Prestaties beoordelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Arbeidstevredenheid en prestaties
Health Balance Score Card
Titel van de presentatie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Prestaties Schatten en Managen
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
5 Werving en selectie.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Examinering Conferentie BTG HTVF
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Functieprofiel en beoordeling
Opleiden van medewerkers
Doelstellingen De kenmerken van een goed team benoemen
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Performance management Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf beoordeeld worden.
Reflector graden feedbackvragenlijst
© de vries business consultancy, 2008
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
De verschillende stijlen
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Methode Strategisch personeelsmanagement
Prestatiebeoordeling en beloningssysteem
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
De 360° feedback = insteek voor persoonlijke ontwikkeling niet voor de formele evaluatie Wat wel kan meespelen in de evaluatie van de kaderfuncties,
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Begeleiding bij Werkplekleren
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Reflector Big Five Personality
Human Resources Accounting
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Workshop – teamgroei begrijpen
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Prestaties beoordelen 7 Prestaties beoordelen en begeleiden

Performancemanagement Management dat gericht is op de outputkant van het functioneren van werknemers (wat levert het op), op de inputkant (wat heb je ervoor nodig) en de throughputkant (hoe komt het tot stand) van het proces.

Prestatiebeoordeling Het identificeren, meten en sturen van de prestaties van werknemers binnen een organisatie Het gebruik van prestatiebeoordeling Administratieve doeleinden Ontwikkelingsdoelen

Competenties Een combinatie van gedragingen, vaardigheden en kennis die geassocieerd worden met succesvol presteren. Specifieke competenties die van fundamenteel belang zijn voor het goed uitvoeren van een functie worden weergegeven in een competentieprofiel.

Dimensies van prestaties identificeren Dimensie – Een aspect van een prestatie dat bepaalt of iemand effectief zijn werk doet. Prestaties meten Cijfers of labels toewijzen aan prestaties is lastig te kwantificeren

Dimensies van prestaties identificeren Meetinstrumenten Relatief oordeel – Een beoordelingssysteem waarbij leidinggevenden de prestaties van een werknemers vergelijken met de prestaties van andere werknemers in dezelfde functie. Absoluut oordeel – Een beoordelingssysteem waarbij leidinggevenden een oordeel vellen over het functioneren van werknemers, enkel en alleen gebaseerd op prestatienormen.

Eigenschappen, gedrag en resultaten Dimensies van prestaties identificeren Eigenschappen, gedrag en resultaten Instrumenten om eigenschappen te beoordelen Instrumenten om gedrag te beoordelen Instrumenten om resultaten te beoordelen - MBO

Dimensies van prestaties identificeren Wie beoordeelt er? de medewerker zelf collega’s ondergeschikten klanten 360 graden-beoordeling

Dimensies van prestaties identificeren Problemen rond het effectief meten van prestaties Fouten en vooringenomenheid van beoordelaars Beoordelingsfout - Een fout bij prestatiebeoordeling die een consistente vooringenomenheid van de beoordelaar weerspiegelt Vergelijkbaarheid Referentiekadertraining (FOR-training)

Dimensies van prestaties identificeren Problemen rond het effectief meten van prestaties De invloed van persoonlijke voorkeuren Organisatiepolitiek Focus op groep of individu Juridische kwesties

Behulpzaam of afschuwelijk? Prestaties managen Het prestatiebeoordelingsgesprek Behulpzaam of afschuwelijk?

Prestaties verbeteren Prestaties managen Prestaties verbeteren Achterhalen van de oorzaken van prestatieproblemen Situationele factoren of systeemfactoren Zelfbeoordeling, beoordeling door ondergeschikten 360-graden feedback

Prestatieverbetering Prestaties managen Prestatieverbetering Aandacht richten op de oorzaken van problemen en het ontwikkelen van een actieplan en werknemers in staat stellen om tot een oplossing te komen Communicatie richten op prestaties

Balanced Scorecard Leer- en innovatieperspectief Bedrijfsprocessen Klantenperspectief Financieel perspectief