Kwaliteit en kwaliteitszorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Inkoop, ontwikkeling en kwaliteitszorg
De levenscyclus van een informatiesysteem
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Certificering in de praktijk Dialyseafdeling Oosterscheldeziekenhuis Vakantiedialyse de Banjaard.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
© L.A.F.M. Kerklaan Holland Consulting Group 1 Het managen van de juridische bibliotheek Workshop ontwikkeld voor ‘het overleg’ “Het kwaliteitshandboek.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Praktische toepassing van de Europese normen in de lastechniek
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Klassieke AO Leseenheid1
1 KWALITEIT EN CAPACITEIT DE PLANNING EN DE UITVOERING.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Welkom bij de presentatie van het
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Netwerking & Organisatieontwikkeling
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
De kwaliteit van de informatievoorziening
Kwaliteitszorg van de informatievoorziening
De kwaliteitsborging binnen de IV-functie (op basis van ISO 9001)
Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
De essentie van kwaliteit
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Implementatie Normblad 8002
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Hoofdstuk 5 Management- accountinginformatie voor besluiten over activiteiten en processen.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Dinsdag 12 december 2006 Onderwerpen Avond 4:
Structureren project Projectactiviteiten & producten gestructureerd en expliciet in beeld September 2015 Blok 1 - Project structureren.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Certificering van assetmanagement
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
KAM – Integrale kwaliteitszorg Hoofdstuk 1 Kwaliteitszorg.
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
Kwaliteitszorg les 3.
Is testen een project op zich?
Cursus Interne auditor
Veilig werken in de logistiek (KAM)
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit en kwaliteitszorg 1.1 Kwaliteit en kwaliteitszorg

Wat is “Kwaliteit”? De standaard definitie Het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgelegde of vanzelfsprekende behoeften (ISO 8402)

Wat is “Kwaliteit”? Een werkdefinitie Afgenomen kenmerken Kwaliteitsniveau = Door afnemer verwachte kenmerken Het is van belang het juiste benodigde kwaliteitsniveau te bepalen De kosten stijgen meestal met een toenemend kwaliteitsniveau

Bij afspraken m.b.t. kwaliteit zijn er altijd twee partijen Opdrachtgever Gebruiker Product / Dienst Aanbieder Afnemer Het is van belang deze partijen juist te bepalen

Waarom al die aandacht voor kwaliteit? Afnemer Aanbieder Meer zekerheid Jurisprudentie beschermt zwakkere partij Externe faalkosten zijn hoog Externe fouten gaan ten koste van de naam Meer zekerheid ISO900X certificering Bron: Cap Gemini

De 5 hoofdbegrippen Kwaliteitszorg Kwaliteitsbeleid Kwaliteitssysteem Kwaliteitsbeheersing Kwaliteitsborging

1 Kwaliteitszorg (Quality Management) Dat aspect van de totale managementfunctie dat het kwaliteitsbeleid: bepaalt en ten uitvoer brengt ISO 8402

2 Kwaliteitsbeleid (Quality Policy) De doelstellingen van een (bedrijfs)organisatie ten aanzien van kwaliteit alsmede de wegen en de middelen daartoe, zoals deze formeel tot uitdukking komen in een verklaring van de directie ISO 8402 Het kwaliteitsplan bevat de vastlegging en de uitwerking van het kwaliteitsbeleid

3 Kwaliteitssysteem (Quality System) De organisatorische structuur de verantwoordelijkheden de procedures de processen en de voorzieningen voor het ten uitvoer brengen van de kwaliteitsszorg ISO 8402 Het kwaliteitssysteem wordt beschreven in een kwaliteitshandboek

4 Kwaliteitsbeheersing (Quality Control) De operationele technieken en activiteiten die worden toegepast om aan kwaliteitseisen te voldoen ISO 8402

5 Kwaliteitsborging (Quality Assurance) Het geheel van alle geplande en systematische acties nodig om in voldoende mate het vertrouwen te geven dat een product of dienst voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen ISO 8402

Interne en externe kwaliteitsborging Intern: vertrouwen voor de directie Kwaliteitsborging Extern: vertrouwen voor de afnemer

Kwaliteitszorg Kwaliteits- beleid Kwaliteits- systeem Productie controle Kwaliteits- beheersing Kwaliteitsborging Bron: Prof. Daan Rijsenbrij

Kwaliteitsbeheersing, kwaliteitssysteem en kwaliteitsborging bestuurt bestuurt

Kwaliteitsborging mate van beheersing kwaliteits- systeem borging jaren

Overige belangrijke begrippen Referentiedocumentatie van het ontwerp: specificaties, tekeningen en dergelijke die tesamen het ontwerp bepalen (ontwerpdocumentatie) Productconfiguratie: een beschrijving van de samenhang van alle bestanddelen van het ontwerp en van het product Configuratiebeheer: het beheersen van de productconfiguratie

Kwaliteitseisen Kwaliteitseisen Aanbieder Afnemer Product / Dienst synoniem: kwaliteitskenmerken

Soorten kwaliteitseisen Vraag Wijze van specificeren Functionele (inhoudelijke) eisen Welk product? (Functionele) Productspecificaties Prestatie-eisen Onder welke voorwaarden? Kwantitatieve normen

Specificatie van kwaliteitseisen Omschrijving, productspecificatie Ongenormeerd Kwaliteitseis Omschrijving Maatstaf Norm (waardenbereik) Genormeerd Kwaliteitseisen dienen zoveel mogelijk te worden genormeerd

Volledige specificatie van prestatie-eisen (meetvoorschrift) Omschrijving Nummer Maatstaf Meetperiode Norm Hoe meten Hoe, wat aan wie rapporteren Afbakening

Volledige specificatie van prestatie-eisen (voorbeeld) Omschrijving Nummer Maatstaf Meetperiode Norm Hoe meten Hoe, wat aan wie rapporteren Afbakening Volledige back-up’s per machine EI0096 Aantal foutieve back-ups Kwartaal Niet meer dan 1 Ad hoc reviews en jaarlijkse doorlichting Gecumuleerd aantal missers per kwartaal opnemen in de maand-rapportage Enkel de standaard back-up procedures

De twee extreme prestatie-eisen betrouwbaarheid: degelijkheid, veiligheid, nauwkeurigheid ... beschikbaarheid: tijdigheid, doorlooptijd gelijkmatigheid hoeveelheid flexibiliteit ...

Een mogelijk spectrum voor kwaliteitseisen van producten en diensten

Een andere definitie van Kwaliteit De mate waarin een product of een dienst voldoet aan: vooraf tussen afnemer en aanbieder overeengekomen en vastgelegde specificaties vooraf tussen afnemer en aanbieder overeengekomen en vastgelegde kwaliteitseisen (prestatie-eisen) “vanzelfsprekende” behoeften van de afnemer

Een groeimodel voor kwaliteitszorg Continue verbetering Integrale kwaliteitszorg Externe kwaliteitsborging Interne kwaliteitsborging Kwaliteitsbeheersing Kwaliteitsinspectie Ambachtelijke kwaliteit

Kwaliteitskosten Externe faalkosten Beoordelingskosten (kwaliteitsinspectie) Beoordelingskosten Interne faalkosten (kwaliteitsbeheersing) Procesbeheersingskosten Overige preventiekosten (kwaliteitsborging en IKZ)

Industriële normen Kwaliteitsborging (formele norm): ISO/NEN 9000 (International Standards Organization - Nederlands Normalisatie Instituut) Integrale Kwaliteitszorg (de facto norm): EFQM European Quality Model (European Foundation for Quality Management). In Nederland: Model van de Nederlandse Kwaliteitsprijs en -Onderscheiding (NKP & O)