Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond h.bezemer@as-p.nl
Wat is autisme Een aangeborden ontwikkelingsstoornis, waarbij met vooral een onvermogen heeft adequaat te reageren op andere mensen en situaties. Nauta P. e.a., leerlingen met een specifieke hulpvraag
Algemene stimulerende factoren Sterk begaafd op één bepaald onderwerp Kijk naar mogelijkheden van het kind
Algemene belemmerende factoren Moeite met onverwachtse dingen Moeite met contact en samenwerking Talige prikkels komen verminderd binnen
Handvatten voor in de klas Zorg voor structuur en duidelijkheid Zorg voor een dagprogramma dat de hele dag zichtbaar is in de klas. Aan het einde van deze les: -Weet je waar vulkanen voorkomen -Heb je een les gemaakt over vulkanen -Heb je een filmpje bekeken over een vulkaan
Handvatten voor in de klas Zorg voor taalgebruik met concrete, letterlijke en eenvoudige begrippen Visualiseer zoveel mogelijk Zet je digibord in: -Gebruik digiboeken -Concreet materiaal (in je digibordles) -Geef met picto’s aan wat de bedoeling is
Zet de computer in bij opdrachten Betrek de leerling bij activiteiten Motiverend, veilig en uitdagend Betrek de leerling bij activiteiten Maak afspraken over hoe jij het beste de leerling kunt begeleiden (denk: wat heeft deze leerling nodig?) Beloon gewenst gedrag
Digibord Gebruik de presentatiemodus in je lessen Zorg voor helder doel aan begin van les Zorg voor duidelijke koppeling boek-bord Beperk de hoeveelheid filmpjes en drukke dingen Zorg dat je het bord inzet op een interactieve manier
www.autiplan.nl
http://www.pictoselector.eu/
http://www.autismeplein.nl/home/
Hoofdtelefoon (geen plugs, liefst met zo min mogelijk ‘contact’) Symbols for windows (gold versie) Picto’s afbouwen – voorbereiden op vervolgstap Les op digibord doorlinken naar desbetreffende les (geen dagprogramma) Rustige werkplek