Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Module B: De ‘Whole School Approach’
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Mediërend leren op bs. Theresia
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Klassieke AO Leseenheid1
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
Maatschappelijk Aanbesteden
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
COMPETENTIEONTWIKKELING
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Organisatiestructuur en
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Identificeren. INHOUD Aan de orde komen identiteitsontwikkeling aspecten identiteitsbeleid werkwijze identiteitsontwikkeling IBA Studiemiddag 11 juni.
Een theoretische verkenning
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Wandelen voor Water Lespakket “Water het blauwe goud” (school)
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
5 % 15 % 80 % Reteaming, plannen maak je samen! 14 November 2014 Joost Iserief Cathelijne Spijker Vantevoren snoepjes klaarleggen Uitdelen knikkers.
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Groepsdynamica.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Succesvolle samenwerking tussen organisaties. Soms zo verdomd moeilijk ! Veerle Opstaele Wijnegem 26/05/16.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Hoeksteen van een kwaliteitsvolle werking
Samenwerking: de aanhouder wint
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
De doorbraak in zicht Onderzoek bij werkplekleren:
Transcript van de presentatie:

Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant

Uitgangspunten Samenwerken is geen doel op zich. Wel een MIDDEL voor kwalitatieve dienstverlening Samenwerken als trend: “de neuzen in dezelfde richting”. GEVAAR: men denkt hetzelfde te moeten denken raakt aan de identiteit raakt aan de differentiatie

Er zijn samenwerkingsvormen in allerlei maten en gewichten Er zijn samenwerkingsvormen in allerlei maten en gewichten. Functioneel ingezet zijn ze allen relevant. GEVAAR: opvatting dat je slechts kan samenwerken als je letterlijk rond de tafel zit

Samenwerken: waarover hebben we het? Samenwerkingsvormen: overleg, ad hoc, netwerking … Bewust kiezen welke samenwerkingsvorm nodig in welke situatie Overleg: voor uitwisseling, kennismaking, signalering eerder “vrijblijvend”

Ad Hoc:. occasioneel, éénmalig Ad Hoc: occasioneel, éénmalig Er is een gemeenschappelijk belang wat leidt tot een gemeenschappelijke actie Netwerkvorm: voor complexe/ongestructureerde problemen waarrond alleen met anderen een meerwaarde kan gehaald worden

Samenwerken in een netwerk Een specifieke vorm van samenwerking Waarbij actoren onderling afhankelijk zijn t.a.v. een bepaald onderwerp Het onderwerp is een belangrijk aspect binnen de werking van de eigen organisatie Via de samenwerking is er een meerwaarde mogelijk. Het levert voordelen op

Er is sprake van gezamenlijke activiteiten Iedere partner behoudt zijn identiteit De samenwerking is tijdelijk of duurzaam

Ingrediënten van een netwerk Er is sprake van een issue = onderwerp, thema, kwestie Er is sprake van actoren: verschillende soorten Er is sprake van de inzet van machts- en hulpbronnen Er is sprake van afhankelijkheden

Samenwerken in netwerkverband veronderstelt een evolutie Van het eigen belang naar gemeenschappelijk belang Van issue naar doelstelling In duidelijkheid over de beslissingslijn

Van inbreng en inzet van de machtsbronnen van partners voor het geheel In engagement In identificatie

Actoren in de samenwerking Verschillende soorten: lidactoren (kern- & randactoren), omkaderingsactor, context- en verankeringsactoren Deze werkbaarheid actoren kunnen op verschillende manieren betrokken worden: gaande van in het netwerk (intensief) tot occasioneel betrekken. Aandachtspunt: zorg voor werkbare werkwijze! Actoren worden betrokken omdat ze beschikken over een machtsbron die van betekenis is voor het issue

Bij de opstart van een netwerk: eerst breed, daarna functioneel kijken wie in de “arena” relevant is voor het issue + betekenisvol + handelingsbereid Partners met aanvullende machtsbronnen werkt makkelijker, dan wanneer men beschikt over competitieve machtsbronnen Belangrijk: een samenspel tussen potentiële machtsbronnen hebben en ze kunnen en willen inzetten

Het proces in de samenwerking Complexe/ongestructureerde problemen vergen een procesaanpak. “Processen produceren inhoud” Er wordt gewerkt aan de taak Er is zorg voor de relatie De profilering wordt geregeld Er is aandacht voor de relatie tussen de persoon in het netwerk en zijn/haar organisatie

Belangrijke aspecten van het proces + Er is openheid: dialoog en transparantie + Er is veiligheid De centrale belangen van de actoren worden beschermd + Er zijn voldoende inhoudelijke elementen + Er is vooruitgang

Aandachtspunten Samenwerken is een middel, geen doel op zich De samenwerkingsvorm kiezen die past bij het onderwerp of doel Het doel groeit doorheen de samenwerking. Moet niet van bij het begin aanwezig zijn, maar na verloop van tijd wel nodig Netwerken zijn zeer dynamisch – niet statisch

Partners zijn niet gelijk, maar wel gelijkwaardig Iedere partner behoudt zijn identiteit Het vertrouwen groeit doorheen de samenwerking