Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond h.bezemer@as-p.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
HAVISTEN COMPETENT
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Verborgen vormen van pesten
De ontwikkeling van de 7 competenties
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte donderdag 3 april 2014.
Lesgeven en begeleiden
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 7 – Gilden.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
De spreekbeurt..
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Interactieve versie mbv DSB
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Pass’t Montessorionderwijs ?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
CanDo Coaching.
Kwesties rond ict verbonden
Onderzoek doen een methodische aanpak
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Handelingsplannen.
Aanpak problematisch gedrag
Het syndroom van Asperger
K LASSENMANAGEMENT EN ORDE Door: Annet Kops Student nr.:
Niet differentiëren maar socialiseren
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
voor familie en vrienden van
Waaraan moet een goede presentatie voldoen??
Onze doelen en visie in beeld
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Opdrachten en eindopdracht
Welkom ik maak me sterk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Heel gewoon maar toch anders.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Differentiëren & klassenmanagement
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studieloopbaanbegeleiding
Vul in wat persoonlijke en niet persoonlijke gegevens zijn
Bekijk en bespreek dit filmpje. Kunt u het filmpje niet afspelen Bekijk en bespreek dit filmpje. Kunt u het filmpje niet afspelen? Gebruik dan de.
Proeflokalen Vitalis (lopend onderzoek)
Gebruik digitaal schoolbord om lessen te presenteren
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Cijferloos lesgeven bij talen
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Procedures aan begin van het jaar
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond h.bezemer@as-p.nl

Wat is autisme Een aangeborden ontwikkelingsstoornis, waarbij met vooral een onvermogen heeft adequaat te reageren op andere mensen en situaties. Nauta P. e.a., leerlingen met een specifieke hulpvraag

Algemene stimulerende factoren Sterk begaafd op één bepaald onderwerp Kijk naar mogelijkheden van het kind

Algemene belemmerende factoren Moeite met onverwachtse dingen Moeite met contact en samenwerking Talige prikkels komen verminderd binnen

Handvatten voor in de klas Zorg voor structuur en duidelijkheid Zorg voor een dagprogramma dat de hele dag zichtbaar is in de klas. Aan het einde van deze les: -Weet je waar vulkanen voorkomen -Heb je een les gemaakt over vulkanen -Heb je een filmpje bekeken over een vulkaan

Handvatten voor in de klas Zorg voor taalgebruik met concrete, letterlijke en eenvoudige begrippen Visualiseer zoveel mogelijk Zet je digibord in: -Gebruik digiboeken -Concreet materiaal (in je digibordles) -Geef met picto’s aan wat de bedoeling is

Zet de computer in bij opdrachten Betrek de leerling bij activiteiten Motiverend, veilig en uitdagend Betrek de leerling bij activiteiten Maak afspraken over hoe jij het beste de leerling kunt begeleiden (denk: wat heeft deze leerling nodig?) Beloon gewenst gedrag

Digibord Gebruik de presentatiemodus in je lessen Zorg voor helder doel aan begin van les Zorg voor duidelijke koppeling boek-bord Beperk de hoeveelheid filmpjes en drukke dingen Zorg dat je het bord inzet op een interactieve manier

www.autiplan.nl

http://www.pictoselector.eu/

http://www.autismeplein.nl/home/

Hoofdtelefoon (geen plugs, liefst met zo min mogelijk ‘contact’) Symbols for windows (gold versie) Picto’s afbouwen – voorbereiden op vervolgstap Les op digibord  doorlinken naar desbetreffende les (geen dagprogramma) Rustige werkplek