Organisatiecultuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Certes tevredenheidsenquête Resultaten enquêtes 133 enquêtes > Verdeling per makelaar.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Efficiënt besturen in de social profit
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Samenwerken in burgerschap
Onthaalbeleid stad Dendermonde
6 pijlers van de code in beeld
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
MVO en intern management
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Fysieke integriteit.
Samen sterk in verandering
Visie & Strategie.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Ruimte voor verpleeghuizen
Naar een optimaal HR - beleid
Van actie naar interactie
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Waarden & organisatiecultuur
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
NorthgateArinso Nederland. Kernwaarden NGA "Onze opdrachtgevers worden ondersteund door mensen die niet alleen weten wat het is om in een bepaalde regio.
 A-94 A-94.
Het dienstverleningsproject Stad Aalst 15/10/2015 Bart Baele Directeur Externe dienstverlening.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
50.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Netwerk DAK
Welzijnsregio Noord-Limburg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Waarden & organisatiecultuur
Integriteit Dilemmatraining.
Een vergadering organiseren
Verantwoor-delijkheden t.o.v. stake-holders Klanten en leveranciers
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visieontwikkeling Les 5: 7 juni 2017.
Lokaal loket kinderopvang
Vergadering Personeelsdienst
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
Human Resources Accounting
Lokaal loket kinderopvang
Ontwikkeling, wij als EBS
Naar een waardengedreven organisatie
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Een lerende en adaptieve organisatie
Veiligheidsprogramma’s toen…
Leiderschapsontwikkeling
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Organisatiecultuur

Organisatiecultuur Meestal niet uitgesproken en zeker niet geëxpliciteerd Bepaalt in grote mate hoe de organisatie werkt en hoe werknemers met elkaar omgaan Bepaalt in grote mate hoe de organisatie in staat is om met veranderingen in de omgeving te kunnen omgaan.

Organisatiecultuur en strategisch planningsproces Organisatiecultuur wordt best geëxpliciteerd in waarden, die dan ook del uitmaken van het strategische planningsproces Het benoemen van die waarden en deze waarden delen binnen de hele organisatie is een noodzakelijke randvoorwaarde om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen

Strategisch planningsconcept: MISSIE ->WAARDEN -> VISIE ->STRATEGIE Missie : waarvoor we staan, geeft het bestaansrecht van de organisatie Waarden: waar we in geloven, hoe we omgaan met elkaar, met de klanten en met derden Visie : waarvoor we gaan, in welke richting de organisatie uit moet zodat het de personeelsleden helpt in te zien waarom en hoe ze hun bijdrage aan de organisatie moeten leveren Strategie wordt ontwikkeld om de visie te realiseren, rekening houdende met de veranderende voorwaarden die de buitenwereld stelt

Missie Bv.: Die dienstverlening aanbieden zodat alle Mechelaars menswaardig kunnen leven

Waarden Erg belangrijk in de dagelijkse werking, zowel op cliëntniveau als op beleidsniveau Zijn duidelijk, nuttig en inspirerend Worden bewaakt door de leidinggevenden in de dagelijkse werking

Waarden Uit ocmw decreet: Burgernabij Democratisch Transparant Doelmatig Inwoners betrekken bij beleid Openheid van bestuur

Waarden Ombudsnormen: behoorlijkheidsnormen en zorgvuldigheidsnormen Overeenstemming met het recht Afdoende motivering Gelijkheid en onpartijdigheid Rechtszekerheid en gerechtvaardigd vertrouwen Redelijkheid en evenredigheid

Waarden Zorgvuldigheidsnormen Correcte bejegening Actieve dienstverlening Deugdelijke correspondentie Vlotte bereikbaarheid Doeltreffende algemene informatieverstrekking Goede uitvoeringspraktijk en administratieve nauwkeurigheid Zorgvuldige interne klachtenbehandeling Redelijke behandeltermijn Efficiënte coördinatie Respect voor de persoonlijke levenssfeer

Waarden : voorbeeld uit de dienstensector We are keen to perform We always go the extra mile We are optimist by nature We act as one Drive performance Set the example Be positive Team spirit Deliver results Develop yourself Show courage Act as one Stimulate entrepreneurship Focus on cliënt Driven by passion Communicate the story Be mobile Encourage diversity

Waarden Zijn voor stad en ocmw Mechelen bepaald in de deontologische code: MOTIVATIE EN BETROKKENHEID Doelstellingen realiseren: Samenwerking Respect voor het beleid INTEGRITEIT/PROFESSIONALISME Efficiëntie en professionaliteit Eerlijkheid en respect Correct handelen KLANTGERICHTHEID OBJECTIVITEIT

Motivatie en betrokkenheid Bij stad en ocmw werk je actief mee om de missie waar te maken Doelstellingen realiseren Samenwerken Respect voor het beleid

Integriteit en professionalisme Efficiëntie en professionaliteit Met kennis van zaken Ontwikkelen van kennis en vaardigheden Fouten en leerkansen Verantwoordelijkheid nemen: in taken, tijdsbesteding, materiaal, … Eerlijkheid en respect ~ waardigheid Correct handelen

Klantgerichtheid Het belang van de interne of externe klant/gebruiker staat centraal Duidelijke en correcte taal Heldere en zo volledig mogelijke informatie geven Waar nodig naar de juiste persoon of dienst doorverwijzen Dossier of opdracht afwerken binnen afgesproken termijn Continuïteit van de dienstverlening

Objectiviteit Gelijkheidsbeginsel: iedereen heeft recht op eenzelfde kwalitatieve dienstverlening Geen discriminatie Persoonlijke voorkeuren en privé-belangen uitsluiten Tussenkomsten Belangeloosheid

Uitdragen van waarden Toelichting aan alle medewerkers Dilemmatrainingen voor alle medewerkers Traject voor alle leidinggevende om te werken volgens de principes van de lerende organisatie Leidinggevenden platform met good practices Van dag tot dag, door zoveel mogelijk medewerkers…