Verandermanagement. Een integrale aanpak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
Besturing van (bedrijf)processen
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Talentmanagement in de Technische Dienst
Health Balance Score Card
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Leseenheid 2 BIV Hofamopleiding
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Kwaliteitssystemen en procedures
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Interne organisatie Organisatie en leiding
Wat is kwaliteit Vele definities: 1.Opgedane ervaring minus verwachting van de afnemer 2.Fitness for use Ideaal: ACE, above customer expectation.
Hoofdstuk 5 Strategie en ondernemingsdoelstellingen
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 8 Implementatie
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 11 Controle en macht Management van gedrag.
Deel 1 De BSC van AWV.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
De evaluatie van een project
Business Marketing Management
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
4. Online strategie Internet scorecard
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Evaluatie Cursus.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Realisatie en implementatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Methoden om te werken aan continue verbetering
Transcript van de presentatie:

Verandermanagement. Een integrale aanpak Hoofdstuk 8. Evaluatie veranderingen Verandermanagement Hoofdstuk 8 Evaluatie veranderingen

Evaluatie veranderingen Strategie en vaststellen doelstellingen Vaststellen veranderstrategie en interventies SOLL-situatie Kritische succesfactoren (KSF) Interne processen en innovatief vermogen Financiën IST-situatie Interne organisatie Marketing Afnemers & Markten Organisatiestructuur Organisatiecultuur Veranderaanpak Veranderplan Implementatie verbeterbeleid Evaluatie verbeteringen Prestatie-indicatoren(PI), normen, verbeteracties Verandermanagement Hoofdstuk 8 Evaluatie veranderingen

Evaluatie veranderingen Voordat we organisatieveranderingen gaan evalueren, moeten we ons eerst de drie volgende cruciale vragen stellen: Welke doelstellingen worden met de evaluatie nagestreefd (de waarom vraag)? Wat moet precies worden geëvalueerd? Hoe, dat wil zeggen met behulp van welke criteria, methodieken/technieken en meetinstrumenten kan de organisatieverandering het beste worden geëvalueerd? Verandermanagement Hoofdstuk 8 Evaluatie veranderingen

Wat evalueren? Wij onderscheiden de volgende factoren: De tussen- en de eindresultaten (de prestaties, de effecten). Waren de projectdoelstellingen voldoende specifiek, meetbaar en tijdgebonden geformuleerd? Wat zijn onverwachte, positieve en negatieve neveneffecten geweest. In welke mate, er een risicoanalyse is gepleegd? In hoeverre zijn anticiperende en schadebeperkende maatregelen benoemd? De selectie, de planning en de toepassing van middelen. De rollen en het gedrag van betrokken actoren. Verandermanagement Hoofdstuk 8 Evaluatie veranderingen

Hoe evalueren? Hieronder een mogelijke procesgang inzake de werkwijze van de evaluatiegroep: stel als management de evaluatiedoelen en -opdracht helder vast; bepaal per afdeling wie in aanmerking komt voor deelname aan de evaluatiegroep; verzamel, orden en analyseer de informatie; bepaal wat slecht, minder goed en/of goed is gegaan (het veranderplan is een belangrijk referentiekader!); formuleer verbetervoorstellen; breng rapport aan de opdrachtgever uit. Verandermanagement Hoofdstuk 8 Evaluatie veranderingen

Balanced scorecard Kaplan en Norton hebben ons, door middel van hun balanced scorecard (BSC), medio jaren negentig geleerd dat voor een effectieve en efficiënte uitvoering, evaluatie en bijsturing van beleid niet alleen vanuit het financiële perspectief maar vanuit meerdere perspectieven moet worden gekeken. Voor het meten van de resultaten met behulp van een balanced scorecard kan een dashboard worden opgesteld, dat wil zeggen prestatie-indicatoren (PI) en bijbehorende normen. Verandermanagement Hoofdstuk 8 Evaluatie veranderingen

BSC als management dashboard Financiën 15 mln. 16 mln. 17 mln. Bruto marge Afnemers & markten 7 8 9 Index klanttevredenheid Groeien & leren 6,5 mln. 7,5 mln. 8 mln. Omzet nieuwe PMC’s Interne processen 5 dgn. 4 dgn. Levertijd 3 dgn. Invalshoek Norm Huidig niveau Prestatie-indicator Verandermanagement Hoofdstuk 8 Evaluatie veranderingen

Risicomanagement Risicomanagement wordt steeds belangrijker in ondernemingen, zo blijkt uit de Global Risk Barometer 2006. Belangrijke aandachtspunten binnen risicoanalyse zijn klanttevredenheid, financiële verantwoording en het aantrekken en behouden van goede werknemers. Effectief risicomanagement blijkt een positief effect te hebben op de concurrentiepositie en winstgevendheid van de onderneming. Verandermanagement Hoofdstuk 8 Evaluatie veranderingen

Risicomanagement Risicomanagement, in het kader van organisatieverandering, houdt tenminste de volgende activiteiten in: het inventariseren van de mogelijke risico-/faalfactoren het bepalen van de kans, per risicofactor, dat deze zich in een bepaalde veranderfase voordoet; het bepalen, aangeven van de mogelijke negatieve effecten van de faalfactoren naar de te realiseren veranderresultaten (en/of veranderproces). op basis van de verwachtingen, bevindingen van a t/m c het formuleren van de te nemen preventie- of bijsturingsmaatregelen. Verandermanagement Hoofdstuk 8 Evaluatie veranderingen

Risicomanagement Kleine kans dat faalfactor zich voordoet Grote kans dat de faalfactor zich voordoet Relatief geringe doorwerking naar veranderproces/-project Vooralsnog geen (dure) activiteiten ondernemen, investeringen plegen. Een checklist gebruiken. Preventieve maatregelen nemen en investeringen plegen, primair gericht op het verkleinen van de kans. Grote doorwerking naar veranderproces/-project Als de faalfactor zich voordoet dan direct impactreducerende maatregelen nemen (vooraf protocollen, correctieplan opstellen). Er moeten direct preventieve maatregelen worden genomen, gericht op het verkleinen van de kans en het verminderen van de doorwerking. Verandermanagement Hoofdstuk 8 Evaluatie veranderingen

Continu verbeteren Volgens W. Edwards Deming vormen ‘evaluaties’ een standaardonderdeel van het proces van kwaliteitsborging; we hebben het over de ‘Deming- of PDCA-cirkel’. De Deming-cirkel onderscheidt vier deelprocessen namelijk: plan (voorbereiding, ontwikkeling); do (uitvoering); check (meten, registreren en evalueren); act (correcties doorvoeren, bijsturen). Van stap 4 gaan we weer naar stap 1; er is sprake van een cyclisch proces. Verandermanagement Hoofdstuk 8 Evaluatie veranderingen

De Deming-cirkel Do Plan Act Check Kwaliteits- verbetering Draairichting van het wiel Kwaliteits- verbetering ISO 9000 Kwaliteitsborging Verandermanagement Hoofdstuk 8 Evaluatie veranderingen

De regelkring Aanpassen Formuleren van verander- doelen Formuleer prestatie- indicatoren en normen Meet de prestatie-indicatoren Vergelijk de prestatie met de norm Bij afwijking: bijsturen Verandermanagement Hoofdstuk 8 Evaluatie veranderingen

De regelkring Zoals we uit het figuur opmaken wordt een regelkring gekenmerkt door vier belangrijke onderdelen: op basis van de geformuleerde veranderdoelen: het bepalen van de prestatievelden (KSF) en -normen (PI’s); de feitelijk geleverde prestaties meten (hoe, en met behulp van welke meetinstrumenten?). de gemeten prestaties vergelijken met de geplande, beoogde prestaties; het nemen van passende, corrigerende maatregelen (wie is waartoe bevoegd?) met betrekking tot het deelproces of activiteit waarop de regelkring betrekking heeft. Verandermanagement Hoofdstuk 8 Evaluatie veranderingen