De fundamenten van de organisatiestructuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties hoofdstuk XI
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Organisatie en beheer Week 1.
© Pearson Education Benelux, 2003
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Blz. 9 tot en met 28 Boekje Leidinggeven
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Organisatiestructuur en -ontwerp
de werkgever van de toekomst
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
Organisatiestructuren
Inleiding tot management en organisaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van groepsgedrag
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatiestructuur en
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Perceptie en individuele besluitvorming
De fundamenten van groepsgedrag
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
De fundamenten van de organisatiestructuur
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 3 - Structure ‘Structure follows strategy’ (Chandler)
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management Figuur 6.1 F-groepering (horizontale differentiatie)
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Productie-organisatie en beheersing - 1
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Schpa 2.57 Organisatie en beleid.
Week 2: de basisprincipes van Mintzberg
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 2 drs. S. van der Geest.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
Gedrag in organisaties hoofdstuk 11 Organisatiestructuur
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties hoofdstuk XI
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van groepsgedrag
H1 Management: Structuur Mintzberg: Organisatiestructuren
Transcript van de presentatie:

De fundamenten van de organisatiestructuur Gedrag in organisaties, 9e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 14 De fundamenten van de organisatiestructuur

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: De zes hoofdelementen van een organisatiestructuur te benoemen. De kenmerken van de bureaucratie op te sommen. Een matrixorganisatie te beschrijven. De kenmerken van een ‘virtuele’ organisatie uit te leggen.

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: 5. Samen te vatten waarom managers organisaties zonder grenzen willen opzetten. 6. De mechanistische en organistische structuurmodellen met elkaar te vergelijken. 7. Aan te geven welke factoren bepaalde organisatiestructuren bevorderen of belemmeren. 8. Uiteen te zetten welke effecten verschillende organisatiestructuren hebben op werknemersgedrag.

Organisatiestructuur geeft aan hoe taken officieel verdeeld, samengevoegd en gecoördineerd worden.

Zes elementen voor een juiste organisatiestructuur: taakspecialisatie afdelingsvorming gezagslijn span of control centralisatie/ decentralisatie formalisatie

Taakspecialisatie Taakspecialisatie of arbeidsdeling duidt de mate aan waarin werkzaamheden binnen de organisatie opgesplitst zijn in deeltaken.

Afdelingsvorming Werkzaamheden na taakspecialisatie groeperen in afdelingen Naar functies Naar product Naar geografisch gebied Naar fase in het proces Naar type klant

Gezagslijn Een ononderbroken lijn van gezag die van de top van de organisatie naar het laagste echelon loopt en aangeeft wie de leiding heeft over wie. Bevoegdheid beschrijft het recht van de manager om orders te geven. Dankzij het principe van eenheid van bevel blijft de gezagslijn ononderbroken.

Span of control Bepaalt het aantal niveaus en managers van de organisatie. Hoe breder of groter de span of control, hoe efficiënter de organisatie.

Vergelijking spans of control

De laatste jaren gaat de trend in de richting van grotere spans of control. Brede spans sluiten aan op recente pogingen van bedrijven om de kosten terug te dringen, het mes in de overhead te zetten, de besluitvorming te versnellen, de flexibiliteit te vergroten, dichter bij de klant te staan en werknemers meer empowerment te geven.

Centralisatie en decentralisatie Van decentralisatie is sprake als het lagere personeel meer input of beslissingsbevoegd-heid heeft. Centralisatie is de mate waarin besluitvorming in één punt van de organisatie geconcentreerd is.

Formalisatie Mate waarin taken binnen de organisatie gestandaardiseerd zijn.

Veelvoorkomende organisatie-ontwerpen Eenvoudige structuur Bureaucratie Matrixstructuur

Eenvoudige structuur Vrijwel geen afdelingsvorming Brede spans of control Vrijwel geen formalisatie Moeilijk te handhaven wanneer het kleine bedrijf groter wordt

Bureaucratie Sterk gespecialiseerde routinetaken Geformaliseerde regels en voorschriften Taken gegroepeerd in functionele afdelingen Kleine span of control Besluitvorming volgt de gezagslijn

Matrixstructuur Bestaat uit twee soorten afdelingsvorming: naar functie en naar product. Er is een dubbele gezagslijn. Frequent contact tussen specialismen maakt betere communicatie en flexibiliteit mogelijk.

Matrixstructuur van een MBA-opleiding

Nieuwe opties De teamstructuur De virtuele organisatie De grenzeloze organisatie

Mechanistische versus organistische structuur

Waarom verschillen structuren van elkaar? Strategie Grootte van de organisatie Technologie Onzekerheid in de omgeving

Strategie en structuur Innovatiestrategie Strategie van kostenminimalisering Imitatiestrategie