Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Arbeidstevredenheid en prestaties
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
WISKUNDIGE FORMULES.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Gedrag in organisaties hoofdstuk XII
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 161 Organisatiecultuur.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Marketing vandaag en morgen
Missie, visie, strategie & jaarplan
Waaruit is het menselijk lichaam opgebouwd?
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST CULTUUR & ORGANISATIE
Wat willen we vandaag doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Watervogels herkennen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Personeelsmanagement
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Gedrag in organisaties, 9e editie
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen De cultuur van een organisatie bepalen Beoordelen hoe een persoon in een specieke cultuur past Culturele waarden en normen overbrengen op ondergeschikten Een organisatiecultuur veranderen Copyright © 2005 Prentice-Hall

De organisatiecultuur De cultuur van een organisatie bestaat uit de voornaamste kenmerken die in de organisatie worden gewaardeerd en waarmee een organisatie van andere organisaties kan worden onderscheiden Copyright © 2005 Prentice-Hall

Waarom de organisatiecultuur zo belangrijk is Managers moeten vooral gevoelig zijn voor de organisatiecultuur omdat ze zelf moeten reageren op de consequenties van deze cultuur en ze de cultuur ook moeten doorgeven aan hun ondergeschikten Copyright © 2005 Prentice-Hall

Waarom de organisatiecultuur zo belangrijk is Hoewel firma’s uitstekend bij elkaar kunnen passen vanuit het oogpunt van traditionele bedrijfscriteria, blijken de bedrijfsculturen vaak moeilijk samen te gaan Copyright © 2005 Prentice-Hall

Waaruit bestaat de organisatiecultuur? Innovatie en risicobereidheid Aandacht voor details Resultaatgerichtheid Mensgerichtheid Teamgerichtheid Agressiviteit Groei Copyright © 2005 Prentice-Hall

Innovatie en risicobereidheid De mate waarin werknemers worden aangemoedigd vernieuwend te zijn en risico’s te nemen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Aandacht voor details De mate waarin werknemers worden geacht nauwkeurig te zijn en aandacht te besteden aan details Copyright © 2005 Prentice-Hall

Resultaatgerichtheid De mate waarin het management focust op resultaten in plaats van op het proces waarmee die resultaten worden geproduceerd Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Mensgerichtheid De mate waarin het management bij het nemen van beslissingen rekening houdt met de manier waarop die beslissingen de mensen in de organisatie raken Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Teamgerichtheid De mate waarin werk door teams wordt verricht in plaats van door individuen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Aggressiviteit De mate waarin mensen agressief en ambitieus zijn Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Groei De mate waarin bij de activiteiten van de organisatie de nadruk wordt gelegd op groei in tegen-stelling tot het behouden van de status-quo Copyright © 2005 Prentice-Hall

De essentie van de organisatiecultuur van Nordstrom Copyright © 2005 Prentice-Hall

Redenen om te streven naar een sterke organisatiecultuur In de praktijk blijkt dat sterke culturen garant staan voor goede prestaties. Werknemers zijn extra betrokken en loyaal Geeft de organisatie een belangrijk concurrentievoordeel dat moeilijk te evenaren is Copyright © 2005 Prentice-Hall

Waar komt de organisatiecultuur vandaan? De oprichters nemen werknemers aan die er dezelfde ideeën op nahouden als zijzelf De oprichters doordringen deze werknemers van hun denkbeelden ten aanzien van de onderneming en de daarmee verbonden doelen De oprichters fungeren als rolmodel Copyright © 2005 Prentice-Hall

Hoe wordt de cultuur overgebracht Verhalen Rituelen Materiële symbolen Taal Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall De rol van subculturen De meeste grote organisaties hebben een dominante cultuur en verschillende subculturen Copyright © 2005 Prentice-Hall

De cultuur van een organisatie herkennen De fysieke omgeving observeren Vragen of je een teamvergadering mag bijwonen Naar de taal luisteren Kijken aan wie je wordt voorgesteld en hoe zij zich gedragen Dezelfde vragen stellen aan meerdere mensen en hun antwoorden vergelijken Buitenstaanders om hun mening vragen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Vier soorten organisatieculturen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Een cultuur in stand houden Selectie Gedrag van het top-management Socialisatie Copyright © 2005 Prentice-Hall

Omstandigheden die een cultuuromslag vergemakkelijken Een dramatische crisis Nieuwe leider Jonge, kleine organisatie Zwakke cultuur Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Cultuur veranderen Acties om een cultuur te veranderen Een culturele analyse uitvoeren Zorgen voor een gevoel van urgentie Iemand benoemen die garant staat voor verandering Ondersteunende elementen creëren Copyright © 2005 Prentice-Hall