Het karakter van de zorgverzekeringsovereenkomst in Europees perspectief Jac Rinkes OU/UM/Acis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van verdragsbepalingen
Advertisements

Werkgeversaansprakelijkheid
Open normen in wetgeving
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Lezing NVAG Romke van der Veen Utrecht, 12 januari 2012
Stellingen Filmauteursrecht. aansluitingsvoorwaarden waarbij primaire openbaarmakings- rechten op voorhand worden overgedragen aan een CBO zijn in strijd.
Ondernemen in de praktijk
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Vergoeding insulinepomptherapie en continue glucose monitoring (CGM)
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
De nieuwe zorgverzekering
Rechtshandelingen van de Unie
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Paul Steinhauser Slot Zeist 12 maart 2008 HET VORMMERK DE TECHNIEKRESTRICTIE.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
NIS-bijeenkomst 13 september 2012
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
IPR Belangrijkste vragen van IPR
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
De tussentijdse opzegging-clausule ACIS-symposium 4 maart 2011 Mr J. D
De Patiëntenrichtlijn
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
De ethiek van de publieke sector Den Uyl lezing 2006 Margo Trappenburg.
Pensioenverzekeren over de grens
Zorgverzekering.
Verdragen en inleiding Europees Recht
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
“Omgekeerde discriminatie”
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Angelique M. Reitsma, arts
FISCAAL OVERGANGSRECHT Amsterdam, 21 maart 2012 Mr. C.A.H. Luijken Deloitte Pension Advisory.
Alles over declareren Bijeenkomst Ardennen 14 mei 2014 Ad Vermaas.
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Oude zorg, nieuwe zorg E-health en de Zorgverzekeringswet Walter H. Salzmann Rotterdam, 12 maart 2007.
vrij verkeer beginselen
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Zorgverzekeringswet sociale verzekeringen die de risico’s van ziektekosten dekken
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Symposium Rechtspositie huishoudelijk personeel 26 november 2015 ‘Werken in het huishouden: geen baan als alle andere’
Preventief toezicht Gemeente Delft.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
In gesprek met een bedrijfsarts van ArboNed
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Bespreking Rapport Commissie Misbruik van recht Amsterdam, 12 mei 2016.
Wie is waarvoor verantwoordelijk?
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Financiering van het zorgstelsel
Privacy en Leerplicht/RMC
Financiering van het zorgstelsel
Administratie in de huisartsenpraktijk
Transcript van de presentatie:

Het karakter van de zorgverzekeringsovereenkomst in Europees perspectief Jac Rinkes OU/UM/Acis

actualiteit

Beknotting keuzevrijheid patiënt? Art. 13 Zvw > verzekerden hebben recht op vergoeding als ze gebruikmaken van een zorgaanbieder die niet gecontracteerd is door hun verzekeraar (ongeveer 80% van het ‘marktconforme tarief)

Het kabinet wil af van die verplichte vergoeding, omdat de gecontracteerde zorg en de daarmee gepaard gaande kostenbesparingen erdoor belemmerd zouden worden > Kamerstukken II 2011-2012 33 362 nr. 2 wijziging art. 13 Achmea/Slotervaartziekenhuis: weinig keuzemogelijkheden patiënten >

zorgverzekeraars maken niet voorafgaand aan het nieuwe polisjaar publiek welke zorg zij hebben gecontracteerd (dus..te laat om over te stappen)

Patiënt centraal?

Aanpassing art. 13 Zvw Slechts onderdeel wetsvoorstel, in hoofdzaak wordt geregeld dat zorgverzekeraars straks niet langer zelf zorg mogen leveren of een meerderheidsbelang mogen hebben in zorgaanbieders (vgl. Rapport Commissie Verticale Integratie 2009)

Verticale integratie Zou kunnen leiden tot belangenverstrengeling waarbij de patiënt het onderspit delft (minister: bedrijfsbelang voorop). Waar ligt de grens van ‘beslissende invloed’? Verbod blijft gedurende de transitiefase van het zorgstelsel Duty of care/duty of ethics

Driepartijverhouding Ligt ten grondslag aan systeem Zvw: zorgverzekeraar – zorgaanbieder – patiënt Op welke wijze wordt deze ‘open driehoek’ ingevuld met juridisch afdwingbare zorgplichten en minder ‘harde’ ethische plichten? Op welke partij binnen de driehoek rusten deze plichten?

Welke rol speelt het privaatrecht hierbij? Vraag naar het juridische karakter van de Zorgverzekeringsovereenkomst KENMERK: raakvlak socialezekerheids- regelgeving en privaatrechtelijk verzekeringsrecht Wat is zijn AARD en RATIO van de Zorgverzekeringspolis? Rol maatstaven van redelijkheid en billijkheid

Voor de Zorgverzekeraar vaak: kwestie van afvinken

Voor de patiënt allereerst: wat kost het?

Maar dan: waar heb ik recht op? Zvw: ADEQUATE ZORG

Voor de jurist: afbakening van de aanspraak op adequate zorg > polisuitleg tegen de achtergrond van de ontstaansgeschiedenis van de Zvw Rol College voor Zorgverzekeringen en belang uitspraken Centrale Raad van Beroep onder de ‘oude’zorgverzekeringsregels?

Transparante polissen?

Kenmerken (aanvullende) zorgverzekering Een belangrijk kenmerk is dat ‘aanvullend’ bij de aanvullende zorgverzekering zeer letterlijk moet worden genomen: enkel hetgeen voor eigen rekening en verantwoordelijkheid van de verzekeringnemer komt

Verzekeraars zijn vrij om de dekkingsomvang vast te stellen, maar deze zal slechts een beperkt deel van de zorg betreffen als het gaat om curatieve zorg. Dat betekent dat aanvullende zorgverzekering meer gericht zal zijn op andere vormen van zorg

Aanvullende zorgverzekering maakt geen deel uit van het stelsel van sociale zekerheid en mag daar niet aan worden gekoppeld, noch rechtstreeks door koppelverkoop of indirect door interne doorverwijzing naar regels uit het sociale stelsel (al dan niet met ‘voor u’ of ‘na u’-clausules)

De premiestelling bij aanvullende zorgverzekering staat los van de premie voor de verplichte dekking

Bij het vaststellen van de dekkingsomvang geldt het begrip ‘gebruikelijke behandeling’ ingebed in de internationale stand van de wetenschap en de internationale praktijk

Indien identieke en doeltreffende behandeling voorhanden is bij een gecontracteerde zorgverlener mag behandeling elders worden geweigerd, tenzij er geen andere mogelijkheden tot ketenzorg-vergoeding bestaan

Dekkingsomvang (aanvullende) zorgverzekering: knelpunten en oplossingen Bij de afbakening van de basisverzekering en de aanvullende zorgverzekering is sprake van een bijzondere situatie. Het gaat NIET om een koppeling (basisdekking biedt noodzakelijke zorg, aanvullende dekking al hetgeen daarbuiten valt, en de twee zijn niet aan elkaar te binden)

Art. 11 Zvw De zorgverzekeraar heeft jegens zijn verzekerden een zorgplicht die zodanig wordt vormgegeven, dat de verzekerde bij wie het verzekerde risico zich voordoet, krachtens de zorgverzekering recht heeft op prestaties bestaande uit: a. de zorg of de overige diensten waaraan hij behoefte heeft, of b. vergoeding van de kosten van deze zorg of overige diensten alsmede, desgevraagd, activiteiten gericht op het verkrijgen van deze zorg of diensten

Art. 14 Zvw: aanspraak op zorg De vraag of een verzekerde behoefte heeft aan een bepaalde vorm van zorg of een bepaalde andere dienst, wordt slechts op basis van zorginhoudelijke criteria beantwoord

Voor de aanvullende zorgverzekering geldt het reguliere verzekeringsrecht

conclusies De Nederlandse regeling van de zorgverzekering kan worden gekenmerkt als een moderne aanpak van het waarborgen van het recht op zorg

Centraal bij de Nederlandse aanpak staat het privaatrecht; problematisch blijft dit echter evenzeer gezien het privaatrechtelijk karakter van deze verzekeringsvorm bij basisdekking (verzekeringsplicht) en de onduidelijkheid over de koppeling (of ontkoppeling) van basisverzekering en aanvullende zorgverzekering

Van een grensoverschrijdende (Europese) markt voor zorgverzekeringen lijkt vooralsnog weinig sprake, mede gezien het feit dat voor zover het gaat om nationale stelsels van sociale zekerheid geen sprake is van een gemeenschappelijke of interne markt

Dat belemmert de mogelijkheden voor buitenlandse (of Nederlandse) zorgverzekeraars om hun producten en diensten aan te bieden in andere lidstaten, en de mogelijkheden voor zorgaanbieders en zorgconsumenten om optimaal gebruik te maken van de interne markt

Een deugdelijk fundament voor het realiseren van een Europese zorgverzekeringsmarkt ontbreekt Dit belemmert de uitwisseling van systemen, ook vanwege de zeer uiteenlopende juridische grondslagen (NHS, Zvw, sociale systemen, privaatrechtelijke systemen)

kwesties die op dat punt rechtens spelen betreffen vooral het micro-niveau (aanspraken, met name bij grensoverschrijdende zorg en vrij verkeer-perikelen)

Voor de verzekeringsconsument geldt: