14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
De fundamenten van de organisatiestructuur
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 2: Zorg voor vrijheid
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Goed Karma Dit is een mooie tekst, en kort. Geniet ervan! Het is wat de Dalai Lama te zeggen heeft voor Je hoeft het maar een paar seconden lezen.
Risico’s en gevaren van techniek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
5-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 5 Ethische richtlijnen ontwikkelen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright ©
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Persoonlijk worden.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Workshop contentstrategie
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Organisatiestructuur en
Hoofdstuk 2 Sport- sponsoring
OHT 12.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Verkooppromotie In dit hoofdstuk zul je het.
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Betrokkenheid op de werkvloer
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Dossier Empowerment.
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Gedrag in organisaties, 9e editie
Studieloopbaanbegeleiding
Transcript van de presentatie:

14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall

14-2 Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Een politieke diagnostische analyse maken Je machtsbasis vergroten door imagomanagement Machtstactieken toepassen om te krijgen wat je wilt Politieke strategieën toepassen om je macht te vergroten Defensieve strategieën gebruiken om je macht te beschermen

14-3 Copyright © 2005 Prentice-Hall Waarom is kennis van macht van belang? Macht en gezag zijn belangrijk om doelen te kunnen bereiken, problemen op te lossen, medewerkers te motiveren en aan te kunnen sturen

14-4 Copyright © 2005 Prentice-Hall Wat is macht? Het vermogen een persoon of een groep personen zodanig te beïnvloeden dat ze zich anders gedragen dan ze uit zichzelf zouden doen

14-5 Copyright © 2005 Prentice-Hall Macht bevat een afhankelijk- heidrelatie

14-6 Copyright © 2005 Prentice-Hall Waarom is macht belangrijk? Het helpt manager: Doelen te bereiken Problemen op te lossen Strategieën te ontwikkelen Prestaties te evalueren Functies te ontwerpen Anderen te motiveren Teams te leiden

14-7 Copyright © 2005 Prentice-Hall Positiemacht Gezag Beloningen Straffen

14-8 Copyright © 2005 Prentice-Hall Gezag is het recht orders te geven en te verwachten dat die orders worden opgevolgd

14-9 Copyright © 2005 Prentice-Hall Formeel gezag is nodig om complexe meningsverschillen op te lossen

14-10 Copyright © 2005 Prentice-Hall Persoonlijke macht Expertise Charisma Toegang tot informatie Referentiemacht

14-11 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoe kun je macht verwerven? Afhankelijkheid creëren Imagomanagement Politiek bedrijven Ben je politiek ingesteld?

14-12 Copyright © 2005 Prentice-Hall Ben je politiek ingesteld?

14-13 Copyright © 2005 Prentice-Hall Imagomanagement Bij imagomanagement creëer je een bepaald beeld van jezelf om de manier waarop anderen jou zien en beoordelen, op een gunstige manier te beïnvloeden

14-14 Copyright © 2005 Prentice-Hall Technieken voor imagomanagement Het eens zijn met iemand om zijn goedkeuring te krijgen Je excuses aanbieden om de gevolgen van fouten te beperken Jezelf bij gunstige berichten een deel van de eer toebedelen Gunsten verlenen om goedkeuring te krijgen

14-15 Copyright © 2005 Prentice-Hall Politiek bedrijven Het ondernemen van actie om de verdeling van voor- en nadelen binnen je organisatie te beïnvloeden. Hierbij gebruik je strategieën die zijn bedoeld om beslissingen in jouw voordeel te laten uitvallen.

14-16 Copyright © 2005 Prentice-Hall Politiek bedrijven Politieke diagnostische analyse Beoordeel de organisatiecultuur Beoordeel de macht van anderen Beoordeel je eigen macht

14-17 Copyright © 2005 Prentice-Hall Wat kun je doen om je politieke effectiviteit te verbeteren? Argumenten formuleren in termen van organisatiedoelen Het juiste imago ontwikkelen Controle krijgen over organisatiemiddelen Je toegevoegde waarde laten zien Zichtbaar zijn Voor een mentor zorgen Voor machtige bondgenoten zorgen Dubieuze leden vermijden Je baas steunen

14-18 Copyright © 2005 Prentice-Hall Welke specifieke machtstactieken kun je toepassen Redeneren Vriendelijkheid Coalities Onderhandelen Steun van hogerhand Assertiviteit Sancties

14-19 Copyright © 2005 Prentice-Hall Moet je defensief gedrag gebruiken om je macht te beschermen? Actie vermijden Vermijden dat je de schuld krijgt Veranderingen vermijden Effecten van defensief gedrag

14-20 Copyright © 2005 Prentice-Hall Maak een kosten-batenanalyse Alle potentiële nadelen van het gebruik van deze strategie afwegen tegen de potentiële voordelen

14-21 Copyright © 2005 Prentice-Hall Is een politieke actie ethisch verantwoord?