Verandermanagement. Een integrale aanpak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
De marketing-omgeving
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Opdracht Strategieontwikkeling
Nationaal Innovatie Event
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Het Management Informatie Portaal
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
COMPETENTIEONTWIKKELING
Les 1 M&O.
strategie als een proces
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
De fundamenten van de organisatiestructuur
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Marketingplanning en strategie
Missie, visie, strategie & jaarplan
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Schitterende Organisaties®
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Business Marketing Management
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Visie & Strategie.
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
6 stappen in Risico management
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Strategische Businesspartner
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Indeling van hoofdstuk 2
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Verandermanagement. Een integrale aanpak Hoofdstuk 1 Verandermanagement, een integrale benadering Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Organisatieverandering Organisatieverandering wordt vaak geassocieerd met het in korte tijd ingrijpend wijzigen van processen en ondersteunende structuur van een arbeidsorganisatie, centraal aangestuurd door het management. Het lijkt soms een inhaalslag van wat jarenlang is blijven liggen. Terwijl organisatieontwikkeling een geleidelijk proces is, kenmerkt organisatieverandering zich veelal door een doelgerichte, planmatige aanpak. Bij organisatieverandering gaat het om een tweetal hoofdvragen: Wat moet er in de organisatie worden veranderd? Hoe gaan we dit aanpakken? Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Verandermanagement Verandermanagement is het effectief en planmatig of procesmatig sturing geven aan activiteiten die gericht zijn op het aanpassen van een organisatie aan strategische wijzigingen. Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Planned change; Kurt Lewin (1951) Kurt Lewin (1951) mogen we beschouwen als de grondlegger van de Planned Change. Hij was een van de eersten die een fundamenteel model voor geplande verandering heeft ontwikkeld. Lewin beschouwde het gedrag van mensen in een werksituatie als een evenwicht, het resultaat van enerzijds ‘dynamische krachten’ en anderzijds zogenaamde ‘restraining forces’, krachten die veranderingen tegenhouden. Lewin was van mening dat er minder weerstand bij medewerkers zou ontstaan als de ‘restraining forces’ weggenomen zouden worden; het bestaande evenwicht moest doorbroken worden. Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Planned change; Kurt Lewin (1951) Het 3-fasenmodel Fase 1: Unfreeze Huidig (werk-)gedrag afleren en rijp maken voor verandering Fase 2. Moving / change Verandering van mentaliteit, houding en gedrag Fase 3. Refreeze Institutionaliseren van veranderen; beklijven nieuw evenwicht Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

R. Chin en K.D. Benne Chin en Benne hebben in 1970 een aantal veranderstrategieën geïntroduceerd: Macht-dwangstrategie. Gebruikmaken van (centrale) macht om organisatieveranderingen af te dwingen. Overtuigingsstrategie. De organisatiemedewerker is een rationeel denkend en handelend wezen en is daarom bereid een handelswijze te volgen wanneer hij overtuigd is dat het gedrag in eigen belang is. Houdingsstrategie. Organisatieverandering gaat het best bij verandering van normen en waarden van betrokkenen. Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Conclusies Planned Change Als we hiermee de periode van Planned Change afsluiten, moeten we een drietal conclusies trekken: Planned Change schonk expliciet aandacht aan een gefaseerde aanpak van veranderprocessen. Het is opmerkelijk dat Planned Change bedoeld was om adequaat ondersteuning te geven aan mensen in veranderprocessen, terwijl in de modellen er vooral aandacht was voor strategieën om weerstand om te buigen naar bereidheid. Planned Change had vooral aandacht voor gedragsverandering. Planned Change was niet gericht op integrale verandering. Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Organizational Development Organizational Development (OD) is een stroming die voortbouwt op de inzichten van de Planned Change. De afkorting OD wordt in de hedendaagse literatuur nog vaak gebruikt om deze veranderstrategie, want dat is het, aan te duiden. OD maakt eveneens gebruik van inzichten uit de gedragswetenschappen. Door middel van onderzoek werd getracht een antwoord te vinden op de vraag welke methoden en technieken het meest effectief zijn in een bepaalde situatie. Methoden en technieken worden gebruikt om veranderingen vorm te geven, om te interveniëren in een bestaande situatie. Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Organizational Transformation Organizational Transformation (OT) is een stroming in de veranderkunde die vooral gericht is op de juiste samenhang tussen de verschillende facetten van de organisatie die moeten worden veranderd. Het gaat daarbij om de juiste ‘fit’ tussen leiderschapsstijl, structuur, cultuur en processen. Zowel de Planned Change als de Organizational Development heeft hiervoor geen oog gehad. Er ontstaat een integrale benadering van verandervraagstukken. Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Léon de Caluwé en Hans Vermaak Léon de Caluwé is sociaal psycholoog en werkzaam als organisatieadviseur bij Twynstra Gudde en deeltijdhoogleraar advieskunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij heeft in 2000 een model ontwikkeld dat een relatie legt tussen het type organisatie en de veranderaanpak. Hij hanteert een vijftal denkstijlen en veranderingsperspectieven en duidt deze aan met een bepaalde kleur: Geeldruk denken Blauwdruk denken Rooddruk denken Groendruk denken Witdruk denken Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Steven ten Have Steven ten Have, voorheen vice-voorzitter van de groepsdirectie bij adviesgroep Berenschot, is sinds 2004 directeur/mede-eigenaar van Ten Have & Company, adviesbureau voor strategie en verandering. Hij heeft in de jaren 1999-2002 een aantal veranderstrategieën ontwikkeld die de relatie leggen tussen type organisatie en type verandering. De vier veranderstrategieën zijn: Interveniëren Transformeren Implementeren (actief veranderen) Vernieuwen (pro-actief veranderen) Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Jaap Boonstra Jaap Boonstra is hoogleraar management van verandering in organisaties aan de Universiteit van Amsterdam. In 2004 presenteert hij de resultaten van een onderzoek naar veranderprocessen in Nederlandse organisaties. Een vijftal veranderstrategieën wordt in het onderzoek aangetroffen, met vermelding van het responspercentage: Machtsstrategie, 13% Planmatige strategie, 23% Onderhandelingsstrategie, 18% Programmatische strategie, 25% Interactieve strategie, 21% Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

De omgeving van de organisatie OUTPUT Producten Kapitaal Arbeid Informatie Grondstof INPUT ALGEMENE OMGEVING Economisch Sociaal-maatschappelijk Demografisch Technologisch Ecologisch Politiek- juridisch DIRECTE OMGEVING Werknemers Management Medewerkers Markt Klanten Leveranciers Handelspartners Concurrenten Eigenaren Aandeelhouders Investeerders Belangenorganisaties Vakorganisaties Werkgeversorganisaties Consumentenorganisaties Milieuorganisaties Belanghebbenden Banken Overheden Media ORGANISATIE Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Ontwikkelingen in de algemene omgeving Consumentengedrag minder voorspelbaar en beïnvloedbaar. De levenscyclus van producten steeds korter. De consumentenmarkt vraagt om korte levertijden van producten. Ondernemingen moeten snel reageren op wisselende marktvraag. Ondernemingen moeten nieuwe producten kunnen ontwikkelen en succesvol op de markt introduceren. De mondialisering van markten. Ontwikkelingen in de informatietechnologie. Nieuwe media in marketingcommunicatie en verkoop. Samenwerking vormt de belangrijkste bron voor groei. Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Ontwikkelingen in organisatie-ontwikkeling Verplatting van organisaties. Chaostheorie: ordening van boven werkt niet. Het management moet vooral faciliteren en professionaliteit stimuleren. De lerende organisatie. ‘Back to the core business’. Organiseren rond processtromen: de structuren zijn dood! Lang leve het proces! ‘Empowerment’. Resultaatverantwoordelijke teams. Virtuele organisatie. Organisaties hoeven met moderne ICT niet meer een fysieke invulling te hebben (gebouw met medewerkers). Netwerkorganisatie: terug naar de kerncompetenties! Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Outside-in- en inside-out-benadering De outside-in-benadering houdt in dat een organisatie van buitenaf beïnvloed wordt bij de vaststelling van haar strategisch beleid, de product-marktcombinaties en de inrichting van haar structuur, cultuur en processen. De outside-in-benadering stelt de markt, de concurrentie en de klant in het middelpunt van het strategieproces. De inside-out-benadering gaat bij de vaststelling van strategisch beleid en de inrichting van de organisatie uit van de unieke kwaliteiten van de organisatie. Unieke en voor de markt relevante bekwaamheden die de essentie van concurrentievoordeel op markten vormen, noemen we kernbekwaamheden of kerncompetenties. Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Outside-in- en inside-out-benadering Outside-in-benadering Ontwikkelingen & trends Product-markt-combinaties Concurrentie- positie STRUCTUUR Uitgangspunten Strategie / Ambitie Besturingsfilosofie Sterke / zwakke punten Kerncompetenties Ontwerpcriteria Vuistregels Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Model voor verandermanagement Een geïntegreerd model voor verandermanagement moet ten minste aan de volgende elementaire eisen voldoen: De integratie met strategische beleidsvorming, veelal de oorzaak van veranderingen, moet duidelijk zijn. Het moet de verbinding leggen tussen de verschillende te onderscheiden fasen in de aanpak van vraagstukken op het gebied van verandermanagement. De verschillende (hoofd)ondernemingsfuncties moeten in het model aanwezig zijn. Het model moet aanwijzingen bevatten voor de operationele uitvoering van veranderingen. Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

In- en externe analyse Interne analyse Externe analyse Visie Missie Sterktes en zwaktes (Strengths, Weaknesses) Externe analyse Kansen en bedreigingen (Opportunities, Threats) Confrontatieanalyse Organisatiestructuur Organisatiecultuur Interne processen en innovatief vermogen Financiën Analyse van de marktomgeving en afnemers Analyse van de algemene en directe omgeving Concurrentenanalyse Concurrentie-analyse Marketing Afnemers & Markten Visie Missie Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Externe analyse Een externe analyse start meestal met een onderzoek naar de trendmatige ontwikkelingen in de algemene omgeving. Daarna onderzoeken we de directe omgeving van de onderneming. We brengen achtereenvolgens in kaart: Ontwikkelingen in de algemene omgeving Ontwikkelingen in de directe en marktomgeving Concurrenten en de felheid van concurrentie   De externe analyse resulteert in een beschrijving van de kansen en bedreigingen voor de organisatie op korte en middellange termijn. Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Interne analyse De interne diagnose richt zich op de functies van de organisatie. In ons model van de organisatie hanteren we vier hoofdfuncties: Marketing, afnemers & markten Organisatiestructuur en -cultuur Interne processen en innovatief vermogen Financiën De vier hoofdfuncties van de organisatie worden ieder op zich en in samenhang onderzocht. De interne analyse resulteert in het vaststellen van de zogenaamde IST-situatie, de huidige stand van zaken, door het beschrijven van de sterktes en zwaktes van de organisatie. Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Strategie Uit een confrontatie van kansen en bedreigingen met sterktes en zwaktes kunnen strategische opties geformuleerd worden.   Vervolgens wordt de definitieve strategie bepaald en vormt de input voor het construeren van de gewenste (SOLL) situatie van de organisatie. Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

SOLL situatie en veranderaanpak Strategie en vaststellen doelstellingen Vaststellen veranderstrategie en interventies SOLL-situatie Kritische succesfactoren (KSF) Interne processen en innovatief vermogen Financiën IST-situatie Interne organisatie Marketing Afnemers & Markten Organisatiestructuur Organisatiecultuur Veranderaanpak Veranderplan Implementatie verbeterbeleid Evaluatie verbeteringen Prestatie-indicatoren(PI), normen, verbeteracties Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

SOLL-situatie Dezelfde organisatiefuncties als in de interne analyse zijn nu ook weer onderwerp van analyse. De uitkomst van die analyse moet aangeven hoe de organisatie er moet uitzien om de nieuwe strategie te kunnen uitvoeren. We kunnen nu bezig gaan met het ontwerpen; het bepalen van de factoren die van essentieel belang zijn om succesvol te kunnen opereren. Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering

Veranderstrategie en interventies De SOLL-situatie en de verbeteractiviteiten zijn de ingrediënten voor de keuze van de veranderstrategie(ën) en interventies. Vervolgens bepalen we de veranderaanpak (bij een ontwikkelingsgerichte verandering) en/of het veranderplan (bij een geplande verandering). In een veranderplan wordt beschreven hoe de veranderstrategie wordt uitgevoerd. Na het verandertraject willen we zekerheid of de gewenste situatie of effecten ook daadwerkelijk gerealiseerd zijn. Dat stellen we vast door een evaluatie van de veranderactiviteiten. Verandermanagement Hoofdstuk 1 Een integrale benadering