Ronde tafel 22 oktober 2009. ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Onze kernwaarden.
Edushock leerfestival
Evaluatie van mentorprojecten
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
De “ leraar” als rolmodel
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Learning analytics: de docent
Arbeidstevredenheid en prestaties
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Studietaak De studietaak staat centraal
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
PLUSKLAS.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Hoe bereid je lessen voor?
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Sociale competentie Breder construct dan sociale vaardigheden
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Eerstejaarsproblemen
Workshop evalueren Dcp
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Groepsdynamica.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Studieloopbaancoaching
Ruben De Clercq.  Mytylscholen  Ontwikkelen van programma  Controle groep  16 maanden Ruben De Clercq.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
CPV Conflicthantering en persoonlijke veiligheid.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Begeleiding bij Werkplekleren
Coping.
Meten is weten, maar wat wil je meten? En vooral, wat wil je weten?!
Module 6; didactisch handelen
Prestatiegedrag.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Eigenaarschap.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Ronde tafel 22 oktober 2009

‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)

Lotte Ruijs

 Inleiding  Theorie  Onderzoek  Resultaten  Implicaties voor onderwijs  Discussie

Feitelijke competentieGevoel van competentie Vermogen dat kennis, houdings- en vaardigheidsaspecten omvat, om in concrete taaksituaties doelen te bereiken. Luken & Schokker (2002) Ideeën over het eigen vermogen de eigen activiteiten zodanig te organiseren en uit te voeren, dat het gewenste resultaat wordt bereikt. Bandura (1977, 1986)

Cognitie Gedrag Leren & presteren Motivatie Gevoel van competentie

 De mate van inspanning  De mate van betrokkenheid  Volharding bij tegenslag  Hulpzoekend gedrag

 De gebruikte leerstrategie: aan de oppervlakte blijven of de diepte in  De inzet van metacognitieve vaardigheden: plannen, monitoren, reguleren, evalueren en reflecteren

 De mate van interesse  De waarde die student aan taak hecht  Emotie die student toeschrijft aan de taak

 De mate waarin een student wil voldoen aan de opleidingseisen voor een beroep  De mate waarin een student bij uitdagingen aangaat t.b.v. zijn carrière

Van belang dat gevoel van competentie overeenkomt met de feitelijke competentie ◦ Onderschatting feitelijke competentie: bange student ◦ Overschatting feitelijke competentie: overmoedige student

Hoe nemen studenten SPH uit studiejaar 1, 2, 3, & 4 zelf hun competentie waar en hoe hangt dit samen met de feitelijke competentie van studenten?

 Gevoel van competentie hangt positief samen met feitelijke competentie  Gevoel van competentie bij start opleiding hoog, neemt af en vervolgens weer toe  Bij fouten in de eigen beoordeling van de competentie, zijn studenten geneigd hun eigen kunnen te overschatten  Er is per (beroeps)competentie verschil in competentiegevoel

 Feitelijke competentie: resultaten summatief assessment  Gevoel van competentie: vragenlijst  Hoeveel vertrouwen heb je erin dat je…..?

Competentiegevoel SPH-studenten naar studiejaar

 Geen verband tussen feitelijke competentie en competentiegevoel  Inschatting eigen competentie  Per (beroeps)competentie is er verschil in competentiegevoel Correcte inschatting Overschatting Hoofdfase 154%43% Hoofdfase 370%15%

Het is gunstig dat studenten aan het begin van hun opleiding hun competentie overschatten

 Eigen prestaties  Prestaties van anderen  Verbale overtuiging door anderen  Fysieke en emotionele toestanden

 Geef opdrachten die uitdagend zijn en met de nodige inspanning kunnen leiden tot succes  Beoordeel studenten zo min mogelijk ten opzichte van medestudenten  Zorg voor inzicht in de eigen competentie door kwalitatieve feedback  Laat zien dat de student competentie kan ontwikkelen

 Bandura, A. (1977). Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84,  Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.  Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman.  Holden, G., Meenaghan, T., Anastas, J., & Metrey, G. (2002). Outcomes of Social Work Education: The case for social work self- efficacy. Journal of Social Work Education, 38 (1),  Linnenbrink, E. A. & Pintrich, P. R. (2003). The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in de classroom. Reading and writing quarterly, 19, 119 – 137.  Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research and applications. 2: nd ed. Englewood Cliffs, NJ: Merrill Prentice-Hall.  Sundström, A. (2006) Beliefs about perceived competence. A literature review. Universiteit Umea, Sweden, EM 55.