Want wie een stem krijgt, die wordt sterk inspiratiedag VVSG6 mei 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lokale dialoog over armoedebestrijding
Advertisements

HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Hoe ontstond dit initiatief ?
Ouders en Kinderen Centraal
Onderbescherming en proactief handelen Algemene vergadering VVSG afd. OCMW’s 14 juni 2012.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Een project van Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen vzw i.s.m. de lokale besturen.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Met het team onderweg naar gedragen hulpverleningstrajecten
Atelier: Groot Eiland Bezoek aan Brussel. Wat is groot eiland... = is een vereniging (vzw) voor: – sociale tewerkstelling – opleiding – werkervaring.
HULPVERLENERS OVER ‘A’CTIVERING Peter Raeymaeckers Salman Baig M. 1 BaSwA
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Want wie een stem krijgt, die wordt sterk
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Sociale correctie waterfactuur Hoorzitting Commissie Leefmilieu, Vlaams Parlement, 3.7,2012 Christophe Claeys en Nathalie Debast, stafmedewerkers VVSG.
Naar een taalbeleid in het OCMW?
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Vrijdag 1 augustus 2014Lokaal Sociaal Beleid Gent Startvergadering FORUM JURIDISCHE BEGELEIDING.
Wat is een communicatieplan?
Jeugdwelzijnsoverleg Eeklo. Enkele cijfers over Eeklo > % ,6 7,90%
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
Participatie en een Klantenraad
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Samenwerking Nieuw Dak, OCMW, CAW Sonar Lange traditie van samenwerken in Genk o.a. via het Lokaal Sociaal Beleid 8 beleidsdomeinen in het Genkse Lokaal.
Een werking voor en door ouders met ervaring binnen Bijzondere Jeugdbijstand.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
OCMW S AMEN NAAR B OKRIJK : R ESULTATEN VAN DE TEVREDENHEIDSMETING BIJ L IMBURGSE OCMW- CLIËNTEN.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
HET BIJSTANDSTEAM Thuisloosheid beantwoorden met outreaching.
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
 VVSG 10 oktober 2013  Durven met dienstverlening  Workshop sociaal huis.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Individueel verminderd tarief kinderopvang Behandeling van de hulpvragen IVTK.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Inkanteling van het OCMW in de gemeente: (on)mogelijkheid tot een sterker armoedebestrijdingsbeleid?
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Lokaal Sociaal Beleid.
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Succesvol implementeren in de zorg
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Lokaal loket kinderopvang
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Lokaal loket kinderopvang
Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé
Wij komen centraal te staan !
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk inspiratiedag VVSG6 mei 2014

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk Workshop inspiratiedag Sociale Diensten, 6 mei 2014

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk 6 mei 2014inspiratiedag VVSG “Je kan niet niet communiceren” Paul Watzlawick hulpverlener hulpvrager/ doelgroep

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk 6 mei 2014inspiratiedag VVSG “Je kan niet niet communiceren” Paul Watzlawick Manier waarop Belang van ‘bewuste’ keuze *micro:hulpvelener *meso:organisatie *macro:samenwerking

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk Hoe mensen uit de doelgroep inspraak geven bij verbetering hulp- en dienstverlening? dialoogmomenten tevredenheidsmeting armoedeconferentie armoedetoets. individuele hulpverlening onthaal nieuwe cliënten ervaringsdeskundige 6 mei 2014inspiratiedag VVSG

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk 6 mei 2014inspiratiedag VVSG

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - dialoogmoment 6 mei 2014inspiratiedag VVSG particpatie 1. mee weten 4. mee evalueren 3. mee doen 2. mee denken

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - dialoogmoment doelstelling dialoogmoment verbetering kwaliteit hulp- en dienstverlening (uitwerken verbetervoorstellen) relatie verbeteren tussen hulpvrager en hulpverlener samen te zoeken naar haalbare oplossingen voor problemen (advies/mening geven/meedenken) 6 mei 2014inspiratiedag VVSG

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - dialoogmoment dialoogmoment is samenwerking tussen: Leuvense buurtwerkingen (‘t Lampeke, Casablanca, Riso) Riso Vlaams-Brabant CAW regio Leuven (ontmoetingscentrum De Meander) Wonen & Werken vzw 6 mei 2014inspiratiedag VVSG

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - dialoogmoment werkwijze dialoogmomenten worden voorbereid door alle deelnemers ( voorbereiding 2 weken op voorhand beschikbaar) dialoogmoment duurt gemiddeld 2 uur thema wordt gekozen in onderling overleg bij begin dialoogmoment terugkoppeling over de opvolging van adviezen en aanbevelingen aan de hand van dialoogtafels wordt er in gesprek gegaan dialoogtafel: verslaggever, medewerkers OCMW en mensen uit de doelgroep (gemiddeld 7 deelnemers per tafel) 6 mei 2014inspiratiedag VVSG

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - dialoogmoment werkwijze terugkoppeling besprekingen in grote groep aantal basisregels: garantie op anonimiteit gebruik eenvoudige taal gebruik van voornaam gebruikers beginnen 6 mei 2014inspiratiedag VVSG

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - dialoogmoment werkwijze parkeren kan (eigen veiligheid) zowel positieve als negatieve dingen worden besproken mag zich kwetsbaar opstellen. 6 mei 2014inspiratiedag VVSG

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - dialoogmoment frequentie minstens 3 dialoogmomenten per jaar (vanaf 2013) gestart najaar mei 2014inspiratiedag VVSG

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - dialoogmoment thema’s afgelopen jaren maatschappelijke participatie eerste contact tussen hulpvrager en hulpverlener informele contacten zonder hulpvraag participatie (wat verstaan we hieronder?) huisbezoek klachtenbehandeling automatische rechtentoekenning 6 mei 2014inspiratiedag VVSG

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - dialoogmoment 6 mei 2014inspiratiedag VVSG charter dialoogmoment De drie partners (OCMW, Riso en ‘t Lampeke) hebben hun samenwerking bestendigd in een charter dialoogmoment. Charter dialoogmoment is een intentieverklaring met afspraken over: de voorbereiding het aantal dialoogmomenten per jaar de organisatie van de feed back

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - dialoogmoment 6 mei 2014inspiratiedag VVSG charter dialoogmoment aantal deelnemers toetreding nieuwe partners

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - dialoogmoment 6 mei 2014inspiratiedag VVSG verbetervoorstellen meer huisbezoeken nood aan informatie werking OCMW (infosessies in buurtwerkingen) Informele contacten (o.a. vertegenwoordiging OCMW op buurtfeesten) formele contacten (aanwezigheid OCMW in de buurtwerkingen) leesbare folders (folder mij. participatie gemaakt door doelgroep)

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - tevredenheidsmeting 6 mei 2014inspiratiedag VVSG KHLeuven werkte methode uit om tevredenheid van cliënten met de aangeboden hulp- en dienstverlening te meten. opdrachtgever: Provincie Vlaams-Brabant tevredenheidsonderzoek is uitgevoerd bij 30 OCMW’s uit Vlaams-Brabant. tevredenheidsmeting OCMW Leuven: maart-april 2014

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - tevredenheidsmeting 6 mei 2014inspiratiedag VVSG doelgroep: cliënten OCMW Leuven met lopende hulp in 2013 en minstens 2 cliëntcontacten steekproef: uit cliëntenbestand van een steekproef getrokken van 600 deelnemers. effectief deelgenomen: 250 cliënten meting: uitgevoerd door studenten KHLeuven (richting sociale wetenschappen)

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - tevredenheidsmeting 6 mei 2014inspiratiedag VVSG Meting: vragenlijst met 45 vragen. Centrale onderzoeksvragen zijn: welk belang hecht het cliënteel aan de aangeboden dienstverlening? is het cliënteel tevreden over de geboden dienstverlening? wat is volgens het cliënteel belangrijk in een hulpverleningsrelatie? is het cliënteel tevreden over de hulpverleningsrelatie?

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - tevredenheidsmeting 6 mei 2014inspiratiedag VVSG resultaten: verwacht augustus 2014 doel: werking en dienstverlening verbeteren aan de hand van resultaten.

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - armoedeconferentie/armoedetoets 6 mei 2014inspiratiedag VVSG Stuurgroep opgericht binnen LSB (Lokaal Sociaal Beleid). Participatieforum: jaarlijks armoedeconferentie en uitwerken armoedetoets. Participatie op niveau coproductie (participatieladder): het bestuur en de bewoners bepalen samen de probleemagenda. samen een plan ontwikkeld dat uitgevoerd wordt. De overheid neemt de beslissing en verbindt zich hierbij aan de overeengekomen oplossing.

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - armoedeconferentie/armoedetoets 6 mei 2014inspiratiedag VVSG armoedetoets De armoedetoets is een instrument dat het armoedebeleid kan versterken. Bedoeling: vooraleer een beleidsbeslissing wordt genomen deze te toetsen aan de effecten die ze heeft op mensen in armoede.

6 mei 2014inspiratiedag VVSG Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - individuele hulpverlening Uitgangspunten en principes die moeten gedragen worden door alle maatschappelijik werkers binnen OCMW Leuven Vraaggericht werken/ De klant centraal Behoeften van de cliënt staat voorop bestrijding van de armoede, curatief en preventief en dit volgens de meest aangepaste methoden van maatschappelijk werk

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - individuele hulpverlening Vraaggericht werken efficiënte hulpverlening waar er plaats is voor kennisdeling en informatie-uitwisseling randvoorwaarden moeten aanwezig zijn o.m. informatietechnologie en communicatie en overheidsmarketing 6 mei 2014inspiratiedag VVSG

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - individuele hulpverlening Vraaggericht werken Behoeften van de cliënt staat voorop. belang van luisteren individuele hv.  onthaal Sociale Dienst 6 mei 2014inspiratiedag VVSG

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - onthaalsessies 6 mei 2014inspiratiedag VVSG Een stem krijgen door geïnformeerd te worden Door informatie te geven maakt men mensen mondig. onthaalsessie nieuwe cliënten Waar vind je OCMW Leuven? Hoe helpt het OCMW? Waarvoor kan je bij OCMW Leuven terecht? en hoe werkt een OCMW + samenwerking Activering

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - onthaalsessies Doel: mensen infomeren: informatieplicht -recht *éénvormigheid in informatie *tijd besparend in/voor de hulpverlening *basismateriaal meegeven *kennis andere kanalen o.a. website 6 mei 2014inspiratiedag VVSG

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - ervaringsdeskundige Ervaringsdeskundige ‘Opgeleide ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting’ Stage binnen de organisatie Samenwerking/overleg met andere organisaties (vb.LOP,PMS) Tewerkstelling binnen de organisatie 6 mei 2014inspiratiedag VVSG

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - ervaringsdeskundige Samen met de maatschappelijk werker op zoek gaan naar manieren om de communicatie met de cliënt open en constructief te maken brugfunctie mee werken samen toeleiden mee uitvoeren bewaken 6 mei 2014inspiratiedag VVSG

Want wie een stem krijgt, die wordt sterk - interactie Dank u voor uw aandacht Ook u krijgt vandaag een stem in de interactie Dirk Wijnants Renilde Vanderzeijpen 6 mei 2014inspiratiedag VVS