LOP’s & de lerende gemeente Partners in de uitbouw van een lokaal onderwijskansenbeleid 28/10/2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Lokaal OverlegPlatform Boom en Willebroek Spijbelpreventie Overleg met Huisartsen 1 maart 2012.
Open Forum Kinderrechtencoalitie Ella Desmedt - kabinet minister Vandenbroucke 22 april 2008.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ BETREKKEN VAN DE DERDE PARTNER Een praktijkbeeld uit.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Netwerk Lokale Economie 27/09/2013 Voorstelling Streekpact RESOC.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Brede school in Berkenbos
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs) - resultaten bevraging centrumsteden en LOP’s -
BELEIDSPLANNEN als plannings- en sturingsinstrument voor de lokale LOP-werking FOB – 10 maart 2009.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Harmonisatieplannen kabinet
REA en kleine gemeenten
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inschrijvingsrecht en (de)segregatie Het nieuwe inschrijvingsdecreet: hoe kunnen voorbehouden plaatsen werkelijk tot sociale mix leiden?
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
AV LOP/SO Gent WELKOM Gelijke Onderwijskansen Lokaal Overlegplatform Gent Secundair onderwijs.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Gelijke onderwijskansen Lokaal OverlegPlatform Secundair Onderwijs Gent Welkom.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
FOCUS OP LOP-WERKING Regio Mechelen SO Lamot - 15 mei 2009.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Sint-Niklaas en Beveren
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Wetgeving prioritaire doelgroepen
1.Preventie, zorg en ondersteunen Analyseren
Hasselt LOP BaO en SO Algemene Vergadering
Voortgangsrapport schooljaar
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Nieuw inschrijvingsrecht
LOP Secundair onderwijs
Draaiboek inschrijvingsbeleid
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Algemene LOP-vergadering 12 juni 2012
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

LOP’s & de lerende gemeente Partners in de uitbouw van een lokaal onderwijskansenbeleid 28/10/2010

LOP en lerende gemeente – Lokale overlegplatforms … waar & wie & wat (kort) … in de feiten Partner in de uitbouw van een lokaal onderwijskansenbeleid

LOP en lerende gemeente – LOP’s: waar & wie & wat GOK-decreet – 28 juni 2002 Realiseren van optimale leer- en ontwikkelingskansen voor alle leerlingen Vermijden van uitsluiting, segregatie en discriminatie Bevorderen van sociale cohesie Instrumenten Inschrijvingsrecht LOP Ondersteuningsaanbod (niveau: basis/secundair)

LOP en lerende gemeente – LOP’s: waar & wie & wat Waar 70 LOP’s (41 BaO / 29 SO) Prioritair afgebakende gebieden (13 centrumsteden) 29 LOP-deskundigen (aansturing AgODi) Wie Scholen/ CLB & inrichtende machten (verplicht) Ouderverenigingen, lerarenvakbonden, leerlingenraden, verenigingen waar armen het woord nemen, etnisch-culturele verenigingen, onthaalbureaus, integtratiesector, onderwijsopbouwwerk, gemeentebesturen (adviserend), lokaal relevantie socio- economische/culturele partners (coöptatie mogelijkheid) (Voorzitter) - (Groot/centrum/andere: 166 – 64 – 34)

LOP en lerende gemeente – LOP’s: waar & wie & wat Wat: decretaal Opmaken van een omgevingsanalyse van de GOK in de regio Afspraken maken inzake nastreven 3 centrale GOK-doelstellingen Afspraken maken over de opvang, aanbod,doorstroming AN Afspraken maken over opvolging gewezen AN naar regulier onderwijs Afspraken maken over het inschrijvingsbeleid van de scholen (gemeenschappelijke voorrangs- & inschrijvingsperioden) & bemiddeling bij klachten over de toepassing van het inschrijvingsbeleid Vastleggen criteria voor weigeren elders uitgesloten jongeren (SO) Instrumenten ontwikkelen om dubbele inschrijvingen te voorkomen Afspraken om kleuterparticipatie te verhogen Uitwerken aanvullende bepalingen over positief engagement ouders t.a.v. de onderwijstaal LOP/ Vlaamse Regering: eigen opdrachten

LOP en lerende gemeente – LOP’s: in de feiten… Lokale overlegplatforms. Werken in uitvoering Beleidsplannen Omgevingsanalyse Anderstalige nieuwkomers Inschrijvingsbeleid Kleuterparticipatie

LOP en lerende gemeente – LOP’s: in de feiten… Beleidsplannen (08/09-10/11) Instrument om planmatig/methodisch handelen te bevorderen/ continuïteit in de werking brengen Binnen ruime decretale opdrachten: doelstellingen / intenties waarrond men wil werken ( 3 schljr <> afstemming legislatuurplannen) – aandacht voor samenwerking met lokale overheden! Niet decretaal / overtuigen van belang– bijna alle LOP’s Leescommissie Methodologisch kader van strategische meerjarenplanning: vorming ! Belang van visieontwikkeling & positionering t.a.v. andere stakeholders en gedocumenteerde omgevingsanalyses voor selectie van doelstellingen Inbedden in cyclus van voorbereiden/plannen, uitvoeren, opvolgen/evalueren, bijsturen/verankeren Handleiding

LOP en lerende gemeente – LOP’s: in de feiten… Opmaak omgevingsanalyse GOK in regio Doel: knelpunten / prioritaire actiepunten detecteren Gemeentebestuur => adviserende functie over gemeentelijke zaken (welzijn, mobiliteit, huisvesting…) met een nauwe band met de OA Periodiek – vast format / vraaggestuurd Onderwijsverstrekkers => gegevenstoelevering Gemeente/provinciebesturen => gegevenstoelevering (34%), verwerking, analyse (12%) en interpretatie (10%) Intensifiëring samenwerking met lokale besturen Ondersteuning vanuit AgODi (gegevenstoelevering) Professionalisering LOP-leden

LOP en lerende gemeente – LOP’s: in de feiten… Anderstalige nieuwkomers Opvang, toeleiding en begeleiding van AN Opvolging van gewezen AN naar het regulier onderwijs (doorstroming!) Niet altijd even hoog op de agenda Gegevens ! (minderjarige nieuwkomers in vreemdelingenregisters <> scholen) Terreinen van samenwerking tussen LOP’s en onthaalbureaus (inburgeringsbeleid)

LOP en lerende gemeente – LOP’s: in de feiten… Inschrijvingsbeleid Resultaten stagneren m.b.t. Gemeenschappelijke inschrijvingsperioden (20-tal), voorrangsperioden GOK / niet-GOK (telkens 5-tal) Communicatie inschrijvingsbeleid scholen (transparantie!) Bemiddelingen Weigeringen (permanente toename) Decretale opdrachten m.b.t. inschrijvingsrecht actiever opnemen / benutten in functie van het bewerkstelligen van minder segregatie Moeizaam ! Capaciteitsproblemen – gemeenschappelijke aanmeldingsprocedure => discussie terug op tafel (grootsteden)

LOP en lerende gemeente – LOP’s: in de feiten… Kleuterparticipatie Afspraken m.b.t. verhogen kleuterparticipatie Sensibiliseren om zo vroeg mogelijk in te stappen Aanmoedigen om regelmatig school te lopen Vier actiedomeinen Gegevensverzameling rond inschrijvingen & aanwezigheid ++++ Acties m.b.t. actieve toeleiding /deelname aan het onderwijs ++ Drempels wegwerken m.b.t. kleuterparticipatie + Sensibilisering +++ Nauwe samenwerking met gemeenten op de vier actiedomeinen!

LOP en lerende gemeente – Uitbouw lokaal onderwijskansenbeleid Samenwerking met lokale partners en structuren Toename naarmate een sterkere inhoudelijke werking rond verschillende decretale opdrachten LOP’s gebaat met een sterk regisserende gemeente! Samenwerking met gemeenten: FLOB Leerplichtcontrole, spijbelen, kleuterparticipatie: wijze van samenwerking met LOP aangeven Projectsubsidies: verplicht advies LOP Centrumsteden: onderwijsplan: wijze van samenwerking met LOP Hoe?  Lokale autonomie  Subsidiaire-complementaire werking <> voorgeschiedenis / lokale context

LOP en lerende gemeente – Uitbouw lokaal onderwijskansenbeleid Hoe krijgt afstemming LOP-gemeenten procedureel vorm? Beleidsplannen Jaarplannen Oprichting,samenstelling en werking nieuwe deelorganen Deelname aan onderwijs(gerelateerd) overleg van de gemeenten en dubbelmandaten Vergaderkalender Agenda Verslaggeving Regie

LOP en lerende gemeente – Uitbouw lokaal onderwijskansenbeleid Afstemming LOP-werking/gemeenten LOP-beleidsplannen : Samenwerking met gemeenten aangegeven voor 64% van de gemeenten met een LOP Gemeenten betrokken bij opmaak/ advies LOP-beleidsplan: 70% Beleidsplannen gemeenten: Samenwerking met LOP aangegeven in 60% van de gemeenten LOP betrokken bij opmaak/advies in 41% van de gemeenten

LOP en lerende gemeente – Uitbouw lokaal onderwijskansenbeleid Afstemming LOP-werking / gemeenten Jaarplannen beperkt gebruik In 27% van de gemeenten met een LOP, LOP jaarplanning In 24% van de gemeenten met een LOP, gemeente jaarplanning Afspraken over oprichting nieuwe deelorganen LOP in 28% van de gemeenten afspraken met gemeente In 19% van de gemeenten met een LOP, afspraken met LOP

LOP en lerende gemeente – Uitbouw lokaal onderwijskansenbeleid Afstemming LOP-werking / gemeenten Vergaderkalenders LOP & gemeenten afstemmen 27% van de gemeente met een onderwijs(gerelateerd) overleg afspraken 47% geen afspraken 25% niet op de hoogte Betrokkenheid van LOP/gemeenten op agenda’s In 38% van de gemeenten met een onderwijs(gerelateerd) overleg, LOP betrokken bij opmaak of kon opmerkingen overmaken bij ontvangst 45% van de gemeenten betrokken bij opmaak LOP-agenda of konden opmerkingen overmaken bij ontvangst

LOP en lerende gemeente – Uitbouw lokaal onderwijskansenbeleid Afstemming LOP-werking / gemeenten Verslaggeving van onderwijs(gerelateerd) overleg gemeenten Van 57% van de LOP-gemeenten ontvangt het LOP alle/selectieve verslaggeving Regie In 38% van de gemeenten geen afspraken met LOP over samenwerking In 41% organisch gegroeide afspraken (geen neerslag) In 16% ook afspraken die schriftelijk zijn neergelegd

LOP en lerende gemeente – Uitbouw lokaal onderwijskansenbeleid Groeimarges visieontwikkeling samenwerking LOP/ gemeente Plaats, taak en rol LOP binnen een gemeentelijk vormgegeven onderwijskansen beleid Vertaling naar concrete samenwerkingsvormen Vertaling naar concrete taakverdeling Bij visievorming, uitgaan van wederzijdse sterkten Opgebouwde expertise rond thema’s Taakbelasting / verantwoordelijkheden (draagkracht)

LOP en lerende gemeente – Uitbouw lokaal onderwijskansenbeleid Groeimarges visieontwikkeling samenwerking LOP/ gemeente LOP : Als forum om aan visievorming te werken rond - en het creëren van een draagvlak voor moeilijke gelijkekansenthematieken als segregatie, inschrijvingsbeleid, discriminatie, waterval… En waar oplossingen worden gezocht in engagementen en afspraken (onderwijspositie van kansengroepen structureel verbeteren) Breed opgezette samenstelling (onderwijspartners en stakeholders: belanghebbenden / beïnvloeders) => waarborg voor gedragen probleemdefiniëringen, diagnoses en oplossingsstrategieën

LOP en lerende gemeente – Uitbouw lokaal onderwijskansenbeleid Groeimarges visieontwikkeling samenwerking LOP/ gemeente Gemeente : Ruim netwerk en sterke sturingsinstrumenten Vele contacten Bevoegdheden over verschillende beleidsdomeinen/ eigen gemeentediensten Financiële middelen Bij uitstek geplaatst om te bewaken dat de juiste thema’s op de juiste overlegtafels met de juiste partners terecht komen en dit overleg dan ook maximaal ondersteunen (LOP’s gebaat bij sterke regisseurs)

LOP en lerende gemeente – Uitbouw lokaal onderwijskansenbeleid Groeimarges visieontwikkeling samenwerking LOP/ gemeente Intensiever promoten van hulpmiddelen/instrumenten Beleidsplannen, jaarplannen, vergaderkalenders, agenda’s, verslaggeving… … opstappen om LOP’s & gemeenten te stimuleren tot het (verder) ontwikkelen van een gezamenlijke visie op hun (toekomstige) samenwerking