Competentieprofiel studieloopbaanbegeleider

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Aan de slag met vakmanschap! Teammanagers & medewerkersseptember - oktober 2013.
Opleidingsleerkracht: competenties en opleidingstraject.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Opleiden in school Informatiebijeenkomst 25 juni 2003 – Hogeschool de Driestar.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Projectonderwijs in het HBO
Ontwerpprojecten In de praktijk
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Workshop ‘Competenties’
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
Examinering Conferentie BTG HTVF
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Vernieuwing verzorging
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Introductie workshop 1.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Competentiegericht opleiden in zorginstellingen
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
EVC en certificering van assessoren Rena Punt CompetentCity 2007.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Van, voor én door het onderwijs.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Studieloopbaanbegeleiding
Mijn opleidingsbeeld.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Bachelor Medische Hulpverlening
Werkveldconferentie 13 november 2014
MT-SLC01-3 (13-14) MT-SLC01-3 en MT-SLC01-4 (14-15) Individuele gesprekken Competentiegesprekken Voorlichting 1 oktober 2014.
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Verpleegkundig redeneren
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Hoe leren professionals?
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Resultaatgericht Samenwerken
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Competentieprofiel studieloopbaanbegeleider in ontwikkeling Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

ONDERZOEK Opdrachtgever: Directie ISS Begeleiding: Lectoraat Professionalisering van agogische beroepen en vaktherapeuten Dr. Kitty Kwakman Dr. Marion van Hattum Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

INHOUD PRESENTATIE Onderzoeksopzet Toelichting op competentieprofiel Toepassingen van competentieprofiel Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

DOEL ONDERZOEK Een bijdrage leveren aan de implementatie van HAN kader studieloopbaanbegeleiding bij ISS Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

ONDERZOEKSVRAGEN Hoe moet een instrument er uit zien waarmee competenties van SLBers in kaart gebracht kunnen worden, waarbij ontwikkeldoelen van SLBers geformuleerd kunnen worden en waarbij trajecten vastgesteld kunnen worden om deze doelen te bereiken? Op welke manier kan dit instrument ingezet worden? Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

ONDERZOEKSOPZET Vooronderzoek Literatuurstudie Interviews met experts Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

ONDERZOEKSMETHODE ICOON methode: interactieve competentieontwikkeling Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

ICOON METHODE Profielen worden afgeleid uit doelen organisatie Interactieve manier van werken Producten zijn voorgelegd aan deelprojectgroepstudieloopbaanbegeleiding ISS en team studieloopbaanbegeleiders op de opleidingen. Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

ONDERDELEN Contextbeschrijving rol studieloopbaanbegeleider Kerntaken Kernopgaven Competenties Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

CONTEXTBESCHRIJVING Contextbeschrijving HAN Diversiteit Studieloopbaanbegeleiders De studieloopbaanbegeleider bestaat niet Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

3 NIVEAU’S 3 niveaus in studieloopbaanbegeleiders: Niveau 1:de beginnende SLBer (starter) Niveau 2: de SLBer studieloopbaanbegeleider met enige ervaring Niveau 3: ervaren SLBer/coordinator SLB Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

KERNTAKEN Kerntaken zijn sets inhoudelijk samenhangende beroepsactiviteiten die kenmerkend zijn voor de rol van SLBer Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

KERNOPGAVEN De belangrijkste dilemma’s, keuze’s, problemen en kansen waarvoor een oplossing en een aanpak wordt verwacht van de studieloopbaanbegeleider Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

COMPETENTIES Geintegreerd geheel van kennis, inzicht, vaardigheden, attitudes en persooonlijke eigenschappen, waarmee op adequate wijze re sultaten kunnen worden gehaald in een beroepscontext. Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

KERNTAKEN Studentgebonden Organisatiegebonden Beroepsgebonden Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

STUDENTGEBONDEN KERNTAKEN Ondersteunen en begeleiden van individuele studenten Groepsgerichte studentbegeleiding Monitoring van competentie-ontwikkeling Adviseren en informeren Begeleiden van leer-vaardigheden: studieplanning, studie-aanpak, studievoortgang Keuzeprocessen begeleiden Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

STUDENTGEBONDEN KERNTAKEN Signaleren van deficiencies en/of noodzaak psychosociale begeleiding Verwijzen Rapporteren Studiecontracten afsluiten Bewaken studievoortgang Reflecteren Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Organisatiegebonden kerntaken Beleid van de organisatie uivoeren m.b.t. studieloopbaanbegeleiding Bijdragen aan beleidsontwikkeling m.b.t. studieloopbaanbegeleiding Signaleren Netwerken Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Professiegebonden kerntaken deskundigheid bevorderen Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Kernopgaven SLBer Kwaliteit versus kwantiteit Contacten met individuele studenten versus andere studieloopbaanbegeleidings taken Zelf begeleiden van studenten versus doorverwijzen Overnemen van student of student zelf laten uitzoeken Maatwerk versus standaard aanpak Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Competenties SLB 1. Doel- en resultaatgericht 2. Coachend 3. Sensitief/communicatie 4. Betrouwbaar/integer 5. Vakkundig/deskundig 6. Toegankelijk/laagdrempelig 7. Creatief/Oplossingsgericht 8. Kwaliteitsgericht 9. Reflectief/lerend Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Competenties Competenties zijn uitgewerkt naar gedragsindicatoren en resultaten. Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Toepassingen van competentieprofiel Binnen R&O gesprekken Basis voor deskundigheidsbevorderingsplannen Assessment traject voor SLBers Scorelijst competenties (zelfbeoordeling) Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Uitgangspunt Competentieprofiel ontwikkelingsgericht inzetten Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Toepassing binnen R&O gesprekken Ter orientatie: Is de rol van studieloopbaanbegeleider geschikt voor mij? Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Toepassing binnen R&O gesprekken Hoe staat het met SLB competenties? Onderbouwing door: Zelfbeoordeling (op basis van scorelijst SLB) beoordeling door collega’s en manager (90 graden feedback) beoordeling door manager, collega’s en studenten (360graden feedback) Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Toepassing binnen R&O gesprekken Hoe kun je je verder ontwikkelen als studieloopbaanbegeleider? vaststellen van gewenste competentieontwikkeling afspraken maken m.b.t. deskundigheidsbevordering vastleggen van afspraken in POP Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Deskundigheidsbevorderingsplan slb Uitgegaan wordt van het competentieprofiel SLB Deskundigheidsbevordering van SLBers is maatwerk Startende studieloopbaanbegeleiders (niveau 1) nemen deel aan een introductiecursus studieloopbaanbegeleider Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Deskundigheidsbevorderingsplan slb Alle studieloopbaanbegeleiders nemen deel aan intervisietraject Verdere deskundigheidsbevordering via maatwerk individueel (coaching) en groepsgericht (aanbod van trainingen) Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Maatwerk trainingen trainingen zijn ontwikkeld vanuit competentieprofiel trainingen zijn afgestemd op ontwikkelvragen SLBer aanbod trainingen omvatten alle competenties studieloopbaanbegeleider trainingen zijn afgestemd op diverse niveau’s Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Keuzemogelijkheden Introductiecursus studieloopbaanbegeleiding (niveau 1) Basiscommunicatie voor studieloopbaanbegeleiders (niveau 1) Training resultaatgericht coachen (niveau 1en 2) Gebruik van instrumenten in studieloopbaanbegeleiding (niveau 1,2,3) Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Keuzemogelijkheden Hanteren van leerproblemen in studieloopbaanbegeleiding en verwijzing Hanteren van diversiteit binnen studieloopbaanbegeleiding Hanteren van groepsdynamica binnen studieloopbaanbegeleiding Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Voor alle studieloopbaanbegeleiders Op de opleidingen Intervisietraject (4xper jaar) Teamvergadering (4xper jaar) Individuele coaching van nieuwe SLBers Nieuwe informatie voor SLBers moet helder en inzichtelijk aangeboden worden: bv. via Eplace Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Certificering studieloopbaanbegeleiders? Startbijeenkomst Sterkte/zwakteanalyse maken (zelfbeoordeling op basis van Competentieprofiel) Gesprek met peer-coach 360 Graden feedback van collega’s en deelnemers Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Certificering studieloopbaanbegeleiders Formuleren van ontwikkeldoelen en maken professionaliseringsplan Voorleggen (digitaal) portfolio 1e fase aan beoordelaars Uitvoeren professionaliseringsplan, weerslag in portfolio Voorleggen aan assessor + beoordeling Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Ontwerp scorelijst studieloopbaanbegeleider Op de scorelijst kan de studieloopbaanbegeleider (of de collega) de mate van beheersing aangeven van de competenties Scorelijst is afgeleid van kerntaken, kernopgaven en competenties Scorelijst kan digitaal uitgewerkt worden Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB

Discussie Wat zijn jullie reacties op het competentieprofiel? Wat zijn jullie reacties op de toepassingen? Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB