Verandermanagement Hoofdstuk 2 Beleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Beleidsplan sc Victoria ’04
Menno Karres Lead Auditor
Renco Bakker BPMConsult
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Menselijk kapitaal van uw onderneming
STRATEGISCHE PLANNING
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Verandermanagement. Een integrale aanpak
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Nationaal Innovatie Event
Visie Mensontwikkeling WSD
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
COMPETENTIEONTWIKKELING
Les 1 M&O.
Logistiek management: begrippen en principes
strategie als een proces
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Administratieve Organisatie Theorie en praktijk
Interne organisatie Organisatie en leiding
Agentschap voor Natuur en Bos
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
© de vries business consultancy, 2008
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
Doelen Soorten vormgeving.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Nike Supply Chain Management
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Naar een optimaal HR - beleid
Kwaliteit en beleid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
50.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Internationale marketing
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Internationale handel
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

Verandermanagement Hoofdstuk 2 Beleid

Beleid Beleid is het aangeven van de richting en de middelen waarmee het management de gestelde organisatiedoelen wil gaan realiseren. Het beleidsproces is het geheel van activiteiten met betrekking tot: ontwerpen van nieuw beleid; vaststellen van het beleid; uitvoeren van het beleid; evalueren van het beleid; bijstellen van het beleid. Verandermanagement hoofdstuk 2 Beleid

Beleidsdilemma’s Strategiedilemma’s Structuurdilemma’s Diversificeren versus Marktpenetratie, nichemarketing Groeien ; mondiaal Stabiliseren; regionaal, nationaal Zelf, onder eigen regie, produceren, distribueren Outsourcen, samenwerken Efficiëntie, procesverbetering Effectiviteit, markt- en klantgerichtheid verhogen, innovatie Structuurdilemma’s Centralisatie(sturing en control) Decentralisatie (business units, zelfsturing) Snel veranderen (revolutie) Geleidelijk veranderen, ontwikkelen (evolutie) Financieel dilemma Uitkeren, pay-out Investeren, innoveren Verandermanagement hoofdstuk 2 Beleid

Doelstellingen van het beleidsproces Het verbeteren van: het proces van besluitvorming, waardoor de doelmatigheid van het extern opereren en het intern functioneren van de organisatie toeneemt; de doelgerichtheid van de producten en daardoor de effectiviteit van de organisatie; de legitimiteit van het organisatiebeleid en het functioneren ten opzichte van de kritische consument en maatschappij. Verandermanagement hoofdstuk 2 Beleid

Voorbereiding van nieuw beleid Het ontwerpen van beleid is in zeven stappen uit te voeren: plan van aanpak: analyse beleidsopdracht, doelstellingen, beoogde resultaten en in te zetten middelen; IST situatie: analyse van de oorzaken van de problematiek; SOLL situatie: beschrijven van de gewenste situatie en doelen; instrumenten: inventariseren en selecteren van in te zetten managementinstrumenten; proces: ontwerpen van uitvoeringsproces en –organisatie; kosten/baten: rendementsanalyse; projectplan: conceptplan met bovengenoemde elementen. Verandermanagement hoofdstuk 2 Beleid

Strategisch beleidsplan Een strategisch beleidsplan bevat: een visie op externe ontwikkelingen en interne aanpassingsmogelijkheden; de missie en de organisatiedoelen; strategische keuzen van de organisatie; de core-business; welke processen en PMC’s worden zelf uitgevoerd; het productassortiment en de doelgroepen: de PMC’s; de middelen waarmee de organisatie haar doelen wil realiseren; het personeelsbeleid; lange termijn projecten, bijvoorbeeld invoering kwaliteitssysteem. Verandermanagement hoofdstuk 2 Beleid

Visie Visie is een ambitieus beeld van de gewenste en in potentie haalbare toekomst van de organisatie. Voorbeeld Philips Electronics (2004) In een wereld waarin waarin technologie elk aspect van het dagelijks leven raakt, wil Philips een toonaangevende leverancier zijn van oplossingen op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en technologie, en uitgroeien tot de meeste gewaardeerde onderneming in zijn bedrijfstak. Onze waarden: delight customers; deliver on commitments; develop people; depend on each other. Verandermanagement hoofdstuk 2 Beleid

Missie Missie is de verklaring van de bestaansreden en de bedoelingen van de organisatie Voorbeeld Philips Electronics (2004) We dragen bij aan een beter bestaan door op het juiste moment zinvolle technologische innovaties op de markt te brengen. Verandermanagement hoofdstuk 2 Beleid Verandermanagement hoofdstuk 2 Beleid

Planning Termijn Lange termijn beleid (4 jaar of langer) Middellange termijn beleid (2 – 3 jaar) Korte termijn beleid (maximaal 1 jaar) Benaming Strategisch plan Middellange termijnplan Korte termijnplan Operationeel plan Hiërarchisch niveau Top management Tactisch management Operationeel management Verantwoordelijk-heid ten aanzien van Strategisch beleid Organisatiedoelen Beleid ten aanzien van inzet middelen Bewaking uitvoering en voortgang Uitvoeringsplannen Uitvoering activiteiten Elementen Ondernemingsplan Financieel plan Marketingplan Kwaliteitszorgplan Capaciteitsplan Personeelsplan Middelenplan Projectplannen Verkoopplanning Inkoopplanning Productieplanning Bezettingplanning Personeelsplanning Detailplanning Logistieke planning Afleverplanning Verandermanagement hoofdstuk 2 Beleid

Innovatie beleidsplan Kern-aspecten Externe gerichtheid van de organisatie Interne gerichtheid van de organisatie 1. Beleid Visie, missie, strategie Integraal veranderplan 2. Product Productassortiment Productinnovatie 3. Proces Consumerservice Maatschappelijke oriëntatie van de onderneming Proces(technologie)innovatie Modern productieconcept Logistiek, procesbeheersing, kwaliteitszorg 4. Uitvoe-ringsorga-nisatie Effectiviteit, integrale kwaliteitszorg, leverbetrouwbaarheid, servicegraad Structuur, cultuur Modern personeelsbeleid, HRM Stijl van leidinggeven Communicatie, informatievoorziening Verandermanagement hoofdstuk 2 Beleid