Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Mediërend leren op bs. Theresia
Hoe ontstond dit initiatief ?
Analyse klantgerichte websites
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Instructional rounds •Vorm van community of learners •Gebaseerd op de netwerken zoals die bij medici worden onderhouden •Richt zich op de kern.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Wat komt er zoal bij kijken?
Inrichten Servicedesk ICTO-FB
techniek, communicatie en didactiek
Van idee tot digitaal materiaal
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Motivatie van de professional Willy Limpens
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
KINN 25 November 2004 Vragen voordat je start In welke situatie ga je een ELO gebruiken Welke leer- en doceerfuncties moet de ELO ondersteunen Welke infrastructurele.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
SharePoint in het Onderwijs – Montiplaza.nl
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Ontwikkeling van lesmateralen? Cursusontwikkelprocessen versus (L)CMS Darco Jansen.
Darco Jansen ELO en onderwijs. EEN LEVEN LANG LEREN Voor (startende) professionals (ipv studenten) De plek …om contacten op te doen met langst lerenden.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Testen upgrade Blackboard
ALLE VAKKEN OP HET PLEIN
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
moderniseren van het curriculum.
Docentendag Intelligente Systemen dr.ir. Michael Franssen Faculteit Wiskunde & Informatica Software Engineering & Technology.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
ArchiValue: de APG-Case
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Basisstof 1: De evolutietheorie
Uitgeversgroep Jeroen van Esch Docent - Uitgever
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Geïntegreerde schoolverbetering
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Flexibiliteit als activiteit
Dienstverlener & werkgever
Opdracht Vraag Bedenk een apparaat uit je omgeving waarbij het leren bedienen veel moeite kostte. Waardoor kwam dat en hoe is dit op te lossen? Ontwerp.
Doorontwikkelen BRON vo
Richard West University of Georgia
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Digitale architectuur
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Uitgeversgroep en Maatwerk
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen

Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt Is het alleen maar een substitutieproces? Bepaald ict niet ons onderwijs? Waarom valt het ict-gebruik tegen? Stappen tot daadwerkelijke vernieuwingen

Welke ELO’s in het onderwijs Blackboard Moodle Sakai Didactor-MMBase Sharepoint …..

Hoe worden ELO’s ingezet? …..

Welke ict in het onderwijs cd’s / dvd met educatieve software (streaming)video cms smartboard ….. Hoe worden deze (didactisch) gebruikt?

Alleen maar substitutieproces? Invoering van ict is vooral een substitutieproces: ‘oude’ hulpmiddelen worden vervangen door nieuwe, mooie instrumenten. Intussen wijzigt het onderwijsproces niet noemenswaardig, want de onderwijsinstelling verandert niet en de lesinhoud blijft ongewijzigd.

Bepaald ict ons onderwijs? de inrichting van de onderwijsorganisatie en de werkprocessen wordt gestuurd vanuit ict. “het moet zo omdat het ict-systeem niet anders kan” ELO’s lijken veel op elkaar. In doelstelling en functionaliteiten kunnen ze grotendeels met elkaar vergeleken worden. ELO’s hebben standaard ingebakken onderwijsprocessen -> instellingen gaan op elkaar lijken

Eerst organiseren, dan pas… men heeft niets aan de meest perfecte software zonder een doordachte inrichting van de processen (leer-, communicatie- en werkprocessen) en de besturing ervan. zelfs de beste, meest complete ict- omgevingen werken niet zonder een goede organisatie. met een goede facilitering en ondersteuning van een onderwijs-organisatie is een functioneel minder ict-pakket vaak voldoende

Professionaliseren

We hebben geen ELO nodig! Als het onderwijs zich richt op het binnenhalen van de beroepspraktijk (authentieke taken, werkplekleren) dan is er geen ELO nodig. De inzet van ict is daarmee analoog aan de gebruikelijke ict-omgeving in die beroepspraktijk, incl. netwerktools, communities, kennisbanken, etc. Bovendien wordt die omgeving aangevuld met de eigen omgeving van de studenten: MSN, SMS, smartphones, etc.

Waarom valt het ict-gebruik tegen? Wel voldoende apparatuur Vertrouwen van de docent in de eigen ict- vaardigheden is een cruciale factor Maar vooral: veel ict-gedreven onderwijsvernieuwingen veranderen zowel de (ict-)ondersteuning als het onderwijsproces

Geleidelijke verandering Bij succesvolle (onderwijs) vernieuwingen met ict initieel maar één factor veranderen. 1.óf nieuwe ict waarbij bestaande leer- en werkprocessen zoveel mogelijk onaangetast blijven (substitutie!) 2.óf starten met het vernieuwen van de leer- en werkprocessen maar dan met zo weinig mogelijk nieuwe ict voor de verschillende gebruikers.

Ict bij veranderde onderwijsproces? Neem de veranderde werkpraktijk als uitgangspunt voor de vernieuwing, gefaciliteerd door ict, d.w.z. introduceer niet (teveel) nieuwe ict! Niet vanuit analyse, ontwerp,realisatie en evaluatie ict-applicatie bij gebruikers Maar ict vanuit taakanalyse gebruikers, steeds zo dicht mogelijk tegen de dagelijkse werkzaamheden en ict-gebruik

Gebruiksonderzoek Kennis over de gebruikers. –Naar taakuitvoering en omgaan met informatie door eindgebruikers binnen de werkcontext –Human Factors (hoe onthouden we, wanneer maken we vergissingen en natuurlijk hoe voorkom je het maken van vergissingen) –Niet met powerusers, geen ontwikkelaars

Begin met papier ontwerp Gebruikers georiënteerde evaluatie –De papieren ontwerpen daadwerkelijk gebruiken –Observatie van gebruikersgedrag terwijl men dagelijkse taken uitvoert –Met potentiële gebruikers zonder kennis van producten –Testen van indeling, globale navigatie en terminologie

Ict meer dan substitutie en enabler?