27 juli 2014Facilitaire dienst OCMW Leuven
27 juli 2014 Sociale criteria in overheidsopdrachten Lerend netwerk: getuigenis van een deelnemer Christiane Klewais Coördinator Aankoop en Logistiek OCMW Leuven Koen Dresselaers Directeur Sociale Dienst Sociale criteria in overheidsopdrachten
Stad Leuven 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Stad Leuven Aantal inwoners: Oppervlakte: 5663 ha Centrumstad Universiteitsstad Elk jaar 7% van de bevolking vernieuwd 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Organisatie OCMW Leuven Departement Beleid en Staf Sociale Dienst Departement Ouderenzorg Thuisdiensten Departement Personeel en Organisatie Facilitaire Dienst 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
27 juli 2014Facilitaire dienst Lerend netwerk Vaststelling
Lerend netwerk Vaststelling Sociale Dienst - Facilitaire Dienst Hanteren ander jargon Werken vanuit een ander referentiekader: economisch model versus sociaal model Samenbrengen en luisteren naar elkaars verhaal Maatstaf voor het inschatten van het risico 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
27 juli 2014Facilitaire dienst Facilitaire Dienst
Doelstelling De Facilitaire Dienst is een gecentraliseerde ondersteunende dienst. Performant = zodat alle diensten van het OCMW Leuven zich optimaal kunnen richten op hun kerntaken 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Doelstelling Op een wettelijk correcte manier en volgens de afgesproken procedures op de meest gunstige wijze op een economisch verantwoorde manier en binnen haalbare termijnen de goederen van het OCMW realiseren, in stand houden en onderhouden 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Doelstelling: Strategiekaart DoelstellingIndicatorActieProcesbeheerTiming MiddelenBudget 1. In het kader van werken, leveringen en diensten de aankoopstrategie verder ontwikkelen in functie van economische efficiëntie en effectiviteit Jaarlijkse en tijdige evaluatie per dossier Aanvragen van departementen onderzoeken in het kader van een economisch verantwoorde werkwijze Dossierbeheerder & diensthoofd x7px1/2 d 1 x jaar + tijdig in functie van opzeg (tussentijdse) vervaldag Herbekijken van de onderhoudscontracten, de ondersteuningscontracten en de raamcontracten Dossierbeheerder & diensthoofd juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Doelstelling: Strategiekaart DoelstellingIndicatorActie Proces beheer Timing Middelen Bud get 2. Nastreven van de voordeligste invulling van de behoefte, rekening houdend met o.a. economische, technische, logistieke, milieu en tijdsaspecten, interne procedures en wetgeving Informatie Prospectie, marktonderzoek Diensthoofd, dossierbeheerd er Bestek Bepalen van strategie voor de invulling van de behoefte bij elke aanvraag dossierbeheerd er GunningsprocedureSelectie en beoordeling dossierbeheerd er Oplevering Opvolgen van bestellingen en leveringen/uitvoering van werken en diensten dossierbeheerd er juli 2014
Organisatie Facilitaire Dienst 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Directeur Facilitaire dienst Technische dienst AankoopdienstHoteldienstPatrimonium Organisatie Facilitaire Dienst 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
27 juli 2014Facilitaire dienst Technische Dienst
Nieuwbouwprojecten Renovatieprojecten Werken met externen Werken in eigen beheer Aandacht voor ecologische en milieucriteria 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
27 juli 2014Facilitaire dienst Aankoopdienst
Aankoop en Logistiek Doelstelling Goederen & dienstenInterne klant Wetgeving Bestelprocedure Doorlooptijd Tevredenheid Voordelig (TCO) 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
27 juli 2014Facilitaire dienst Sociale Dienst
Doelstelling Sociale Dienst Beleidsnota OCMW Leuven : “Voor een solidaire Leuvense gemeenschap” ( ) Sociale Dienst Kernopdracht = armoedebestrijding Holistische benadering o.a. door Activering en diversiteit: meer mensen uit risicogroepen aan het werk. 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Organisatie Sociale Dienst Welzijnsbureau’s (3) Team Wonen Team Schuldhulpverlening Team Tewerkstelling Administratie Sociale Dienst (ASD) Coördinatie 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Organisatie 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Team Tewerkstelling Situering Werk vinden is niet altijd gemakkelijk Positieve neveneffecten van tewerkstelling Taak Via persoonlijke begeleiding mensen aan een job helpen Vertrekkend vanuit de mogelijkheden van de cliënt 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Team Tewerkstelling Soorten hulpverlening Sociale Tewerkstelling art. 60 §7 Arbeidsbegeleiding Taallessen Nederlands Randvoorwaarden Stroomproject 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Team Tewerkstelling Soorten hulpverlening: Tewerkstelling art. 60 §7 Wanneer? onvoldoende dagen gewerkt om te kunnen genieten van sociale uitkeringen de werkervaring van de cliënt bevorderen Werkwijze OCMW treedt op als werkgever cliënten worden op verschillende plaatsen tewerkgesteld: bv. binnen de eigen diensten, gemeente, vzw, KU Leuven 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Team Tewerkstelling Arbeidsbegeleiding Wanneer? Voldoende attitudes om tewerkgesteld te worden op de reguliere arbeidsmarkt Tijdelijk verblijf Werkwijze Sollicitatiebrief en cv opmaken Sollicitatiegesprekken voorbereiden en evalueren Tewerkstellingsmaatregelen Opleidingsmogelijkheden 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Team Tewerkstelling Taallessen Nederlands Wanneer? Basisniveau Nederlands nog niet behaald Werkwijze Oriëntatie naar meest geschikte taalinitiatief Opvolgen evolutie kennis Nederlands Individuele taallessen 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Team Tewerkstelling Randvoorwaarden Kinderopvang Rijbewijs Opleidingskosten … 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Team Tewerkstelling Stroomproject Wanneer? De jongere is niet klaar voor een tewerkstelling Onvoldoende attitudes Multi problematiek Elke vorm van structuur ontbreekt 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Team Tewerkstelling Werkwijze Ervaringsleren: ervaringen dienen als uitgangspunt Groepsdynamisch werken: gedragspatronen herkennen en benoemen Zelfonderzoek: zelfbeeld uitklaren Confrontatie: positie bij conflicten Stabilisatie: verwerken van de ervaringen opgedaan tijdens de training Meerdaagse: voettocht Pyreneeën of boottocht 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Team Tewerkstelling Wie kan bij team tewerkstelling terecht? Dossier bij OCMW Leuven Bemiddelbaar zijn Verwijzing vanuit welzijnsbureaus Verwijzing in het kader van het proeftuinproject 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Team Tewerkstelling Stroomproject Wanneer? De jongere is niet klaar voor een tewerkstelling Onvoldoende attitudes Multi problematiek Elke vorm van structuur ontbreekt 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Prestatie-indicatoren 2008 JAAR /01/08 Personen in begeleiding (1 begeleiding/ persoon) bijkomende begeleidingen in het jaar =totaal begeleidingen in het jaar stopgezette begeleidingen in 2008 op 31/12 begeleide personen (1 begeleiding/ persoon) Arbeidsbemiddelingen art art.60 privé Nazorg +/ Activering Totaal Totaal behandelde dossiers=personen : 468 Totaal begeleidingen = juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
27 juli 2014Facilitaire dienst Samenwerking tussen diensten In het kader van overheidsopdrachten: sociale criteria
27 juli 2014Facilitaire dienst Samenwerking Hoteldienst - Technische Dienst - Aankoopdienst
Samenwerking tussen diensten Hoteldienst – Technische Dienst- Aankoopdienst Huur en onderhoud van linnen en werkkledij 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
27 juli 2014Facilitaire dienst Samenwerking Sociale Dienst - Aankoopdienst
Voorbehouden opdrachten Maaltijden voor de Sociale Dienst Onderhoud van de noodwoningen 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Samenwerking Sociale Dienst - Aankoopdienst Overheidsopdrachten ten behoeve van het Team Tewerkstelling Instrumenten voor het screenen van cliënten Opleiding medewerkers 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Samenwerking Hoteldienst – Sociale Dienst - Aankoopdienst Catering Onderhandelingsprocedure met bekendmaking Tewerkstelling van art. 60 en werkplekleren. 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
27 juli 2014Facilitaire dienst Samenwerking Afstemmen van doelstellingen
Opportuniteit Afstemmen van doelstellingen Opportuniteiten Over de grenzen van departementen Verdere afstemming globale missie Facilitaire Dienst 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Gedeelde inspanning Taakverdeling Tewerkstellingsnoden en arbeidsmarkt op lokaal en regionaal vlak Bedrijven Sectoren 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten
Lerend netwerk: getuigenis van een deelnemer OCMW Leuven Christiane Klewais Coördinator Aankoop en Logistiek OCMW Leuven Koen Dresselaers Directeur Sociale Dienst 27 juli 2014Sociale criteria in overheidsopdrachten