Grijs gebied Illusie Waarheid Droom Leugens Wens Feiten Sfeer Bedrog

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

H4 Kopen is kiezen 4.1 Kopen en betalen 4.2 Consumeren en behoeften
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Training Omgaan met service
Risico’s en gevaren van techniek
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
MVO en marketing College 3.
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
RESULTATEN ENQUETE FANDAG ENQUETE 2007 WELK BEELD HEEFT DE SUPPORTER OVER KV MECHELEN? WELK BEELD HEEFT DE SUPPORTER OVER KV MECHELEN? HOE WORDT.
Hogescholen in Dialoog
Rechtvaardige Transitie Enkele uitdagingen voor de vakbonden.
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Beperking van subjectiviteit
Verdiepingsbijeenkomst Milieu Gemeenteraad Utrecht 22 april 2008 Hans Iserief, senior adviseur Procesmanagement & communicatie.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
PR Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en public relations
MVO en analyse van dilemma’s
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Congres Appreciative Inquiry
Een vorm van alternatieve geschillenbeslechting
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Bespreken positieve soa-uitslag
Ethiek.
Muziek: op zoek naar emotie
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Leidinggeven H6 Betrokkenheid en werkdruk Logistiek supervisor.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Commercieel beleid en recht
Corporate Communicatie
Marketing 5 havo.
Omgaan met moeilijk gedrag ROC West-Brabant 17 september 2015 Drs. S.E. Booij in samenwerking met Prof. dr. A.J.W. van der Does.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Dienstenmarketing Week 4.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Commercie en recht Hoofdstuk 10 Recht(en). Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat heeft.
De marketing van kennis
Maatschappelijk vraagstuk
Prof. Em. Dr. Etienne De Groot Voorzitter Grondwettelijk Hof
Progressief universalisme
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Besturen en Communiceren
Hoofdstuk 9 Marketingdoelstellingen
Hoofdstuk 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten
Waarderende benadering
In de vuurlinie van een pos
Marketing in sociale media
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Grijs gebied Illusie Waarheid Droom Leugens Wens Feiten Sfeer Bedrog Mundus vult decipi, ergo decipiatur...

Ruil Er zijn ten minste twee partijen Elke partij heeft iets dat van waarde kan zijn voor de andere partij Elke partij is in staat tot communicatie (uitwisseling van informatie, onderhandelen), levering en betaling (in goed of geld) Elke partij is vrij om het aanbod van de ander te aanvaarden Elke partij gelooft dat het wenselijk is om met de andere partij zaken te doen 2 – 5  Communicatie (‘wit of grijs’), keuzevrijheid

Communicatie Cognitief Sociaal/emotief Manipulatie Het geven van onvolledige of niet tijdige informatie Het geven van onjuiste informatie (bijvoorbeeld meer beloven dan je kunt waarmaken)

Ethische dilemma’s Wanneer wordt communicatie manipulatie? Hoever kun je gaan met shockerende reclame?

Cognitieve manipulatie Risico’s Productaansprakelijkheid Risicoaansprakelijkheid ‘RCC-aansprakelijkheid’ ‘Media-aansprakelijkheid’

Cognitieve manipulatie Riciso’s - Emotie-aansprakelijkheid??

1 Aanstootgevende reclame - Deontologie 2 Kwetsende reclame - Teleologie

Beleidsontwikkeling Stap 1 Doelstellingen marketing Gewicht Snelle verkoopgroei van een product Positieve emoties in relatie tot product oproepen Feitelijke informatie geven over product (samenstelling, kwaliteit, prijs) Je product(en) positief onderscheiden van concurrerende producten Corporate image building (bestendig imago, merknaam opbouwen) Totaalgewicht 100

Beleidsontwikkeling Stap 2 Machtsverschil - Informatie: - gezondheid/veiligheid - vrije keuze - begrijpelijkheid - kennisontwikkeling - misleiding (kwetsbare groepen)

Beleidsontwikkeling Stap 3 Grenzen stellen inzake sociaal/emotionele beïnvloeding 1 Stakeholdersanalyse 2 Morele intenties in relatie tot mission statement, visie, enz. 3 In hoeverre moeten die verwerkt worden in reclame? 4 deontologische en teleologische grenzen bepalen

Overwegingen m.b.t. stakeholder publiek Hoe ver ga je? Herhaling Korte vs. lange termijn 4 Maatschappelijke betrokkenheid/ geloofwaardigheid

(vorm van manipulatie)