DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Ouderbetrokkenheid Jenaplanschool De Feniks. Zoektocht naar het probleem Vooraf en doorlopend: Taakverdeling 1.Verkennende fase –Eerste gesprek met Eva.
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Formatief - summatief evalueren
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Waarderen van leren Eric Halsberghe
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Titel: Groeiproces de Ceder.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Handelingsplanning tot plan
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Evaluatie van een proces
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
"Als sprekers diepte missen, hebben ze nooit te kort aan lengte"
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Het opleidingsprofiel:
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Voortgangsgesprek fase 1
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Evalueren maakt een verschil
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
11/10/2007 Gemengde werkgroep FOD Visie van de gemengde werkgroep FOD.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Leren en beoordelen op de werkplek Docentenoverleg Workshop alternatieven voor KPB’s Juli 2014.
Handelingsplannen.
Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept
Workshop evalueren Dcp
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Dit ben ik, in ontwikkeling
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Transcript van de presentatie:

DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag 19 maart 2010 Kindervriend Rollegem 1

Evalueren en rapporteren collegiaal consulteren Ik zei haar “Wat ben je toch een slecht mens” En ze werd nog slechter. Ik zei haar “Wat doe je je best Om een goed mens te worden” En ze weende. Rabindranath Tagore (India Calcutta ) DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE 2

Evalueren en rapporteren collegiaal consulteren Evalueren is inherent aan het leren en aan het ondersteunen van dat leren. Het beoordelen van prestaties en het terugkoppelen van de beoordeling naar zowel de leerprocessen van de leerling als naar het didactisch handelen van de leerkracht zijn zelfs bijzonder krachtige middelen voor het ondersteunen van de ontwikkeling. (Saveyn J) DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE 3

Evalueren en rapporteren collegiaal consulteren Evaluatievormen binnen handelingsplanning (Van handelingsplanning tot handelingsplan in het buitengewoon onderwijs. Versie september 2007) – Evaluatie van het Proces van handelingsplanning – Evaluatie van het Product DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE 4

Evalueren en rapporteren collegiaal consulteren Evaluatievormen binnen handelingsplanning (Van handelingsplanning tot handelingsplan in het buitengewoon onderwijs. Versie september 2007) – Evaluatie van het Proces van handelingsplanning Tussentijdse evaluatieve momenten – Lering trekken uit ervaringen bij bv activiteiten – Indien nodig tijdig bijsturen van het proces – In eindfase meta-evaluatie van het proces » Samenwerking? » Afgesproken werkstructuren » Tussentijdse resultaten en eindproduct » Alle fasen in onderlinge samenhang bekijken DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE 5

Evalueren en rapporteren collegiaal consulteren Evaluatievormen binnen handelingsplanning (Van handelingsplanning tot handelingsplan in het buitengewoon onderwijs. Versie september 2007) – Evaluatie van het Proces van handelingsplanning – Evaluatie van het Product (het beëindigen van het proces) Formeel geplande fase om na te gaan welke resultaten bij de lln bereikt werden Uit onderzoek: inzicht in actuele presteren van de lln en de keuze van aangepaste leerinhouden verbeteren wanneer er regelmatig getoetst wordt door lkrn. Ook minder onderschatting van lln tov leerniveau en ten aanzien van aanbieden van leerstof. (Pijl en Blaauboer 1990) DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE 6

Evalueren en rapporteren collegiaal consulteren Evaluatievormen binnen handelingsplanning (Van handelingsplanning tot handelingsplan in het buitengewoon onderwijs. Versie september 2007) – Evaluatie van het Proces van handelingsplanning – Evaluatie van het Product (het beëindigen van het proces) Door alle betrokkenen Met transparant onderzoeksinstrumentarium doorheen de verschillende fasen. Instrumenten en methodes die peil èn vorderingen weergeven Evenwicht tussen formele en informele gegevens Een neerslag in KR llndossier en in rapportering naar ouders DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE 7

Evalueren en rapporteren collegiaal consulteren Evaluatie soorten (Leerlingen evalueren in de basisschool, Saveyn J. VVKBaO 2008) – Harde en zachte evaluatie DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE 8

Evalueren en rapporteren collegiaal consulteren Evaluatie soorten (Leerlingen evalueren in de basisschool, Saveyn J. VVKBaO 2008) – Harde evaluatie Meetbaar, toetsen, testings, cijfers – Zachte evaluatie Observeren, portfolio, werkstukken, competenties, self-assessment, peer-assessment – Formatieve evaluatie Permanent tijdens leerproces – Summatieve evaluatie Beoordeling op einde van een leercyclus DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE 9

Evalueren en rapporteren collegiaal consulteren Rapportering = Communicatie met alle betrokkenen over ontwikkeling van de leerling ter ondersteuning van die ontwikkeling Rapportering naar ouders (Geloven in de ontwikkelingsmogelijkheden van elke leerling 2008) – Rapportje – Evaluatieschrift – Cijfers van testen – Beschrijvende evaluatie – observatie DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE 10

Evalueren en rapporteren collegiaal consulteren Evaluatie op verschillende niveaus – Schoolniveau bv via BIOS Ook evaluatiebeleid (visie in pedagogisch project) – Groepsniveau bv via vragen, observatielijsten, collegiale consultatie – Leerlingniveau DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE 11

Evalueren en rapporteren collegiaal consulteren Evaluatie op verschillende niveaus – Leerlingniveau LVS Observatielijsten Relatie met groep lln, lkr (beïnvloeding) nagaan Gelinkt aan proces van IHP Met ouders – Priorlijsten – LVS stand van zaken – Huisbezoek – Heen en weer schrift Met lln zelf – Zelfcontrole cf Beertjes van Meichenbaum ‘ik controleer en evalueer’ – Greep op proces en competentie van evalueren van de lln zelf als ondersteuning van eigen ontwikkeling (Saveyn J. 2008) – Met medeleerlingen (peer-assessment) DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE 12

Evalueren en rapporteren collegiaal consulteren DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE 13 Van handelingsplanning tot handelingsplan in het buitengewoon onderwijs. Versie september _2007_09.pdf _2007_09.pdf

Leren is bricoleren…. Vernieuwen is niet stapelen maar puzzelen… DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE 14