Verpleegkundig proces

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Implementatie van de UNCO-MOB
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Communicatie met de klant
Methodisch begeleiden
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Evalueren is een verzamelnaam van:
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Deelkwalificatie 102, methodisch werken, hfd. 3
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Instrueren Leidinggeven Blz. 161.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Pass’t Montessorionderwijs ?
Betrokkenheid op de werkvloer
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Workshop “Beoordelen”
Communication Een good listening attitude. A good listener Luistert met zijn oren en met zijn hart. Listening is an attitude! Luisteren vereist de juiste.
Stappenplan Samenvatten
Spreuken: De nederige wijze.
Inwerken Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 73.
voor familie en vrienden van
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Observeren en rapporteren
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Module Waarnemen, observeren en rapporteren les 6. week 7
Verpleegkundig redeneren
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Verschillende rollen en stijlen
Evaluatie Cursus.
5 belangrijke punten EHBO
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
College Zorg Gedrag. De psychogeriatrische zorgvrager  Dementie is een syndroom  Een syndroom is een aantal verschijnselen die zich tegelijkertijd voordoen.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Zelfredzaamheid en zelfmanagement
Een vergadering organiseren
H1 Media en communicatie
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Vergadering Personeelsdienst
Methodiek Observeren.
ZORPLAN MAKEN!!!.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Observeren en rapporteren
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Rapporteren Methodiek Semester 1.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Besturen en Communiceren
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Verpleegkundig proces 4-4-2017 Verpleegkundig proces Planmatig Procesmatig Doelgericht Werken Methodisch begeleiden Thema 1, 2 en 3 Methodisch begeleiden thema 1Planmatig Werken

Methodisch werken Zorg- begeleidings proces Doelstelling zorgkundig handelen Systematisch zorgkundig handelen 3.1 Vormen van probleem oplossend werken 3.2 Probleem oplossend werken in de zorg 3.3 Stappen in het verpleegkundig proces Onderzoek algemeen Interpretatie fouten bij observatie Observatie regels Doelstelling van rapportage Vormen van rapportage Voor- en nadelen van mondelinge en schriftelijke rapportage Richtlijnen mondelinge en schriftelijke rapportage Rapportage en de wetgeving Methodisch begeleiden thema 1

1. Definities verpleegkundig proces Definitie W.H.O (1976) Het verpleegkundig proces is een wetenschappelijke manier om samen met de cliënt zijn zorgproblemen te verzamelen, medische en verpleegkundige taken te onderscheiden om deze problemen te voorkomen, op te lossen of te verminderen Definitie Ann Marriner Het verpleegkundig proces is de toepassing van wetenschappelijke probleem oplossende benaderingen op de verpleegkundige zorg. Op deze wijze kan men de problemen van een cliënt onderkennen, een verpleegplan opstellen, die uitvoeren en tenslotte de resultaten evalueren Werkproces 1.1 Methodisch werken

2. Doelstelling van invoering zorg- begeleidingsproces Systematisch en procesmatig handelen (verpleegplan) is noodzakelijk omdat elke zorgverlener: Op de hoogte is van zelfzorgproblemen en de te bereiken doelstellingen Kan lezen welke zorg hij op welke manier, moment, plaats en hoelang moet uitvoeren. Noteert welke zorg, op welk moment en met welk resultaat heeft uitgevoerd. Een bijdrage kan leveren aan het schrijven van zorgprotocollen De zorgvrager kan informeren over en te betrekken bij de te verlenen zorg. Inzicht krijgt in tijd en de daarbij behorende kosten Werkproces 1.1 Methodisch werken

3.1 Vormen van probleem oplossend werken Proefondervindelijke methode (gis-mis methode) Probleem oplossen met voorstellingsvermogen Intuïtieve probleemoplossing Probleem onderkennen en een aantal mogelijke oplossingen uit proberen. Probleem oplossen door alvast te bedenken wat het resultaat zal zijn als de oplossing wordt toegepast Men “voelt” als het ware dat er een probleem is en wat de oplossing zou kunnen zijn Werkproces 1.1 Methodisch werken

3.2 Probleemoplossend werken in de zorg Normaal menselijk gedrag Beeldvorming Oordeelsvorming Besluitvorming Planning, uitvoering Evaluatie Verpleegkundig handelen Anamnese 2. Diagnose Beschrijven doelstellingen Strategie bepalen en zorg uitvoeren Evaluatie Werkproces 1.1 Methodisch werken

Informatie verzamelen over cliënt 3.3 Stappen in het Verpleegkundig proces De arts stelt de ziekte/ handicap en therapie vast; de zorgverlener de gevolgen voor de zelfzorg en stemt zijn hulp hierop af ! anamnese diagnose doelstellingen strategie en uitvoering Evaluatie Informatie verzamelen over cliënt Vaststellen zelfzorg problemen nu en/ of later Te bereiken doelen nu en/ of later Wie, waar, wanneer, welke wijze, plaats Terugkijken op proces en product Werkproces 1.1 Methodisch werken

Over het algemeen wordt gesteld dat een zorgverlener 4. Onderzoek algemeen Over het algemeen wordt gesteld dat een zorgverlener uitsluitend observeert om tekorten in de zelfzorg of resultaat van verleende zorg vast te stellen. Ik zou het meer onderzoek willen noemen door middel van: Meten Van bloeddruk, temperatuur, lengte Wegen Gewicht Voelen Opgezette klieren of knobbels, temperatuur Horen Ademhaling of voeren van gesprek/ interview Ruiken Uitscheidingsproducten, omgeving zorgvrager Zien Observatie Vragen interview Werkproces 1.1 Methodisch werken

. Hoe kom ik in het zwembad? Werkproces 1.1 Methodisch werken

Een lastige constructie ? Werkproces 1.1 Methodisch werken

Hoeveel poten heeft de olifant ? . Werkproces 1.1 Methodisch werken

Wat is de leeftijd van deze mevrouw? . Wat is de leeftijd van deze mevrouw? Werkproces 1.1 Methodisch werken

5. Interpretatie fouten bij observatie Deze kunnen ontstaan door: Algemeen: Weinig ervaring met observeren Onvoldoende tijd Onduidelijke observatie doelen Selectiviteit (een ding tegelijk) Lichamelijke factoren: Als je (hoofd-)pijn hebt Als je oververmoeid bent Als je zintuigen niet goed werken Geestelijke factoren: Intuïtie Referentiekader ( mijn ervaring) Emotionele stemming Eerste indruk Vooroordelen + of - Werkproces 1.1 Methodisch werken

Observeer onopvallend 6. Observatie regels Observeer onopvallend Observeer naar aanleiding van observatiedoelen die in zorgplan staan vermeld Observeer volgens afspraak; bijvoorbeeld op welke tijdstippen, bij welk gedrag in welke situatie of aanwezigheid van anderen Observeer niet te lang achter elkaar Stel je op de hoogte van de rapportage methoden; bijvoorbeeld vertellen, beschrijven, via een scoringslijst Maak geen veronderstellingen tijdens je observatie (dus bewaak objectiviteit) Werkproces 1.1 Methodisch werken

7. Doelstelling rapporteren Lange termijn Evalueren doelstellingen in zorgplan Bijstellen van acties Opstellen van nieuwe doelstellingen en acties Korte termijn Acute wijzigingen in lichamelijke of sociale omstandigheden Overdracht voor dag-, middag en nachtdienst Informeren zorgverleners,familie, artsen etc Werkproces 1.1 Methodisch werken

Mondelinge rapportage Schriftelijke rapportage 8. Vormen van rapportage Mondelinge rapportage Schriftelijke rapportage - scorelijsten (1 t/m 5) - invullijsten - beschrijvende rapportage Audio-visuele opnamen Werkproces 1.1 Methodisch werken

9.1 Voor- en nadelen mondelinge rapportage Voordelen: Snelle manier van rapporteren Mensen kunnen direct reageren, vragen stellen Je kan je woorden ondersteunen met gebaren Gesproken woorden, met gebaren maken meer indruk Nadelen: Gevaar voor communicatie stoornissen Kan niet worden nagelezen door mensen die vrij zijn geweest Informatie kan snel worden vergeten Anderen beïnvloeden (subjectiviteit) Werkproces 1.1 Methodisch werken

9.2 Voor- en nadelen schriftelijke rapportage Voordelen: Informatie en afspraken zijn terug te vinden Combineren van informatie is mogelijk Er kan verantwoording worden afgelegd over handelen Het maken van zorgprotocollen wordt mogelijk Nadelen: Het kost meer tijd Er is geen directe feed- back mogelijk Niet iedere zorgverlener is een goede schrijver Werkproces 1.1 Methodisch werken

10.1 Richtlijnen mondelinge rapportage Maak van tevoren korte aantekeningen Wacht even na ieder punt wat je hebt behandeld zodat mensen in de gelegenheid zijn om vragen te stellen Vertel niet wat je denkt, maar wat je hebt waargenomen (objectiviteit) Praat “luid” en duidelijk en niet te snel Kijk mensen aan en let op hun non-verbale reacties Controleer regelmatig of collega’s je hebben begrepen Werkproces 1.1 Methodisch werken

10.2 Richtlijnen schriftelijke rapportage Beschrijf de feitelijke situatie, gedragingen of uitspraken en geef geen mening (objectiviteit) Gebruik korte zinnen en geen afkortingen Stem je schrijfstijl af op de lezer Vermeld altijd datum, tijdstip en je naam “geen bijzonderheden” in rapportage kan niet Werkproces 1.1 Methodisch werken

11. Rapportage en de wetgeving Recht op inzage rapportage door zorgvrager Wet op de persoonsregistratie (1989) - zwijgplicht (beroepsgeheim) - zwijgrecht (bij eventueel politie onderzoek heeft de zorgverlener, te bescherming van de zorgvrager, het recht om informatie niet door te geven Werkproces 1.1 Methodisch werken