The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 5 IR zonder vakbonden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Arbeidstevredenheid en prestaties
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
HERHALING Reader Werk.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
DE NOTARIS EN BEMIDDELING: 10 jaar later 20 mei 2009.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Rewarding seniority Fischer (2008). Journal of Social Psychology, 148(2),
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
Bedrijfspsychologie en Personeelsbeleid
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 3 IR met vakbonden.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 10 Organisatieprioriteiten in IR.
Het Politiek Systeem 2 Beleid Politieke Cultuur
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Gedrag in organisaties, 9e editie
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Rechtvaardigheid, conflict en emancipatie
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Wat houdt een (krimpend) dorp leefbaar en vitaal?
1 Welkom Conferentie ‘De persoonlijke aanpak werkt!’
BLOK3 VAN ‘’PSYCHOLOGIE’ NAAR ‘SOCIALE PSYCHOLOGIE:
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Betrokkenheid op de werkvloer
Met handen en voeten geloven 1
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 1 Inleiding.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
De (T)OR en de bestuurder
@Vise Business Consultancy Author: Hans Groen
Union Membership, the Psychological Contract (PC), and Organisational Commitment (OC) in Three Contrasting IR Contexts Claes, R., & Schalk, R. (manuscript.
How do organizations allocate rewards? Fischer et al. (2007). Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(1), 3-18.
De economische dimensie
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
6 stappen in Risico management
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
NVM medezeggenschap cultuur als belangrijkste aspect voor human factors moed en vertrouwen.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Congres 2016 “Kerk in Uitvoering” Welkom bij de workshop Geld Door: Huib van der Burg, portefeuillehouder ‘geld’
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Wet op de Ondernemingsraden (WOR) Drees 1950
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Gedrag in organisaties, 9e editie
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen
Sterke FNV: Zichtbaar betrokken wervend hoe doe jij dat?
Boeien en binden van goede medewerkers
Waarderende benadering
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 5 IR zonder vakbonden

Hoofdstuk 5 IR zonder vakbonden Inleiding Waarom worden mensen lid van vakbond? Inwerken op redenen vakbondslidmaatschap Attitudes, waarden en ethiek Personeelsvertegenwoordiging Conclusies

Inleiding (1) Waarom zonder vakbonden? Subjectieve redenen en vooroordelen: –org. beleid verwerpt vakbonden –perceptie dat vakbonden mensgericht org. beleid en praktijken zullen afzwakken –gebrek aan traditie; slechte ervaringen –vooroordelen; paternalisme –kosten groter dan baten

Inleiding (2) Waarom zonder vakbonden? Zakelijke benadering: –gebrek vertrouwen in kwaliteit/expertise vakbonden –geen bereidheid personeel om lid te worden –beter eigen alternatief voorzien –condities creëren die vakbondslidmaatschap redundant maken

Waarom vakbondslidmaatschap? Angst om job te verliezen; lonen, pesten, etc Managementstijl en -benadering Kracht van de collectiviteit Psychologische afstand en hinderpalen Jobzekerheid (privatisering, fusies, sluiting) Formele arbeidscontracten onderhandelen Verzekering beroepsfouten (bv. artsen) Voordelen voor leden (VOORUIT-winkel) Lage bijdrage

Inwerken op redenen voor vakbondslidmaatschap (1) Angst: –onmogelijk om werkzekerheid te garanderen, zelfs niet in knelpuntberoepen (verpleging) –wel mogelijk om wns hierover te informeren –wel mogelijk om pesten, intimidatie, discriminatie te verwijderen –angst wegnemen moet actieve managements- en organisatieverantwoordelijkheid zijn

Inwerken vakbondslidm (2) Managementstijl negatief (box 5.4. p. 70) Managementstijl komt gewoon voor en wordt beïnvloed door: –recente verleden arbeidsrelaties in organisatie –beloningen en straffen ( zie box p. 71) –overmachtige personen, afdelingen (box 5.6.) –meestal negatieve voordoordelen (box 5.7.) –ineffectieve relaties vanuit managers & supervisors (zie box 5.4., 5.5., 5.6, 5.7) en hun incompententie (box 5.82 p. 72)

Inwerken vakbondslidm (3) Managementstijl wordt ontworpen (beslist door org. en uitgevoerd door IR-praktijk): –IR-beleid; IR-management praktijken; training managers & supervisors; reinforcement door acties (zie box 5.9. p. 74); iedereen weet waar hij staat en beseft ook bredere context; opwaartse spiraal omtrent IR ontwikkelen –bij IR op conflictueuze, straffende, procedurele basis  tijd besteden daaraan met gekende opportuniteiten en gevolgen –bij open en conformistische IR: tijd besteden aan overleg, discussie en consultatie

Inwerken vakbondlidm (4) Kracht collectiviteit in IR = men zal zich groeperen als collectieve aanpak meer zal opbrengen dan individuele  identificatie met collectief belang als basis lobbyen of onderhandelen. Beste antwoord management = begrijpen en respecteren (grote groep, symptoomfunctie) “Verdeel en heers” of “lastige individuen verwijderen” heeft nefaste gevolgen voor IR en totale organisatie (zie box p. 76)

Inwerken vakbondslidm (5) Psychologische hinderpalen bestaan: –reinforcement van opsplitsingen in organisatie –  groepen die lobbyen ten koste van andere (zie oppermachtige personen & afdelingen, zie box p. 77) –  tijds- en middeleninvestering  groepen worden (echt of gepercipieerd als) onfeilbaar en onmisbaar  confrontatie om dit op te lossen

Inwerken vakbondslidm (6) Psychologische hinderpalen kunnen opgericht en onoverkomelijk worden: –management en IR kunnen volhouden zolang de groepen achter hun hinderpalen volledig integer zijn –in praktijk worden echte problemen dan niet aangepakt  reinforcement hinderpalen  crisis  schandaal (zie box p. 78)

Attitudes, waarden en ethiek Niet nieuw in organisaties (zie box p ) en in IR; lessen trekken hieruit: –QOL en QWL –interesses en betrokkenheid van iedereen –werk en niet-werk –respect, menselijkheid, waardering iedereen –breder dan loon-prestatie-onderhandelingen –volhouden over lange tijdsperioden

Personeelsvertegenwoordiging OR maar dat is met vakbonden Regelmatige consultatie en informatie buiten wettelijk verplichte organen personeelsvereniging: iedere wn is automatisch lid, voordelen personeel, sociaal en recreatief, toch niet helemaal afhankelijk van belang voor organisatie (box p. 81)

Conclusies IR met vakbonden hebben duidelijke gesprekspartners met signaalfunctie IR zonder vakbonden moet zichzelf spiegel voorhouden EU-druk op management m.b.t. rechten wns Commerciële druk om IR te doen slagen want mislukken kost veel tijd, middelen, energie en geld