BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 juni 2005 Vereniging voor Pensioenrecht Henriëtte de Lange
Advertisements

CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Gevolgen voor de jonggehandicapten Leon Meijer Hoofd Beleid en Communicatie CNV vakcentrale 7 november 2011.
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Sociale Alliantie 27 oktober 2011 Marijke Morsink.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
managementrapportages leerplicht
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Deeltijd-WW in bouw en hout De regels, de kansen en de risico’s voor werknemers September 2009.
Medezeggenschap en de Benchmark
Op weg pensioencommunicatie nieuwe stijl
Informatiebijeenkomst mei 2010 voor medewerkers gezondheidscentra.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Welkom bij de presentatie van het
Balans Schematische weergave
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Betrouwbaarheidstypologie
Gelijkekansen- en diversiteitsplannen 2011 Wat is een goed plan.
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
Nieuwe ruimte! Ontslakken in Eindhoven 20 september 2013.
Microdata sociale zekerheid 8 november 2007 Dennis Lanjouw.
1 Tegenprestatie in de WWB Voor wat hoort wat SZW-dagen Extra 2011.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Het nieuwe Besluit Bedrijfsbrandweren status en ontwikkelingen
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Gebruikersmogelijkheden Henk Bakker/Doede de Vries 19 april 2007 Onderwijs Resultaten Praktijk Leningen & Financiering Personen Instellingen Basisregistraties.
Introductie Individueel KeuzeBudget (IKB)
Implementatie Normblad 8002
PROGRAMMA VERNIEUWING P&C CYCLUS 8 FEBRUARI 2012 Korte intro (wethouder Kolff) Wat is de huidige situatie en wat is wettelijk verplicht (hoofd financiën)
Netwerk voor Cultuur en Natuur Afdrachtensystematiek Afdelingen Voorzittersoverleg 22 oktober 2011.
Informatiebijeenkomst informatiemodel AMW oktober 2007.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Zelfcontrole door agrarische bedrijven: samen beschouwd.
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
Bijeenkomst 12 november 2014 ‘Van opvang naar ontwikkeling’ 12 november 2014 Opening.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
Strategische Buurt Ontwikkeling
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Beleidsinformatie van onderop 21 juni Waarom dit traject? Gemeenten ervaren de informatieuitvraag als een balast. Rijk en Tweede Kamer zijn ontevreden.
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Participatiewet.
Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning Denktank 12 februari 2014.
Introductie Allors Applications. Modules Personen en Organisaties Product/voorraad beheer Ordermanagement Transport Werkopdrachten Facturering Financiële.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Mr. Dr. Alex Corrà GRENZEN VAN ‘MAATSCHAPPELIJK NUTTIGE’ TEGENPRESTATIES NISZ-studiemiddag, Universiteit Utrecht, januari Illustratie Deenfilm, alle.
Registratieprotocollen (voor JGZ-richtlijnen) Bettie Carmiggelt en Paula Zwijgers, adviseurs NCJ.
Periode 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Leiding en begeleiding Par: 1.2:
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Presentatie studiefinanciering Hans Sint Decaan Mode 15 oktober 2015.
1 Strategische benchmark GGD Proces doorontwikkeling indicatoren.
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Financiële rechtmatigheid
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Omgevingswet en afscheid van de Wbb
Privacy binnen de Drechtsteden
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
De Commissie Lenferink Advies mensenhandel en gemeenten
Transcript van de presentatie:

BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)

2 Doel BFS: statistisch overzicht verkrijgen van de onderzoeken die gemeenten bij de uitvoering van (oa) de WWB verrichten in het kader van het fraudebeleid Gemeenten leveren 2 x per jaar gegevens aan CBS SZW gebruikt BFS-gegevens voor  beleidsontwikkeling, beantwoording Kamervragen  begroting / jaarverslag  ramingen Waarom BFS?

3 Basis BFS is definitie Sociale zekerheidsfraude, die ook wordt gebruikt door UWV, SVB en OM Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige gegevens, dan wel het verzwijgen of niet (tijdig) verstrekken van, voor de bepaling van het recht op uitkering en de duur en hoogte van de uitkering relevante gegevens, met als gevolg dat een uitkering geheel of ten dele ten onrechte wordt verstrekt. Benadeling, anders geen fraude Wat is fraude?

4 wel leveren : Gegevens van elk afgesloten onderzoek dat is uitgevoerd bij de afdeling sociale recherche en/of de afdeling bijzonder onderzoek of door de ambtenaar die met soortgelijke onderzoeken is belast, dit ongeacht of bij dit onderzoek al dan niet fraude is aangetoond. niet leveren : Alle andere controle activiteiten worden beschouwd als reguliere taak van het primaire uitkeringsproces en worden derhalve niet opgenomen in de fraudestatistiek. Operationalisatie

5 Afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar kwaliteit van de BFS-gegevens Grote diversiteit tussen output van verschillende gemeenten. CBS acht publicatie niet meer verantwoord en publiceert daarom niet meer over de BFS SZW gebruikt (onder eigen verantwoordelijkheid) landelijke BFS-gegevens in begroting / jaarverslag Voor langere termijn een onwenselijke situatie Huidige situatie

6 Doel: grotere uniformiteit in de aangeleverde gegevens Uitgangspunt blijft: fraude is overtreding van de regels met benadeling tot gevolg Werkwijze: in overleg met gemeenten opties verkennen, uitwerken en opnemen in de Richtlijn Planning: Risico’s: gebrekkige communicatie, knelpunten in de gemeentelijke administraties, verwerking door software- leveranciers en implementatie door gemeenten Verbetertraject 1

7 De opzet is niet: uitbreiding of inkrimping van het aantal uitgevraagde kenmerken Maar er zijn nieuwe feiten die het traject (inhoudelijk en qua planning) kunnen beïnvloeden:  Wens tot vermindering interbestuurlijke informatie- uitvraag (IBI)  Mogelijke informatiewensen vanwege aanpassing fraudebeleid SZW Verbetertraject 2

8 Aanscherping fraudebeleid per Wetgeving op dit moment in voorbereiding Mogelijke aanvullende informatiewensen komen bij uitwerking van het beleid aan de orde Overleg hierover met VNG en gemeenten Vernieuwde fraudeaanpak

9 Huidige operationalisatie is mede afhankelijk van hoe de gemeenten het fraudeonderzoek definiëren, hoe zij het organiseren en hoe zij het registreren Onze vragen daarbij Is dat wel verstandig? Is de Richtlijn duidelijk genoeg? Aanpassing: gemeenten vragen om informatie over alle fraudeonderzoeken, ongeacht organisatie en geldbedrag Mogelijk is aanpassing van de controle-variabelen nodig om ‘ongewenste’ informatie te filteren. Denkrichting

10 Hoe reageren de gemeenten op de omschreven denkrichting op het vorige plaatje? Welke knelpunten ervaren de gemeenten tav het vullen van de BFS? Welke meet- en aanleveringsmomenten passen het beste in de gemeentelijke uitvoeringspraktijk Vragen voor workshop

11 Relatie BDS en BFS: als er benadeling is, moet er worden terugbetaald > debiteur Maar: niet elke debiteur is een fraudeur! Welke informatie over vorderingen wordt uitgevraagd? Ontstaansgrond, hoogte van de schuld, status van de schuld, bedrage betalingsverplichting, periodiciteit van de betalingen, restschuld Kunnen we het verloop van de ‘fraudeschulden’ één duidig uit de BDS halen? Nee. Toegift: BDS

12 Welke informatie hebben de gemeenten zelf nodig? Welke informatie zou wat hen betreft kunnen vervallen? Welke knelpunten ervaren de gemeenten tav het vullen van de BDS? Welke meet- en aanleveringsmomenten passen het beste in de gemeentelijke uitvoeringspraktijk? Vragen voor workshop