Ronde tafel 22 oktober 2009
‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Lotte Ruijs
Inleiding Theorie Onderzoek Resultaten Implicaties voor onderwijs Discussie
Feitelijke competentieGevoel van competentie Vermogen dat kennis, houdings- en vaardigheidsaspecten omvat, om in concrete taaksituaties doelen te bereiken. Luken & Schokker (2002) Ideeën over het eigen vermogen de eigen activiteiten zodanig te organiseren en uit te voeren, dat het gewenste resultaat wordt bereikt. Bandura (1977, 1986)
Cognitie Gedrag Leren & presteren Motivatie Gevoel van competentie
De mate van inspanning De mate van betrokkenheid Volharding bij tegenslag Hulpzoekend gedrag
De gebruikte leerstrategie: aan de oppervlakte blijven of de diepte in De inzet van metacognitieve vaardigheden: plannen, monitoren, reguleren, evalueren en reflecteren
De mate van interesse De waarde die student aan taak hecht Emotie die student toeschrijft aan de taak
De mate waarin een student wil voldoen aan de opleidingseisen voor een beroep De mate waarin een student bij uitdagingen aangaat t.b.v. zijn carrière
Van belang dat gevoel van competentie overeenkomt met de feitelijke competentie ◦ Onderschatting feitelijke competentie: bange student ◦ Overschatting feitelijke competentie: overmoedige student
Hoe nemen studenten SPH uit studiejaar 1, 2, 3, & 4 zelf hun competentie waar en hoe hangt dit samen met de feitelijke competentie van studenten?
Gevoel van competentie hangt positief samen met feitelijke competentie Gevoel van competentie bij start opleiding hoog, neemt af en vervolgens weer toe Bij fouten in de eigen beoordeling van de competentie, zijn studenten geneigd hun eigen kunnen te overschatten Er is per (beroeps)competentie verschil in competentiegevoel
Feitelijke competentie: resultaten summatief assessment Gevoel van competentie: vragenlijst Hoeveel vertrouwen heb je erin dat je…..?
Competentiegevoel SPH-studenten naar studiejaar
Geen verband tussen feitelijke competentie en competentiegevoel Inschatting eigen competentie Per (beroeps)competentie is er verschil in competentiegevoel Correcte inschatting Overschatting Hoofdfase 154%43% Hoofdfase 370%15%
Het is gunstig dat studenten aan het begin van hun opleiding hun competentie overschatten
Eigen prestaties Prestaties van anderen Verbale overtuiging door anderen Fysieke en emotionele toestanden
Geef opdrachten die uitdagend zijn en met de nodige inspanning kunnen leiden tot succes Beoordeel studenten zo min mogelijk ten opzichte van medestudenten Zorg voor inzicht in de eigen competentie door kwalitatieve feedback Laat zien dat de student competentie kan ontwikkelen
Bandura, A. (1977). Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman. Holden, G., Meenaghan, T., Anastas, J., & Metrey, G. (2002). Outcomes of Social Work Education: The case for social work self- efficacy. Journal of Social Work Education, 38 (1), Linnenbrink, E. A. & Pintrich, P. R. (2003). The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in de classroom. Reading and writing quarterly, 19, 119 – 137. Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research and applications. 2: nd ed. Englewood Cliffs, NJ: Merrill Prentice-Hall. Sundström, A. (2006) Beliefs about perceived competence. A literature review. Universiteit Umea, Sweden, EM 55.