PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Moderne stadsbibliotheek én Communicatiehuis van en voor de (Nederlandstalige) gemeenschapsvoorzieningen in Brussel Gemeenschappelijk initiatief van VGC.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Presentatie varianten Schepenenstraat1 Brede School Schepenenstraat Presentatie 12 februari 2008 raadsbijeenkomst.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Gemeenteraadsverkiezingen Brussels Hoofdstedelijk Gewest 14/10/2012.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Netwerking in Maritiemwijk. situering ontstaan dynamiek evolutie situering BRAL – Brusselse Raad voor het Leefmilieu : - Brusselse bewonersfederatie voor.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Inhoudelijke samenwerking “……..Palet Vliedberg”
Brede school in Berkenbos
INTERCULTURELE MAGNEET SCHOOL
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Brede school: Spelen in verbondenheid
DOORBREEK B.S.G.O. Hoevenzavel kiest voor sociale vaardigheden en burgerzin.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Even voorstellen Anja Hol
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Mediawijs.be Stuurgroep Plan Geletterdheid. Definitie Mediawijsheid ‘Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes waarmee burgers zich bewust en kritisch.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Ontwikkelingen in de integratiesector en het buurt- en opbouwwerk Lieve Lecluyse en Luk Groffy Lecluyse, L., & Groffy, L. INTERCULTURALITEIT Ontwikkelingen.
Brede Schoolontwikkeling Nijmegen Tussenrapportage 30 mei 2013.
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 20/05/2014.
“Deurbroez´n” Decentraliseren vanuit gemeentelijk perspectief´
Brede, Bredere, Breedste School! 8 mei 2015 Gent.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Administrateur-generaal
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Strategisch Plan Dress for Succes Leiden Inclusief jaarplan 2015.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Kloppend Hart van Warmond Bredeschool Samenwerking Yvonne Keijer Bredeschool coördinator Gemeente Teylingen.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
SAMEN HUIS VAN HET KIND – DE KRACHT VAN EEN NETWERK TURNHOUT – 23/06/2016.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Interim Communicatie Opdrachten. Meesters in Management helpt klanten om Interim communicatie opdrachten te vinden. We hebben regelmatig interim opdrachten.
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
GEBIEDSWERKING.
Ellie Kuipers iov VCOK vzw - VVSG - Komma vzw
Kansarmoede in de kleuterschool
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
het katholiek basisonderwijs
Geïntegreerd breed onthaal
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
ONDER WIJS CENTRUM GENT
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Inhoud 1. Aanleiding 2. Visie vanuit de 4 gemeenten 3. Functies
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006

1.Context Oud- Molenbeek: –Grote allochtone gemeenschap –Armoede en kansarmoede –Weinig bewegingsruimte –Tekort aan buitenschoolse opvang –Taal (thuissituatie versus school)

2. Partners en coördinatie Netoverschrijvende mix van basisscholen: –Basisschool De Klimpaal –Basisschool 4-winden –Basisschool Windroos

2. Partners en coördinatie De niet-onderwijssectoren: –Stuurgroep PIM –MOVIN –Vk* –Chiro Jippeke –Jeugdhuis Centrum West –SMaR –…

2. Partners en coördinatie Complementariteit en onderlinge samenwerking bevorderen Molenbeekse kinderen en jongeren maximale kansen op ontwikkeling en participatie bieden.

3. Doelen Maximale participatie- en ontwikkelingskansen bieden aan molenbeekse kinderen en jongeren Emancipatorische processen op gang brengen Een geïntegreerd vrijetijdsbeleid tot stand brengen

3. Doelen De partners willen een kwalitatieve meerwaarde creëren door meer en beter samen te werken De structurele samenwerking moet nieuwe dynamieken in de buurt op gang brengen en de sociale cohesie versterken

4. Concrete Acties Uitbouw van het netwerk: –Aanwerven coördinator –Onafhankelijke werkruimte –Afstemming tussen organisaties –Opstart samenwerking –Organiseren van vormingen en stages binnen jeugdnetwerk

4. Concrete Acties Uitbreiding en variatie vrijetijds-en ondersteuningsaanbod: –Na school, op school, weekend,… –Ontwikkelen van huisstijl, gezamenlijke brochure, infodagen,… –Organiseren van opvoedingsondersteuning momenten

5. Sterktes en werkpunten Sterktes: –Diversiteit ( tss de partners, maar ook verschil laag-hoog molenbeek) –Potentie (zowel territoriaal als programmatisch) –Vb. ICT-probleem van moeder in stuurgroep: de oplossing komt uit de groep

5. Sterktes en werkpunten Zwakke punten: Extern: –Kansarmoede –Territorium gebaseerd op beperkt gebied Intern: –Engagement & Samenhang van de partners

5. Sterktes en werkpunten Zwakke punten: –Vb. van zwakke communicatie: Op verslag komt geen of weinig reactie Op wordt amper gereageerd

6.Vragen aan toebehoorders ‘Hoe bereik je mensen die effectief in armoede leven? Hoe communiceer je naar de vierde wereld?’ ‘op welke manier kunnen we het engagement van de partners vergroten?’