Competentieprofiel studieloopbaanbegeleider in ontwikkeling Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
ONDERZOEK Opdrachtgever: Directie ISS Begeleiding: Lectoraat Professionalisering van agogische beroepen en vaktherapeuten Dr. Kitty Kwakman Dr. Marion van Hattum Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
INHOUD PRESENTATIE Onderzoeksopzet Toelichting op competentieprofiel Toepassingen van competentieprofiel Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
DOEL ONDERZOEK Een bijdrage leveren aan de implementatie van HAN kader studieloopbaanbegeleiding bij ISS Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
ONDERZOEKSVRAGEN Hoe moet een instrument er uit zien waarmee competenties van SLBers in kaart gebracht kunnen worden, waarbij ontwikkeldoelen van SLBers geformuleerd kunnen worden en waarbij trajecten vastgesteld kunnen worden om deze doelen te bereiken? Op welke manier kan dit instrument ingezet worden? Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
ONDERZOEKSOPZET Vooronderzoek Literatuurstudie Interviews met experts Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
ONDERZOEKSMETHODE ICOON methode: interactieve competentieontwikkeling Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
ICOON METHODE Profielen worden afgeleid uit doelen organisatie Interactieve manier van werken Producten zijn voorgelegd aan deelprojectgroepstudieloopbaanbegeleiding ISS en team studieloopbaanbegeleiders op de opleidingen. Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
ONDERDELEN Contextbeschrijving rol studieloopbaanbegeleider Kerntaken Kernopgaven Competenties Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
CONTEXTBESCHRIJVING Contextbeschrijving HAN Diversiteit Studieloopbaanbegeleiders De studieloopbaanbegeleider bestaat niet Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
3 NIVEAU’S 3 niveaus in studieloopbaanbegeleiders: Niveau 1:de beginnende SLBer (starter) Niveau 2: de SLBer studieloopbaanbegeleider met enige ervaring Niveau 3: ervaren SLBer/coordinator SLB Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
KERNTAKEN Kerntaken zijn sets inhoudelijk samenhangende beroepsactiviteiten die kenmerkend zijn voor de rol van SLBer Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
KERNOPGAVEN De belangrijkste dilemma’s, keuze’s, problemen en kansen waarvoor een oplossing en een aanpak wordt verwacht van de studieloopbaanbegeleider Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
COMPETENTIES Geintegreerd geheel van kennis, inzicht, vaardigheden, attitudes en persooonlijke eigenschappen, waarmee op adequate wijze re sultaten kunnen worden gehaald in een beroepscontext. Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
KERNTAKEN Studentgebonden Organisatiegebonden Beroepsgebonden Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
STUDENTGEBONDEN KERNTAKEN Ondersteunen en begeleiden van individuele studenten Groepsgerichte studentbegeleiding Monitoring van competentie-ontwikkeling Adviseren en informeren Begeleiden van leer-vaardigheden: studieplanning, studie-aanpak, studievoortgang Keuzeprocessen begeleiden Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
STUDENTGEBONDEN KERNTAKEN Signaleren van deficiencies en/of noodzaak psychosociale begeleiding Verwijzen Rapporteren Studiecontracten afsluiten Bewaken studievoortgang Reflecteren Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Organisatiegebonden kerntaken Beleid van de organisatie uivoeren m.b.t. studieloopbaanbegeleiding Bijdragen aan beleidsontwikkeling m.b.t. studieloopbaanbegeleiding Signaleren Netwerken Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Professiegebonden kerntaken deskundigheid bevorderen Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Kernopgaven SLBer Kwaliteit versus kwantiteit Contacten met individuele studenten versus andere studieloopbaanbegeleidings taken Zelf begeleiden van studenten versus doorverwijzen Overnemen van student of student zelf laten uitzoeken Maatwerk versus standaard aanpak Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Competenties SLB 1. Doel- en resultaatgericht 2. Coachend 3. Sensitief/communicatie 4. Betrouwbaar/integer 5. Vakkundig/deskundig 6. Toegankelijk/laagdrempelig 7. Creatief/Oplossingsgericht 8. Kwaliteitsgericht 9. Reflectief/lerend Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Competenties Competenties zijn uitgewerkt naar gedragsindicatoren en resultaten. Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Toepassingen van competentieprofiel Binnen R&O gesprekken Basis voor deskundigheidsbevorderingsplannen Assessment traject voor SLBers Scorelijst competenties (zelfbeoordeling) Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Uitgangspunt Competentieprofiel ontwikkelingsgericht inzetten Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Toepassing binnen R&O gesprekken Ter orientatie: Is de rol van studieloopbaanbegeleider geschikt voor mij? Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Toepassing binnen R&O gesprekken Hoe staat het met SLB competenties? Onderbouwing door: Zelfbeoordeling (op basis van scorelijst SLB) beoordeling door collega’s en manager (90 graden feedback) beoordeling door manager, collega’s en studenten (360graden feedback) Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Toepassing binnen R&O gesprekken Hoe kun je je verder ontwikkelen als studieloopbaanbegeleider? vaststellen van gewenste competentieontwikkeling afspraken maken m.b.t. deskundigheidsbevordering vastleggen van afspraken in POP Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Deskundigheidsbevorderingsplan slb Uitgegaan wordt van het competentieprofiel SLB Deskundigheidsbevordering van SLBers is maatwerk Startende studieloopbaanbegeleiders (niveau 1) nemen deel aan een introductiecursus studieloopbaanbegeleider Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Deskundigheidsbevorderingsplan slb Alle studieloopbaanbegeleiders nemen deel aan intervisietraject Verdere deskundigheidsbevordering via maatwerk individueel (coaching) en groepsgericht (aanbod van trainingen) Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Maatwerk trainingen trainingen zijn ontwikkeld vanuit competentieprofiel trainingen zijn afgestemd op ontwikkelvragen SLBer aanbod trainingen omvatten alle competenties studieloopbaanbegeleider trainingen zijn afgestemd op diverse niveau’s Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Keuzemogelijkheden Introductiecursus studieloopbaanbegeleiding (niveau 1) Basiscommunicatie voor studieloopbaanbegeleiders (niveau 1) Training resultaatgericht coachen (niveau 1en 2) Gebruik van instrumenten in studieloopbaanbegeleiding (niveau 1,2,3) Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Keuzemogelijkheden Hanteren van leerproblemen in studieloopbaanbegeleiding en verwijzing Hanteren van diversiteit binnen studieloopbaanbegeleiding Hanteren van groepsdynamica binnen studieloopbaanbegeleiding Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Voor alle studieloopbaanbegeleiders Op de opleidingen Intervisietraject (4xper jaar) Teamvergadering (4xper jaar) Individuele coaching van nieuwe SLBers Nieuwe informatie voor SLBers moet helder en inzichtelijk aangeboden worden: bv. via Eplace Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Certificering studieloopbaanbegeleiders? Startbijeenkomst Sterkte/zwakteanalyse maken (zelfbeoordeling op basis van Competentieprofiel) Gesprek met peer-coach 360 Graden feedback van collega’s en deelnemers Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Certificering studieloopbaanbegeleiders Formuleren van ontwikkeldoelen en maken professionaliseringsplan Voorleggen (digitaal) portfolio 1e fase aan beoordelaars Uitvoeren professionaliseringsplan, weerslag in portfolio Voorleggen aan assessor + beoordeling Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Ontwerp scorelijst studieloopbaanbegeleider Op de scorelijst kan de studieloopbaanbegeleider (of de collega) de mate van beheersing aangeven van de competenties Scorelijst is afgeleid van kerntaken, kernopgaven en competenties Scorelijst kan digitaal uitgewerkt worden Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB
Discussie Wat zijn jullie reacties op het competentieprofiel? Wat zijn jullie reacties op de toepassingen? Marijke Kaaijk, HAN 2009, competentieprofiel SLB