijdperk: de periode vanaf 1600 tot aan de industriële.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Trends in Dienstenmarketing
Gegevens/Informatie/Kennis
Marketing voor ZZP-ers
10 tips voor een gouden start Groeitips
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Gastcollege Utrecht 17 oktober 2013 Thomas van Essen Spam & social media.
H4: Begrijpen van de markt
Risico’s en gevaren van techniek
+ Event Driven Marketing. + Event Driven Management : Definitie Een discipline binnen de marketing waarbij commerciële en communicatieve activiteiten.
Inleiding in de Marketing
Workshop intrapreneurschap Ondernemerschap binnen de bedrijfsmuren.
Facility management en inkoop
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Ondernemen na je studie!
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk7 Gestandardiseerde informatiebronnen Wat is gestandardiseerde data? Gestandardiseerde data: soort secundaire data waarin de verzamelde gegevens.
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
Wat is een communicatieplan?
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
Waarom nieuwe privacy richtlijnen?
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Beoordeling Logboek 1 Module: ______Groepsleden:________ Docent: ______________ Leerjaar: ______________ ________ Wk 1Wk 2Wk 3Wk 4Wk 5Wk 6 Verantwoordelijke.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
International Business Adviser
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
de tijd van burgers en stoommachines
Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman
BETERE DIENSTVERLENING BETERE DIENSTVERLENING Door gestructureerde samenwerking tussen LIJN & STAF kwaliteit verbeteren Peter Hammecher.
Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.
SURF Juridisch normenkader cloudservices
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
‘Kanalen in Balans’ - multichannelmanagement bij overheidsorganisaties 
Komt u zich ook presenteren? Open Dag Wijkplatform Oosterboer- Ezinge 24 september 2016.
Fairtrade Eerlijke handel. Wat is Fairtrade? Geschiedenis Hoe werkt Fairtrade? Criteria Belangrijke thema’s Fairtrade vandaag in de wereld Verkoopkanalen.
Op een virtuele marktplaats verkoop je je auto sneller Auto marktplaats ikwilvanmijnautoaf.nl.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Waarom we dit project opstarten?
3.1 PRODUCTIE.
Inleiding tot marktonderzoek
GMR Consent 14 februari 2011.
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Fuifbuddie-opleiding 2016
Een product of dienst verkopen
Juridische aspecten van een webshop
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Gestandardiseerde informatiebronnen
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Duurzaam ondernemen.
JAN HOLSAPPEL.
Is testen een project op zich?
Inspelen op innovaties
Privacy en bescherming persoonsgegevens 2018
Organisatiestructuur
Ontvangt en verwerkt goederen
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk3 Marktonderzoek als branche

Marktonderzoek: de geschiedenis in het kort Het pre-marktonderzoektijdperk: de periode vanaf 1600 tot aan de industriële revolutie rond Het tijdperk van de vroege ontwikkelingen: industriële revolutie tot Het vragenlijsttijdperk: Het kwantitatieve tijdperk: 1940 tot Het tijdperk van acceptatie in organisatie: 1960 tot Het pc-technologietijdperk: 1980 tot Het mondialisering-online tijdperk: sinds 1990.

Onderzoeksleveranciers

De structuur van de brance: interne leveranciers Interne leveranciers: entiteit binnen het bedrijf verzorgt marktonderzoek. Hoe organiseren interne leveranciers de onderzoeksfunctie: Eigen formele onderzoeksafdeling: georganiseerd volgens: Marketingfunctie Onderzoeksproces: data-analyse, data-verzamelen, … Toepassingsgebied: merken, klanten, enzovoort Persoon of commisie verantwoordelijk Niemand die verantwoordelijkheid draagt om marktonderzoek te doen.

De structuur van de brance: externe leveranciers Externe leveranciers: entiteit buiten het bedrijf verzorgt het marktonderzoek. Hoe organiseren interne leveranciers de onderzoeksfunctie: Functie: data-analyse, data-verzameling, … Toepassingsgebied: advertentie-onderzoek, … Geografisch: regionaal, internationaal, … Soort klant: financieel, gezondheidszorg Combinatie van bovenstaande Classificatie: Onderzoeksbureaus met volledige dienstverlening Onderzoeksbureaus met beperkte dienstverlening

Ethisch gedrag in marktonderzoek Ethische gedragscode van AMA Verbieden van verkoop en fondsenwerving onder het mom van onderzoek doen Behouden van onderzoeksintegriteit door relevante onderzoeksgegevens niet verkeerd weer te geven of weg te laten Eerlijk behandelen van klanten en leveranciers van buiten Kopers: onnodig onderzoek verkopen, uitwisseling van vertrouwelijke en persoonlijke gegevens Leveranciers: Oneerlijke verzoeken om een onderzoeksvoorstel, afspraken over tijd en geld niet nakomen.

Ethisch gedrag in markt- onderzoek Het grote publiek: onderzoek naar producten die gevaarlijk voor de maatschappij worden geacht. Onderzoek naar verhogen consumptie suiker door kinderen. Effectieve reclameboodschap ontwikkelen om tieners te verleiden om whisky te gaan drinken.

Ethisch gedrag in marktonderzoek Respondenten (steeds minder mensen willen meewerken). Publiek maakt zorgen over schending van de privacy. Misleiding moet zo veel mogelijk worden vermeden. De identiteit van de respondenten moet vertrouwelijk blijven. Schending van de privacy; marktonderzoek is per definitie een inbreuk op de privacy.

Schending van de privacy Spam: ongewenste verzenden. Er is nog steeds een debat gaande over opt-out- norm/opt-in-norm. Online onderzoek: de marktonderzoeksbranche heeft zichzelf gereguleerd door gedragscodes of normen die op de opt-in-norm zijn gebaseerd. CASRO in de Verenigde Staten is een leidende organisatie in deze branche.

Ethiek en marktonderzoek Je ethische kijk wordt gevormd door je filosofie: Deontologie: betreft de rechten van het individu. Teleologie: analyseert het gedrag in termen van de voordelen en kosten voor de maatschappij.