Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Strategische en operationele doelen stellen SWOT-analyses Plannen ontwikkelen om doelen te bereiken Onderscheiden competenties vaststellen Competitieve strategieën formuleren Commitment verwerven van werknemers voor bepaalde doelen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Hoe goed ben ik in plannen en doelen stellen? Ben ik goed in plannen? Hoe goed ben ik in doelen stellen? Copyright © 2005 Prentice-Hall
Hoe goed ben ik in doelen stellen? De meeste mensen hebben doelen die ze willen bereiken Managers zijn er ook nog verantwoordelijk voor dat we organisatiedoelen bereiken via de inspanningen van degenen die voor ons werken Managers moeten ervoor zorgen dat werknemers een duidelijk idee hebben van wat ze met hun werk proberen te bereiken Managers moeten werknemers helpen bepalen hoe ze hun doelen het beste kunnen bereiken Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Plannen Plannen houdt in dat je de doelen van de organisatie definieert Een overkoepelende strategie bepaalt om die doelen te bereiken en De middelen ontwikkelt om de noodzakelijke activiteiten te integreren en te coördineren Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Strategische plannen Hebben betrekking op de hele organisatie Algemene doelen worden vastgesteld Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Operationele plannen In detail aangeven hoe de centrale doelen van het strategisch plan bereikt moet worden Voor de korte termijn Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Het planningsproces Copyright © 2005 Prentice-Hall
Stap 1: Hoofddoelen bepalen Missieverklaring Visie SWOT-analyse Copyright © 2005 Prentice-Hall
Stap 2: De omgeving analyseren Geef aan het verzamelen van externe informatie prioriteit Anticipeer op veranderingen Wees flexibel in je denken Ga te rade bij collega’s Heb geduld met onduidelijke situaties Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Externe analyse Stap 3: Benoem kansen en bedreigingen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Interne Analysis Step 4: Analyseer de middelen van de organisatie Copyright © 2005 Prentice-Hall
Stap 5: Benoem sterke en zwakke kanten Sterke kanten Zwakke kanten Copyright © 2005 Prentice-Hall
Stap 6: Bepaal de operationele doelen Niche Competenties Copyright © 2005 Prentice-Hall
Stap 7: Ontwikkel strategieën Concurrerende strategieën Kostenleiderschap Differentiatie Focus Copyright © 2005 Prentice-Hall
Stap 8: Strategieën implementeren Copyright © 2005 Prentice-Hall
Stap 9: Resultaten evalueren Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Doelen stellen Characteristics of Effective Goals Specifiek Realistisch Meetbaar Attractief Tijdgebonden Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Doelen stellen Geïllustreerd door de MBO-systemen Werknemers en leidinggevenden bepalen welke doelen moeten worden bereikt Van tijd tot tijd wordt gekeken wat de voortgang richting doelen is en worden er beloningen uitgedeeld Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Het MBO-proces Maak duidelijk wat het doel bijdraagt aan de centrale doelen van de organisatie Bepaal specifieke doelen voor werknemers Zorg ervoor dat mensen zich aan doelen willen committeren Rangschik doelen in volgorde van berlangrijkheid Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Het MBO-proces 5) Geef de tijd die ervoor staat aan 6) Geef aan hoe de prestaties worden gemeten 7) Geef feedback over het functioneren Copyright © 2005 Prentice-Hall