Taxidiensten & Diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder Ellen Vercaigne Eric Sempels.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
relevante wetgeving en achtergrondinformatie
Advertisements

Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Drank- en Horecaverordening Gemeente Vlagtwedde 2014.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
De nieuwe wetgevingsprocedures
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Boekhouding.
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
PROCEDURE BETROKKEN ACTOREN RECHTSBESCHERMING De stedenbouwkundige vergunning VERBIST Advocaten
DE WET VOORKEURSRECHT GEMEENTEN (Wvg)
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Rechtshandelingen van de Unie
Juridisch en financieel kader Rony Baert (Partena)
Meting van de muskusratpopulatie
Het nieuwe Akkoord “De consument in de vrijgemaakte elektriciteits- en gasmarkt” 16 oktober 2013.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Taxidiensten & Diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder Ellen Vercaigne Eric Sempels Brussel, 24 juni 2010.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Vlaamse taxiregelgeving
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” I. Delhez
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
1.Sociaal objectief 2.Wonen in eigen streek (DGPB, boek 5) 3.Register onbebouwde percelen 4.Leegstandsregister.
Voorstel van nieuw Bodemdecreet opmerkingen VVSG (Hoorzitting Vlaams Parlement 29 juni 2006) Steven Verbanck Stafmedewerker Leefmilieu VVSG tel
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Taxidiensten & diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder Ellen Vercaigne Eric Sempels Brussel, 5 februari 2013.
Betrouwbaarheidstypologie
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Koning Boudewijnstichting "De sociaalprofessionele integratievrijstelling in de berekening van het leefloon: knelpunten en denkpistes met het oog op hervorming"
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 11 oktober 2012.
Gecombineerd onderwijs Gecombineerd onderwijs Studiedag Talen 19 maart 2010.
Registreren. Informatie rond registratie 1. Voorwaarden 1.1. EU – burgers 1.2. Niet EU – burgers 2. Voorwaarden oké? 2.1. Registreren 2.2. Bijkomend element.
Activiteitenbesluit en geluid
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Waardigheid, Kiesheid en Rechtschapenheid Deontologie E. Boydens en E. Nieuwdorp.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Nieuwe opzeggingstermijnen.
Aanvraagprocedure 1.In het MOC verslag wordt voor de patiënt hadrontherapie voorgesteld. De patiënt contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum.
Het scheidsrechtersblad
27/11/2014 Algemene Statutaire vergadering. Goedkeuring van het verslag van de Algemene Vergadering van
1.4 De Belgische grondwet & de staatsstructuur
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
Rijopleiding in een nieuw kleedje
Ondertekenen briefwisseling gemeentebestuur
Praktijkcase: GAS-verkeer Mechelen studiedag Lamot
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Transcript van de presentatie:

Taxidiensten & Diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder Ellen Vercaigne Eric Sempels

Departement Mobiliteit en Openbare Werken Ellen Vercaigne Juriste Afdeling Juridische Dienstverlening Eric Sempels Adjunct van de directeur Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid

Programma Wetgeving: Bestaande wetgeving: aandachtspunten Decreetswijziging 2. Tarieven, taxameters, randapparatuur, … 3. Toekomstige wijzigingen taxibesluit 4. Centaurus: communicatieplatform Demonstratie taxameters en randapparatuur

Aantal taxi’s en verhuurvoertuigen met bestuurder 2149 taxi's + 376 (VVB's die als taxi ingezet mogen worden) VVB’s: 2624 + 680 (taxi's die als VVB ingezet mogen worden) Totaal: 5829

Regels: bescherming Beschermen klant, exploitant en taxibestuurder Bestrijden oneerlijke mededinging Sociale en fiscale controle toelaten Moderniseren van de regelgeving Transparantie nastreven

Wetgeving Decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg Besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2003 betreffende de taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder -> vindplaats geconsolideerde teksten: www.codex.vlaanderen.be of www.just.fgov.be -> Belgische wetgeving (niet BS)

Taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder Wat is een taxidienst? BEZOLDIGDE VERVOERSDIENSTEN VAN PERSONEN DOOR MIDDEL VAN VOERTUIGEN die aan volgende eisen voldoen: -> voertuig ten hoogste 9 personen, inclusief bestuurder -> de terbeschikkingstelling gebeurt vanop een standplaats op de openbare weg of plaats die niet opengesteld is voor het verkeer -> cliënt bepaalt de bestemming -> ter beschikking stellen van volledig voertuig OF per plaats als collectieve taxidienst

Wat is een dienst voor het verhuren van voertuigen met bestuurder? ->BEZOLDIGDE VERVOERSDIENSTEN VAN PERSONEN DOOR MIDDEL VAN VOERTUIGEN die aan volgende eisen voldoen: -> -> ter beschikkingstelling min 3 u: ofwel 1 rit of combinatie van ritten + voorafgaandelijke registratie ritten op de zetel + opstellen schriftelijke overeenkomst -> overeenkomst aan boord van het voertuig tijdens de dienst: kan wel getekend worden net voor het instappen -> VVB-voertuig wordt als geheel verhuurd – niet per zitplaats !

Soms subtiel onderscheid: voorbeeld luchthavenvervoer Reisbureau stuurt klant door naar vervoerder. De kant betaalt aan de luchthaven = taxidienst Reisbureau groepeert de klanten en betaalt zelf de vervoerder. De ritten worden verzameld in 1 dienstverlening van ten minste 3 u. Bijvoorbeeld 2x2 personen worden vervoerd: geen probleem, want de klant is het reisbureau = VVB

Europa: technische eisen meetinstrumenten De federale staat: Wie is bevoegd voor wat? Europa: technische eisen meetinstrumenten De federale staat: Federale overheidsdienst Economie: installatie taxameters + controle hierop Lokale en federale politie: controle op taxidiensten en VVB-diensten Vlaamse gewest: beleid inzake taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder Provincies: Voogdij van de gemeenten: gemeenteraadsbeslissingen schorsen of annuleren Beroepen Specifieke taken toegewezen door het decreet (oneigenlijk gebruik)

De gemeente Afleveren van de vergunningen + controle op afgeleverde vergunningen Inrichten taxistandplaatsen Types beslissing: Gemeenteraad: Belastingen taxidiensten (Niet: belastingen VVB) Taxitarieven, inclusief wijzigingen Norm voor het aantal taxi’s in de gemeente College van Burgemeester en Schepenen: Indien geen gemeenteraadsbeslissing de taxitarieven, inclusief wijzigingen (op voorstel van de exploitant) Indien gedelegeerd: inrichting taxistandplaats

Decreetswijziging Goedgekeurd op de plenaire zitting van het Vlaams Parlement op 30 april 2009 Bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 8 mei 2009 Nog te publiceren in het Belgisch Staatsblad

Welke wijzigingen? Onwettig ronselen Belastingen voor de diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder: per wagen en per jaar 250 euro (indexering) reeds te innen na publicatie van de wijziging ongeacht eerst als taxi of als VVB Taken van de Bestendige deputatie gaan over naar de provinciegouverneur (beroepen tegen weigeringsbeslissingen – schorsing en intrekking van de vergunning)

Wijzigingen: Bijkomende strafmaatregelen o.a. zonder vergunning onwettig ronselen, oneigenlijk gebruik van de vergunning, overtreden van de meest essentiële taxi- of VVB-bepalingen In plaats van de correctionele rechtbanken worden de politierechtbanken bevoegd

Vlaamse administratieve boetes voor geseponeerde PV’s (treedt pas later in werking): als de Procureur des Konings beslist om geen strafvervolging in te stellen voor om het even welke strafbepaling van artikel 63 van het decreet, dan kan een Vlaamse ambtenaar een administratieve geldboete opleggen. (geldt ook voor bussen)

Uitgesloten van het decreet: Diensten voor niet-dringend zittend ziekenvervoer -> ambulances, vervoer door mutualiteiten Niet-commercieel vervoer -> DAV’s, MMC’s, OCMW’s.... Opgelet: treedt pas in werking na beslissing van de Vlaamse regering

Ongunstig advies door Raad van State: Vlaams kader inzake beroepsbekwaamheid voor de exploitanten en bestuurders (= federale bevoegdheid) Inbeslagneming: Geen Vlaamse bevoegdheid + is al federaal geregeld: Namelijk op basis van het wetboek van strafvordering en het Strafwetboek: inbeslagneming en verbeurdverklaring van taxivoertuigen, VVB-voertuigen en bussen is dus mogelijk zonder dat er een aparte regeling hierover in het decreet moet zijn opgenomen

Vergunning, kaarten, …: praktische aspecten Tweetrapsysteem: 1. Vergunning: College verleent vergunning voor een aantal voertuigen (taxi en/of VVB) Toewijzing identificatienummer (TAXI 0001) Toewijziging herkenningsteken (VVB 0001) 2. Taxikaarten: 2 kaarten per taxi concrete invulling van het voertuig VVB-kaart + herkenningsteken

Tarieven: Duidelijke omschrijving van het tarief zoals bijvoorbeeld Tarief A = rit met terugkeer naar vertrekplaats = opnemingsbedrag € 2,40 + kilometerprijs € 1,15/km + wachtgeld € 25/u Tarief B = rit zonder terugkeer naar vertrekplaats = opnemingsbedrag € 2,40 + kilometerprijs € 2,30/km + wachtgeld € 25/u NIET Tarief A = opnemingsbedrag € 2,40 + kilometerprijs € 1,15/km + wachtgeld € 25/u Tarief B = opnemingsbedrag € 2,40 + kilometerprijs € 2,30/km + wachtgeld € 25/u

Taxikaart: opgelet Kaarten moeten leesbaar blijven Niet kleiner maken Kaarten verbleken in de zon Bij verduisterde ruiten is de kaart niet meer leesbaar Droogstempelen! De gemachtigde ambtenaar tekent!

Tarieven taxidiensten De gemeenteraad stelt de toepasselijke tarieven vast. Als er geen gemeentelijke reglement gestemd werd in de gemeenteraad, dan stelt het bevoegde college de tarieven vast op voorstel van de exploitant. De tarieven moeten in elk voertuig zichtbaar uitgehangen worden.

Tarieven in de vergunning/taxikaart: algemene principes Eerder voor de grotere steden: eenzelfde tarief voor alle voertuigen van alle exploitanten binnen de gemeente Ook mogelijk: een verschillend tarief per categorie van voertuig voor alle exploitanten binnen de gemeente eenzelfde tarief voor de taxivoertuigen die gemachtigd zijn om op de openbare weg te stationeren en een verschillende tarief voor de taxivoertuigen die niet gemachtigd zijn om op de openbare weg te stationeren één tarief voor alle verplaatsingen waarvan het begin- en het eindpunt gelegen is binnen de grenzen van de vergunningverlenende gemeente

Eerder in de kleinere gemeenten: een verschillend tarief per categorie van voertuig voor alle exploitanten binnen de gemeente elk voertuig zijn tarief

Algemene opbouw De taxameter bevat enkel de tarieven die in de vergunning zijn vermeld. Nu nog : naast het normale tarief, ook tarief A genoemd, dat het laagste is, zijn er hogere tarieven of forfaitaire tarieven van B tot Z mogelijk, onder andere voor bepaalde af te leggen afstanden, voor bepaalde categorieën van klanten, voor bepaalde evenementen of voor bepaalde periodes. In de toekomst : Er zijn tarieven van A tot en met Z Te berekenen tarieven, forfaits of gecombineerd, onder andere voor bepaalde af te leggen afstanden, voor bepaalde categorieën van klanten, voor bepaalde evenementen of voor bepaalde periodesl

Voorbeelden tarieven: Te berekenen tarieven Tarief A = rit met terugkeer naar vertrekplaats = opnemingsbedrag € 2,40 + kilometerprijs € 1,15/km + wachtgeld € 25/u Tarief B = rit zonder terugkeer naar vertrekplaats = opnemingsbedrag € 2,40 + kilometerprijs € 2,30/km + wachtgeld € 25/u Tarief C = rit vanaf 20 km zonder terugkeer naar vertrekplaats = opnemingsbedrag € 2,40 + kilometerprijs € 2,00/km + wachtgeld € 25/u Tarief D = voor vaste klanten, rit zonder terugkeer naar vertrekplaats = opnemingsbedrag € 2,40 + kilometerprijs € 1,80/km + wachtgeld € 25/u Nachttarief = voor een rit die begint tussen 22u en 6 u in tarief A, B, C of D = + € 2,00

Voorbeelden tarieven: Forfaitaire tarieven Tarief E = forfait voor rit binnen de ring = opnemingsbedrag 8 euro Tarief F = forfait voor rit tussen 22u en 6u op het grondgebied van de gemeente = € 12 Tarief G = forfait gemeente naar Brussels Airport = € 75 Tarief H = forfait bestelde rit Brussels Airport naar de gemeente = € 75 Tarief I = forfait gemeente tot luchthaven Luik = € 102 Tarief J = forfait bestelde rit luchthaven Luik naar de gemeente = € 102 Opmerking: gezien het om een forfait handelt, geen nachttarief!

Speciale tarieven: Tarief K = forfaitair maandabonnement stadsritten voor 65+ = € 75 Altijd samen met een tweede tarief L = ritten vallend onder het maandabonnement = opnemingsbedrag, kilometerbedrag, wachtgeld & nachttarief = € 0 Tarief N = standaardrit van de gemeente naar Brussels Airport inbegrepen 55 km en 30 minuten = € 69 + verhoogd met extra km en extra wachtgeld aan tarief A

Collectieve taxirit Alleen als de taxameter dit kan uitvoeren! Tarief O = forfait voor collectieve taxirit van de gemeente naar de luchthaven per klant = € 30

Wat is er nu eigenlijk nieuw? 1. De digitalisering van het rittenblad. Geen manueel in te vullen rittenblad, wel automatisch. Juridisch mogelijk sinds 1 juni 2004 (technisch pas vanaf dit jaar) Manueel rittenblad: overgangsperiode nog tot 31/12/2009 2. Vervoerbewijs: vanaf 1 januari 2005 verplicht Tijdens overgangsperiode (tot 31/12/2009): manueel toevoegen naam bestuurder en in- en uitstapplaatsen Dubbel vasthechten aan het rittenblad

Digitalisering van het rittenblad Vanaf 1/1/2010: digitalisering rittenblad Dienststaat Vervoerbewijs Controlerapport Vervoerbewijs: geen handgeschreven vermeldingen meer

Dienststaten De taxameter met zijn randapparatuur moet de volgende gegevens kunnen verstrekken : bij de aanvang van de dienst :  - naam of benaming van de exploitant, zijn adres en telefoonnummer  - datum dienst  - identificatienummer of het immatriculatienummer van de taxi  - de naam en de voornaam van de bestuurder  - totalisatoren - het uur waarop de dienst van de bestuurder begint (voorstel om dit te schrappen: voor de bezoldigde bestuurders (het voorziene uur) van het einde van de dienst    tijdens de dienst : - de uren van de effectief genomen rustpauze en de dienstonderbrekingen   aan het einde van de dienst :    - de totalisatoren - de datum en het uur van de effectieve beëindiging van de dienst  

- Vervoerbewijs. De randapparatuur drukt de vervoerbewijzen automatisch af. Hierop staan ten minste de volgende vermeldingen in onuitwisbare inkt :    - vermelding " vervoerbewijs "; - naam of benaming van de exploitant, zijn adres en telefoonnummer; - identificatienummer of het immatriculatienummer van de taxi; - naam van de bestuurder; - het volgnummer van de rit dat een oplopend getal is dat bestaat uit vijf cijfers, te beginnen met 00001 - datum en het uur van het in- en uitstappen; - instap- en uitstapplaatsen (voorstel van wijziging in het najaar met precisering in geval er geen signaal is of geen namen); - aantal afgelegde kilometer; - toegepaste tarief; - totale prijs van de rit, voorafgegaan door de vermelding " te betalen bedrag " of de prijs per persoon in geval van een collectieve rit; - vermelding " klachten " en het telefoonnummer van de politiepost van de vergunningverlenende gemeente.  

Controlerapport. De randapparatuur moet een controlerapport kunnen afdrukken. Hierop staan tenminste de volgende vermeldingen in onuitwisbare inkt : - de naam of benaming van de exploitant, zijn adres en telefoonnummer;   - het identificatienummer of het immatriculatienummer van de taxi;   - de naam of de benaming van de installateur van de taxameter en de randapparatuur;   - de naam van de bestuurder;   - de datum en het uur waarop de dienst van de bestuurder begonnen is;   - alle gegevens betreffende de uitgevoerde ritten sinds het begin van de dienst;   - alle tarieven die de taxameter kan uitvoeren;   - de totalisatoren, bedoeld in artikel 22 van het ministerieel besluit van 21 maart 1961 betreffende de modelgoedkeuring en de installatie der taxameters (in het najaar 2009: voorstel om ook totalisatoren voor de forfaitaire tarieven te vermelden) .

Algemeen  In geval van een collectieve taxi worden de vermeldingen per klant afgedrukt.    In geen geval mag een handgeschreven vervoerbewijs worden gegeven.    Alle in § 1 genoemde gegevens worden opgeslagen in de randapparatuur. Deze gegevens worden gedurende vijf jaar bewaard , minstens gedurende één week in de randapparatuur, daarna hetzij in de randapparatuur, hetzij op de maatschappelijke zetel. Ze worden verstrekt op elk verzoek van de bevoegde ambtenaren en agenten. Extra kosten die verbonden zijn aan het taxivervoer, zoals parkeerkosten of wegentol, kunnen aan de klant worden doorgerekend mits het ontvangstbewijs aan de klant wordt gegeven.

Wanneer tarief inschakelen? Het prijsberekeningsmechanisme van de taxameter wordt ingeschakeld op het ogenblik dat de klant plaatsneemt in het voertuig.    Als de klant wordt afgehaald op het afgesproken tijdstip, dan mag het prijsberekeningsmechanisme van de taxameter worden ingeschakeld op het ogenblik dat de taxi stopt op de plaats van afhaling en nadat de bestuurder de klant verwittigd heeft dat hij aangekomen is.    Het prijsberekeningsmechanisme van de taxameter blijft ingeschakeld zolang de klant het voertuig gebruikt.

Collectieve ritten Als het gaat om een collectieve rit, wordt de prijs berekend op basis van de op- en afstapplaatsen van elke klant, tenzij er een forfaitair tarief wordt toegepast (De exploitant moet wel eerst nagaan of de taxameter/randapparatuur dit kan uitvoeren)

Vervoerbewijs Aan het einde van de rit wordt het vervoerbewijs van de desbetreffende rit aan de klant overhandigd, zelfs zonder dat die erom verzoekt. In afwijking van artikel 28, § 1, derde lid, geeft de bestuurder een handgeschreven vervoerbewijs met al de gegevens, genoemd in artikel 28, § 1, eerste lid, als het vervoerbewijs niet kan worden geprint. Hij mag daarna geen klanten meer vervoeren met dit voertuig zolang het toestel niet is hersteld.

Het is de bestuurder verboden om : aan de klant een ander tarief of een andere prijs te vragen dan het tarief of de prijs, vermeld in de vergunning, in de geafficheerde tarieven, door de taxameter of de randapparatuur;    in geval van een collectieve taxi, aan de klant een andere prijs te vragen dan die welke berekend wordt op basis van de op- en afstapplaatsen van elke klant, tenzij er een forfaitair tarief wordt toegepast;

Taxameters en randapparatuur Volgende taxameters/randapparatuur hebben reeds de dienststaten, vervoerbewijzen en controlerapporten kunnen produceren: Rauwers/ Taxitronic (GOBOX BCT) Varoco/ Digitax (F1 + Combus) Varoco/ Digitax (Spiegeltaxameter + Combus) Metrotax/ ATA (Primus + DAP10streetlocator) Nog op de markt: Euphoria software/CABMAN CS Zullen producten introduceren: Krautli/Hale (Microtax 06 + randapparatuur) Krautli/Hale (mirror taximeter SPT-02 + randapparatuur) Metrotax/ATA (Primus + een tweede model randapparatuur) Quipment

Planning gemeente Juni 2009: Nagaan welke met de VVB-vergunning uitgevoerd ritten wel degelijk diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder zijn (dienstverlening moet ten minste drie uur duren). Bespreking met de taxi-exploitanten: welke tarieven? (September 2009: de taxi-exploitanten informeren dat de overgangstermijn afloopt op 31/12/2009 en dat vanaf 1/1/2010 de taxameter/randapparatuur de vereiste functionaliteiten moet kunnen uitvoeren. ) De brief (best gewone +aangetekende zending) dient te vermelden dat de vergunning geschorst of ingetrokken kan worden. September 2009: wijziging van de vergunning September tot december 2009: exploitanten laten de nieuwe tarievenset installeren Januari 2010: elk voertuig controleren. Nagaan of dienststaat, vervoerbewijs en controlerapport kunnen afgeleverd worden. Indien niet, de schorsings/intrekkingsprocedure opstarten.

Toekomstige wijzigingen taxibesluit Installatie randapparatuur en tarieven door een Belgisch gehomologeerde taxameterinstallateur Instap- en uitstapplaatsen: indien geen namen dan de GPS-coördinaten Tunnels of garages: laatste signaal voor aankomst, eerste signaal na vertrek Totalisatoren: ook voor de forfaitaire tarieven Nachttarief: telt niet mee in aantal tarieven Laagste tarief en andere hogere: te schrappen

Centaurus Wat? Communicatieplatform voor de Vlaamse taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder Voor de gemeenten Voor de controle: Politie Belastingen, Sociale Inspectie, Gemeenschappelijk Waarborgfonds voor motorvoertuigen De Lijn In te vullen door de gemachtigde gemeentelijke ambtenaren Gemeentesecretaris geeft toegangsrechten Nakijken of een kandidaat-exploitant reeds exploiteerde en de vergunning geschorst of ingetrokken werd.

Vlaamse helpdesk Taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder Eric Sempels eric.sempels@mow.vlaanderen.be 02 553 78 26