Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Kwaliteit van leven bij dementie
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Loopbaanontwikkeling
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Opleidingsinfrastructuur
Didiclass - beginnen met
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
De kwaliteit van de opleidingsschool
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Velon conferentie “Kennis maken”
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
HAN Faculteit Educatie.
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Stand van zaken Associate degree 12 mei Beleidsreactie ► Tussenevaluatie: november 2008 ► Naar de TK: januari 2009 ► Verzoek om reactie: uiterlijk.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Enquête professionaliteit van MRen
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Datum Naam school Naam presentator
Het opleidingsprofiel:
Ervaringen Implementatie in Nederland
Een project van de Korengroep
Passend Onderwijs: algemeen POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De lerarenopleider gepositioneerd
Onderzoeksvraag Achtergrond
Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
De patiënt als schakel bij de inkoop prothesen
Begeleiding bij Werkplekleren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
De Wever Zorg Innovatie Centra
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Workshop jaarcongres VH 6 april 2017
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Een volgende stap voor het succesvolle EDISON verhaal
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
COLLEGE12005.
ZiensWijzer.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool Velon conferentie “Kennis maken” 31 maart 2008 Miranda Timmermans Bas van Lanen Ruud Klarus

Onderzoeksvraag Wat is de eigen kwaliteit van de opleidingsschool? Deze hoofdvraag is opgedeeld in vier deelvragen: Wat zijn de kwaliteitskenmerken van de opleidingsschool? In welke mate worden deze kenmerken gezien als wenselijk voor de eigen ideale opleidingsschool? In welke mate worden deze kenmerken ervaren als feitelijk aanwezig op de eigen opleidingsschool? Wat zijn mogelijk kritische kenmerken die het verschil in kwaliteit van de opleidingsschool bepalen? Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Beeld beroepspraktijk: Validering en terugkoppeling Onderzoeksopzet Theoriebeeld: Literatuurstudie Tussenopbrengst: Lijst met 32 kwaliteitskenmerken De onderzoeksaanpak Beeld beroepspraktijk: 16 Groepsinterviews 69 respondenten Geoperationaliseerd Uitkomsten per school(locatie) Welk belang geven betrokkenen in de school aan de kwaliteitskenmerken van de eigen opleidingsschool? Gewenste situatie In welke mate vinden betrokkenen dat de kwaliteitskenmerken van de eigen opleidingsschool in de schoolpraktijk aanwezig zijn? situatie Huidige Vragenlijst gebaseerd op de 32 kenmerken (afname april 2008) Welke kwaliteitskenmerken op de eigen opleidingsschool verdienen extra aandacht in de toekomst? Discrepantie Onderzoeksbrede uitkomsten Zijn er grote verschillen t.a.v. de bovenstaande vragen wat betreft de scholen en de scholengroepen? Benchmarking Validering en terugkoppeling o.a. door resonansgroepen, onderzoeksgroep, feedback interne en externe betrokkenen, afname vragenlijst enz. Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Wat is kwaliteit? studenten school x school y leraren 04/04/2017 Wat is kwaliteit? Absolute kwaliteit Statisch Bepaald aantal kenmerken dominant Bepaald door de producenten Vaste normen Kwaliteitsdienst beslist Relatieve kwaliteit Dynamisch Vele aspecten spelen mee Bepaald door de gebruikers Veranderende en stijgende kwaliteitseisen Iedereen draagt bij tot kwaliteit (zaak van iedereen) studenten school x school y leraren Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

leren van leraren in opleiding Het model (theorie) leren van leraren in opleiding leren van leraren leren van leerlingen Leren van leerlingen Alles wat de school doet en wat er in de school aanwezig is met betrekking tot het verzorgen van onderwijs aan leerlingen (primaire proces) en ingezet wordt in het kader van opleiden van toekomstige leraren. Het leren van leraren Alles wat de school doet en wat er in de school aanwezig is met betrekking tot het op peil houden en verder ontwikkelen van de kwaliteit van haar zittend (reeds gekwalificeerd) personeel. Het leren van leraren in opleiding Alles wat de school doet en wat er in de school aanwezig is met betrekking tot het opleiden van toekomstige leraren. Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Wat noemt de beroepspraktijk? Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

De kwaliteitskenmerken Meest genoemde kenmerken Opvallend weinig genoemde kenmerken in de categorie ‘leren van leraren in opleiding’ Kenmerken later toegevoegd op basis van literatuur Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Zelfanalyse-instrument Vanuit de kenmerkenlijst is een conceptvragenlijst ontwikkeld  Deze is voorgelegd aan de resonansgroepen, externe deskundigen en de onderzoeksgroep van De Basis. De vragenlijst wordt ingevuld door:  Directeur  Leraar  Opleiders in de school  SLB-er  Mentor  Student Doel: Vergelijking tussen dat wat men belangrijk vindt t.a.v. het opleiden in de school (gewenste situatie) en dat wat er gebeurt op school (feitelijke situatie) Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool

Contact? Miranda Timmermans Miranda.Timmermans@han.nl Bas van Lanen Bas.vanLanen@han.nl Ruud Klarus Ruud.Klarus@han.nl