Voorstelling inlichtingenfiche internaten – verwijzende instanties 16 november2010 De internaten: een voorstelling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Wij zijn een meisjes-internaat gelegen in het hart van Brugge. Voor onze 100 internen is er elke dag iets te beleven. Er is ruimte voor ontspanning, sport,
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Dienst Time Out Projecten
Behandeling en begeleiding
Zijn er al effecten te zien in de samenwerking CLB – school ?
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Iedereen gelijke kansen op school
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Mag ik u voorstellen ....
MIND-SPRING: STAND VAN ZAKEN Donderdag 14 maart 2013 Intervisie trainer / co - begeleider.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
Jeugdzorg- Drang en dwang in de jeugdzorg
Evolutie anderstalige nieuwkomers in centrumsteden (basis- en secundair onderwijs)
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Informeren van ouders en kinderen - CBJ Inleiding Toelichting van de organisatiestructuur Traject van de hulpverlening Instemming met de hulpverlening.
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
Studiedag de hoge kouter
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
Studiedag project onderwijs, stage en tewerkstelling van jongeren met ASS.
0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Samenwerken met de gemeente: FACT Jeugd West-Friesland
OPEN FORUM KINDERRECHTENCOALITIE Thema: “Zorg voor kinderen en jongeren met Gedrags- en Emotionele Stoornissen (GES)” 20 / 04 / 2007 Dr. Franky D’Oosterlinck.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ SSL-conferentie februari.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Netwerktafels in de gemeenschapsinstelling
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Ouderen als zorgdragers Ouderenparlement 26 april 2010 Antwerpen Kinderopvang.
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
Het provinciaal onderwijs verdient erkenning oktober 2010.
Drugpreventie bij jongeren
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
GROENE ZORG OOST-VLAANDEREN Boeren aan welzijn Welzijn met boeren EFRO Zorgboerderijen en Onderwijs.
Onze schoolvisie Schooljaar
Eval LOP 2004 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 1 Omgevingsanalyse LOP SO Vlaamse Ardennen.
Verwarming op afstandsbesturing Tim Peeters Scholengroep Kempen (SGR 7)
ISB-CONGRES – 17 MAART 2011 KINDEROPVANG EN SPORT.
Vzw Balavikas. Balavikas betekent: ‘Breng het kind op een hoger peil’ De vzw steunt projecten voor kinderen en jongeren met een beperking in Zuid-India.
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Mobiliteit: een studie van SD Worx
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Voorstelling kansarmoedeatlas
Wat leren de cijfers ons over de ouderen, de rusthuizen & de rusthuisbewoners? Observatorium voor Gezondheid en Welzijn Brussel Sarah Luyten
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Cijfergegevens leerrecht
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Transcript van de presentatie:

Voorstelling inlichtingenfiche internaten – verwijzende instanties 16 november2010 De internaten: een voorstelling

Inhoud Soorten internaten Wat biedt een internaat? Begeleiding op internaat Een ‘sociale kaart’ van de internaten in Vlaanderen (per onderwijskoepel) Plaatsing in de internaten: cijfers Wat kan een internaat betekenen bij een plaatsing?

Soorten internaten Internaten gewoon onderwijs  Internaten basis- en secundair onderwijs (alle netten)  Tehuizen voor kinderen wiens ouders geen vaste verblijfplaats hebben (GO!)  Het tehuis voor bijzondere jeugdzorg in Kuurne (GO!) Internaten buitengewoon onderwijs  MPI (medisch pedagogisch instituut) en IBSO (instellingen voor buitengewoon secundair onderwijs) GO! en OVSG  Opvangcentra (opvang internen tijdens weekends en vakanties, enkel in GO!): deze zijn verbonden aan een MPI  Semi-internaten (OVSG en BHG)

Organisatiestructuur Autonome internaten: los van een school, soms bestuurd door een eigen vzw Ingebouwde, aangehechte of verbonden internaten: verbonden aan een school MPI en IBSO GO!: school en internaat zijn 1 pedagogisch- administratief geheel Semi-internaten OVSG en BHG* (Welzijn) (* Brussels Hoofdstedelijk Gewest)

Openstelling van de internaten Opvang en begeleiding van kinderen en jongeren tijdens de week na de schooluren De opvangcentra van het GO! zijn ook geopend tijdens de weekends en de vakanties De tehuizen voor kinderen wiens ouders geen vaste verblijfplaats hebben van het GO!: ook tijdens schoolvrije en vakantiedagen enkel als het kind tot de doelgroep behoort. Het tehuis Kuurne van het GO! is permanent opengesteld.

Populatie van de internaten Doelgroep  Gemengde internaten  Enkel jongens/enkel meisjes  Internaten BuO hebben vooral leerlingen van de eigen scholen Leeftijd  Kleuteronderwijs  Lager onderwijs  Secundair onderwijs  + 18 jaar Stijging van het aantal kinderen met zorgvragen in de internaten  Studieproblemen  Gedragsgebonden of emotionele problemen  Medische problemen  Financiële problemen

Waarom kiezen voor een internaat? Gezinssituatie:  Gescheiden gezinnen  Nieuw samengestelde gezinnen  Eenoudergezin Nood aan objectieve partner in opvoeding Maar ook:  Onregelmatige werkuren  Ploegenarbeid  Zelfstandigen Kinderen kiezen zelf voor internaat:  Specifieke studierichting te ver van huis Meeste mensen: positieve keuze voor internaat

Wat biedt een internaat? Troeven van het internaat:  Biedt structuur  Duidelijk dagverloop  Groep om zich in uit te leven en sociale vaardigheden te ontwikkelen  Veilige gecontroleerde omgeving  Studiebegeleiding door opvoeders (individueel en in groep)  Luisterend oor/ warmte

Begeleiding op het internaat Het internaatsteam  Beheerder: verantwoordelijke  Studiemeester-opvoeders (verschillende statuten)  Paramedisch personeel (enkel in internaten BuO) Contact met de ouders:  Bij de intake  Oudercontacten en informele contacten (afhalen en brengen kinderen)  Internaatsrapport of kindgebonden evaluatie op regelmatige tijdstippen tijdens schooljaar  Internaatsreglement of leefregels: ouders engageren zich om mee te werken aan opvoedingsproject

Een overzicht van de Vlaamse internaten per onderwijskoepel

Het Vlaamse onderwijslandschap VSKOVlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs OVSGOnderwijssecretariaat van de Vlaamse Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap VZW POVProvinciaal Onderwijs Vlaanderen GO!Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap

De internaten van het VSKO 95 internaten, 8 vestigingsplaatsen  37 autonome internaten  58 aangehechte internaten Doelgroep: jongens en/of meisjes Onderwijsniveaus: kleuter, lager, secundair Onderwijstype: gewoon en buitengewoon Meeste internen in bisdom Gent en Brugge (69,5% van de internen) Gent en Brugge zijn internaatssteden (resp. 21 en 39 internaten van de 95)

Enkele cijfergegevens over de internaten VSKO

Situatie op 1 september kleuters 717 lagere schoolkinderen (BaO en BULO) 7800 secundair (SO en BUSO) 8574 totaal

Bisdom febr sept Antwerpen Brugge Gent Hasselt Mechelen- Brussel TOTAAL Bisdom febr sept Antwerpen Brugge Gent Hasselt Mechelen- Brussel TOTAAL Enkele cijfergegevens over de internaten VSKO Evolutie

Enkele cijfergegevens over de internaten GO!

De internaten van het gewoon onderwijs 37 internaten gewoon onderwijs  29 aangehechte internaten  8 autonome internaten Doelgroep: jongens en meisjes Onderwijsniveau: kleuter, lager, secundair en + 18 Onderwijstype: gewoon en buitengewoon De internaten zijn verspreid over heel Vlaanderen, er zijn ook 3 internaten in het BHG

Enkele cijfergegevens over de internaten GO! De internaten van het buitengewoon onderwijs 17 MPI’s waaronder 4 opvangcentra 2 IBSO’s 1 autonoom internaat te Gavere Doelgroep: jongens en meisjes Onderwijsniveau: kleuter, lager, secundair en + 18 Onderwijstype: buitengewoon De internaten zijn verspreid over heel Vlaanderen

Enkele cijfergegevens over de internaten GO! Situatie op 1 februari 2010 – internaten gewoon onderwijs Gewoon onderwijs kleuters81 Gewoon onderwijs lager650 Buitengewoon onderwijs lager109 Gewoon onderwijs secundair1980 Buitengewoon onderwijs secundair 61 Hoger onderwijs169 Totaal3051

Enkele cijfergegevens over de internaten GO! Evolutie 2001 – 2010 Internaten gewoon onderwijs

Enkele cijfergegevens over de internaten GO! Situatie op 1 februari 2010 – internaten buitengewoon onderwijs MPI 's Gravenwezel88 MPI Kasterlee170 MPI Neder-over-Heembeek57 MPI BSD0 MPI Genk41 MPI Kortessem59 MPI Lommel60 MPI Gent77 MPI Evergem49 MPI Sint-Niklaas48 MPI Oudenaarde54 MPI Oostende66 MPI Koksijde67 MPI Oedelem31 MPI Kortrijk99 MPI Rumbeke89 MPI Sint-Michiels80 IBSO Heverlee29 IBSO Aalst55 IBSO Gavere49 TOTAAL1268

Enkele cijfergegevens over de internaten GO! Evolutie 2001 – 2010 Internaten buitengewoon onderwijs

De internaten van het provinciaal onderwijs (POV)

De internaten van het POV Drie internaten in 2 provincies: Internaat van het Provinciaal Instituut voor Biotechnisch Onderwijs (PIBO) in Tongeren  Capaciteit van 46 internen (wachtlijst!)  Schooljaar 2010/11: 39 jongens versus 7 meisjes Internaat van het Tehuis Provinciaal Instituut Heynsdaele in Ronse  erkend als internaat voor het opnemen, ten laste van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap  73 jongeren van 12 tot 21 jaar met gedrags- of emotionele stoornissen en normale begaafdheid (type 3 onderwijs) Internaat van de Provinciale Secundaire School voor Verpleegkunde te Hasselt  36 kamers  Oplossing voor studenten HBO5 die verder van school wonen (+18 jaar)  Schooljaar 2010/11: 9 jongens en 27 meisjes

De internaten van het gesubsidieerd officieel onderwijs (Vlaamse steden en gemeenten en BHG)

De internaten van het gesubsidieerd officieel onderwijs (Vlaamse steden en gemeenten en BHG) Overzicht per provincie - 1 Antwerpen MPI Auticant MPI Auticant MPI Mytyl MPI Mytyl 2 semi-internaten, verbonden aan scholen BuO 2 semi-internaten, verbonden aan scholen BuO (van kleuter tot einde BuSO) Limburg Internaat en semi- internaat op 4 campussen voor personen met verstandelijke handicap Internaat en semi- internaat op 4 campussen voor personen met verstandelijke handicap (van peuters tot volwassenen)

De internaten van het gesubsidieerd officieel onderwijs (Vlaamse steden en gemeenten en BHG) Overzicht per provincie - 2 Brussels Gewest Elishout: internaat verbonden aan school voor voeding. Kasterlinden: (semi-) internaat BuO (kleuter -> sec. T6 en 7) Oost-Vlaanderen Huis van het Kind: autonoom internaat voor 3- tot 18- jarigen uit gewoon en buitengewoon onderwijs (T1, 2, 3 en 8)

Plaatsing in de internaten: cijfers VSKO (op basis van enquête uit 2008)  3,9 % is geplaatst (274/7078 internen)  Van die 274 is 73% geplaatst door Comité Bijzondere Jeugdzorg en 27% door Jeugdrechtbank GO!  Gemiddeld is voor de internaten BuO een derde van de populatie geplaatst (1235 internen waarvan 452 geplaatst = +/- 35%)  In de gewone internaten is gemiddeld 15% van de populatie geplaatst (451/3051, 75% CBJ – 25% JRB)  In slechts 5 gewone internaten zijn in 2010 geen geplaatste jongeren opgenomen

Plaatsing in de internaten: cijfers POV  PIBO Tongeren:  : 1 intern is preventief geplaatst door het CBJ  Laatste 5 jaar: 3 geplaatste leerlingen  Heynsdaele Ronse  50% geplaatst (+/- 35 jongeren)  opnamevragen uit gans Vlaanderen dus heel veel verschillende consulenten en JRB om mee samen te werken OVSG  2009/10: 184 internen, waarvan 39 geplaatsten (21 geplaatst door CBJ en 18 door JRB)  Geplaatste kinderen in alle internaten op 1 na. Laatste jaren in nagenoeg alle internaten een stijging van het aantal geplaatste jongeren

Wat kan een internaat binnen onderwijs betekenen bij een plaatsing? Gezinsvervangende, pedagogische en sociaalpreventieve functie voor schoolgaande kinderen Deskundig team biedt veilige en gestructureerde omgeving en begeleidt bij studie Staan open voor geplaatste kinderen, maar draagkracht niet overschrijden  lagere personeelsnormen dan Welzijn!  beperkte infrastructuur

Wat kan een internaat betekenen bij een plaatsing? Voornamelijk groepsgerichte werking, zeker in gewoon onderwijs Binnen onderwijs geen specifieke therapeutische context, wel persoonlijke gesprekken met het kind Geplaatste kinderen hebben meestal een gelijkaardig profiel als andere internen en gelijke zorgvragen  functioneren goed binnen internaat  Soms echter meer zorg en gespecialiseerde hulp nodig!

Getuigenissen