Op weg naar nieuw perspectief Jan-Jaap de Haan Wethouder Cultuur, Werk en Inkomen Gemeente Leiden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zorg voor Amstelveen 29 januari 2012.
Advertisements

Alternatieve bezuinigingen. Het moet socialer! •Het college bezuinigt onevenredig veel op cultuur, kunst, welzijn en sport. •Juist de Oldenzaalse samenleving.
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Gevolgen voor de jonggehandicapten Leon Meijer Hoofd Beleid en Communicatie CNV vakcentrale 7 november 2011.
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Sociale Alliantie 27 oktober 2011 Marijke Morsink.
Werken naar vermogen Bijdrage voor Sociale Alliantie 7 april 2011.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Stimuleren regionale economie en de Wet Werken naar Vermogen Maandag 7 november Karin Sleeking Geert Schipaanboord
Stimuleren regionale economie en Werken naar Vermogen Woensdag 7 december 2011 Karin Sleeking Hoofd beleidsafdeling werk en inkomen
Investeren in jezelf is investeren in de toekomst
De Decentralisaties: Presentatie t.b.v. CDA ledenvergadering 28 maart 2012 •Wet Werken naar vermogen (WSW, WWB en Wajong) • begeleiding AWBZ naar WMO •Jeugdzorg.
Werken naar vermogen Aart Jan Bette Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid december 2011.
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
Decentralisatie Participatiewet sociaal domein
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Kansen door samenwerking
1 INLEIDING Simon van Driel Voorzitter vaste kamercommissie SZW, Eerste Kamer.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
De Participatiewet De weg naar werk na 2015
participatiewet even voorstellen de wet op hoofdlijnen
Presentatie raadscie Maasdriel 27 maart 2012 Jan van de Sluis manager Financiën & Informatie Jan van der Hidde Manager Arbeidsmarktbeleid & Productontwikkeling.
REGEERAKKOORD er komt één regeling voor uitkeringsgerechtigden in de WWB, WSW en de Wajong. bezuiniging in 2015 van meer dan 1 miljard, structurele bezuiniging.
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Bijeenkomst Noord- Brabant, Gemeentehuis Oisterwijk Mathilde van de Ven.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen 7 maart 2012.
SAMENWERKING W&I Regio Kromme Rijn Heuvelrug Bunnik inwoners De Bilt inwoners Utrechtse Heuvelrug inwoners Wijk bij Duurstede inwoners.
Integrale aanpak 1 Gemeente Wonen Werk Zorg Onderwijs AWBZ (begeleiding) WWNVJeugdzorg.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Presentatie Continuümconcept
Informatiebijeenkomst Districtsmanagers WWNV CNV Publieke Zaak 27 maart 2012.
“Tijd voor prioriteit” Aanvulling lopende beleidsplan Februari 2011.
Fokke Huisman Afdelingshoofd Werk, Meedoen en Inkomen
Ingrepen Onderkant Er gaat veel gebeuren….  Wajong  Bijstand en ‘algemene heffingskorting’  WSW  Uitvoering UWV/gemeenten  PGB in de zorg  Zorgverzekering.
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
De Participatiewet 26 oktober 2013 Jan Hamming. Presentatie De Participatiewet: wat verandert er voor gemeenten? Uitdagingen Inzet VNG (de knelpunten)
Wsw in de Handel: Werkgevers Scheppen Werk voor iedereen Binnenstebuiten.
Sociale Dienst Drechtsteden Informatieve bijeenkomst gemeenteraad Sliedrecht 19 februari 2013.
Participatiewet.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Wat betekent de nieuwe Participatiewet voor u als ondernemer?
De actualiteit te lijf Yvonne van Amstel RCF Rotterdam Rijnmond Zuid Holland Zuid 3 juni 2009.
PARTICIPATIE WET.
Participatiewet vanaf 2015
Werken naar Vermogen Gemeente ‘s-Hertogenbosch - Wethouder Huib van Olden.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Re-integratie en activeringsbeleid 2012 – Context kadernota  ontwikkeling economie?  vergrijzing: toenemende vraag naar (hoog) geschoolde arbeidskrachten.
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
Presentatie Kandidatenraad 26 januari 2016
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Werken naar vermogen Maart Inhoud presentatie Hoofdlijnen nieuwe systeem Loondispensatie Stand van zaken WWNV Planning wetsvoorstel Planning lagere.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Veranderingen binnen het Sociale Domein Specifiek: Wet Werken naar Vermogen en herstructurering Promen Gouda.
Welkom bij de KAN regio bijeenkomsten! Jelle Bosch Marc
WWnV Bestuursakkoord. Inhoud Wet Werken naar vermogen(tekst) Budgettair kader W-deel Wsw + herstructeringsfaciliteit Wajong Vingeroefening gevolgen w-deel.
Wettelijke taak: Het bieden van aangepaste arbeid aan personen die door lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen uitsluitend onder aangepaste.
1 Wet werken naar vermogen (WWNV) 24 mei 2012 WELKOM.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
De noodzakelijke herstructurering
Samenwerking RSD – Biga Groep: de route naar werk
Beleidsplan Participatiewet
Hoe doen we dat in de Drechtsteden?
Participatiewet Hester Dijkstra.
Transcript van de presentatie:

Op weg naar nieuw perspectief Jan-Jaap de Haan Wethouder Cultuur, Werk en Inkomen Gemeente Leiden

2 Cijfers Leiden  Aantal inwoners:  WWB-ers: (minste bijstandgroei in 2009/10)  duurzaam naar werk: 40% De Zijl Bedrijven: (gemeentelijke dienst)  WSW-ers : 735 SE (850 pers )  WSW-ers op de wachtlijst: 180  WSW-ers gedetacheerd: 37%  Wajong-ers ?

3 Kwalificerend re-ïntegreren leidt tot 60% uitstroom naar werk

Waar staan we nu?  Participatiebudget sterk gedaald: 80% (21 mln  4mln)  Inburgering snel afgebouwd: 2 mln  0  Lopende bezuinigingen WSW  Nieuwe bezuinigingen WSW (geen indexering + daling rijksbijdrage per fte)  Geen bestuursakkoord  Onrendabele top per SW-fte (ca euro) 4

Open vraagstukken  Uitwerking AWBZ-decentralisatie nog niet geheel duidelijk  Nieuwe taakverdeling WMO – WWNV  Aansluiting kwalificatieplicht en bijstand  Wajong is een black box (poortwachter?)  Werkgevers essentieel voor ‘van binnen naar buiten’ (rijksbeleid ondersteunend?)  Steeds minder inzet UWV  Geen sturing ROCs op arbeidsmarkt 5

6  Naadloze samenwerking Ondernemers, Onderwijs en Overheid: samen vaststellen behoefte qua competenties en scholing  Ondernemers die werkelijk mensen uit WWNV een baan gaan bieden  UWV, Sociale Dienst en SW-bedrijf opereren als één naar de cliënt maar met duidelijke afgebakende rollen Ideaalmodel: de vraagkant

Ideaalmodel: de aanbodkant  Participeren: mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun deelname aan de samenleving  Anticiperen: voorkomen door trajecten vóór uitval bij scholen en werkgevers  Assisteren: bij uitkering korte assessment periode met werk; dan direct aan de slag: via P-plaats, met scholing en training waar nodig  Solidariteit: de werkelijk zwakken moeten kunnen rekenen op ondersteuning 7

Tussen droom en daad …  Goede stap op weg naar ideale toekomst:  Juiste financiële prikkels voor cliënten  Meer efficiency van proces verlangd  Naar één regeling voor Wajong, WWB, WSW, WIJ met beschutting voor die behoeft (helaas nog in kleine aparte Wajong en WSW)  Aansluiting met WMO (o.a. AWBZ-dagbesteding en vrijwilligerswerk).  Niet alleen ontschotten, maar ook herverkavelen:  Andere organisaties, andere werkzaamheden, weg van institutionele belangen, verdelen op basis van competenties. 8

… liggen wetten en praktische bezwaren  Financiële doelstellingen te zwaar: de facto afschuiven bezuiniging op lokale overheid  Van €27000 per SE in 2010 naar €22000 per SE in 2015 voor DZB betekent 4,5 mln ombuigen bij een omzet van 42 mln en > 30 mln vast in wsw salarissen. Met schrappen van veel begeleiding en werksoorten kan hiervan max. 50% gerealiseerd worden.  Zonder aanvullende middelen zal de WSW het P-budget opslurpen. Dan dus ook grote effecten in de WWB.  Consequentie: buiten spel zetten grote groep mensen met kansen (ca. 40% van de wsw populatie te goed voor beschut en te slecht voor loondispensatie). 9

10 En de bezuiniging..? * Recente studie van Cedris geeft schets van financiële balans Wet Werken naar Vermogen “Gezichten van medewerkers in de sociale werkvoorziening” door Andersson Elffers en Felix, juni 2011 Gevolgen wegvallen SW voor ‘Aart’*, te zwak voor begeleid werk, te sterk voor beschut: Geen SW subsidie Mogelijk kosten openbare orde? Mogelijk kosten verslavingszorg? Mogelijke hogere zorgkosten? Minder inkomsten belasting Kosten Bijstand Aanspraak WMO Saldo Rijk en gemeenteduurder?

Wat hebben we nodig ? (behalve geld)  Informatie - o.a. over Wajongers, óók over arbeidsmarkt (en over bestuursakkoord )  Concrete maatregelen ter ondersteuning van ‘binnen naar buiten’ (SER, Stichting van de Arbeid, etc.)  Sturing ROCs op arbeidsvraag en interne zorgtaken (nu al: aansluiting WWB en kwalificatieplicht)  In de toekomst: andere vormen van uitstroom (herindiceren)  Openen van huidige onderwijsfaciliteiten van branches  Maak onderwijs onderdeel van ontslagvoorwaarden (“scholing wordt tijdens of na loopbaan betaald”)  Management by speech: de cultuurverandering 11