Onderzoek pilots opbrengstgericht leiderschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Wat gaan we doen ? Leerlingenzorg? Iets nieuws? Of……weer hetzelfde….?
WELKOM. Welkom op de algemene informatie-avond Van de St. Josephschool Even voorstellen:Managementteam en Zorg Manon van Druten bovenbouwteamleider Rachel.
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
DoorZetten – Geen wachttijd Revalidatie in beweging in het chronisch pijn team.
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
“Van data naar didactiek”
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
John P. Kotter Harvard Business School
Opbrengstgericht leiderschap is in. Maar wat is dat nu eigenlijk? Lezing voor de conferentie opbrengstgericht leiderschap Guuske Ledoux Kohnstamm Instituut.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
WELKOM.
Handelingsgericht werken
Een project van de Korengroep
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
De kubus van CSPE succesfactoren!
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Ouderavond Groepsorganisatie
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Geïntegreerde schoolverbetering
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Begeleiding bij Werkplekleren
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Behavior Based Safety Warehousing
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Waarde(n)vol werk in uitvoering
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
The making of: Omgevingsvisie
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Onderzoek pilots opbrengstgericht leiderschap Conferentie opbrengstgericht leiderschap Guuske Ledoux Kohnstamm Instituut Universiteit van Amsterdam 31 oktober 2012

Inhoud Doel onderzoek Werkwijze Resultaten besturen Resultaten scholen Resultaten leerlingen Discussie

Hoofdlijnen project Pilots opbrengstgericht leiderschap 80 (74) besturen met ruim 900 scholen Eigen invulling, eigen plan Zelf uitvinden: doelen, aanpak, rollen, instrumenten, analyses, gesprekken etc Met ondersteuning van experts en eigen begeleiders Driejarig traject

Doel onderzoek Monitoring ontwikkelingen pilots Vaststellen van de opbrengsten, op verschillende niveaus Reflectie op project

Werkwijze 1. Analyse bestuursplannen (2010) 2. Attitudemonitor nulmeting (2010) 3. Mediomonitor: stand van zaken (2011) 4. Attitudemonitor eindmeting (2012) 5. Eindmonitor (2012) 6. Eindgesprekken, 16 pilots (2012) 7. Vragen aan ondersteuners (2012) 8. Analyse leeropbrengsten leerlingen (2012)

Doelen bestuursniveau (Beter) formuleren van strategisch beleid Ontwikkelen kwaliteitsbeleid en wijzen van verantwoording Ontwikkelen/implementeren monitorsystemen Verhogen van deskundigheid, opzetten scholingsinfrastructuur Realiseren van een lerende cultuur Rollen en verantwoordelijkheden goed vastleggen

Resultaten bestuursniveau Meeste doelen behaald of eind op weg, volgens besturen zelf Belangrijkste elementen: - gesprek bestuur-school over kwaliteit & opbrengsten - gebruik uniforme systemen - professionalisering Besturen benadrukken vooral de winst op schoolniveau, minder die bij henzelf Vooruitgang strategisch beleid en vastleggen rollen & verantwoordelijkheden wat onderbelicht

Doelen schoolniveau Toepassen evaluatieve cyclus, met gebruik van instrumenten Professionalisering OGW Realiseren lerende cultuur, zelfevaluaties Betere communicatie school-bestuur en schoolleiding-leerkrachten over leerresultaten (kwaliteitsgesprekken, beoordelingen, managementrapportages) Versterken onderwijskundig leiderschap Verbeteren leeropbrengsten

Resultaten schoolniveau Meer opbrengstgerichte cultuur in de scholen (een cultuuromslag) Meer bewustwording en inzichten op het gebied van opbrengstgericht werken Meer deskundigheid in analyseren en verbeteren didactisch handelen Meer controle op eigen kwaliteit Meer leren van elkaar, via collegiale consultaties e.d.

Verandering van houding jegens OGW? 2x attitudemeting, 20 stellingen, positieve/negatieve Voorgelegd aan besturen, schoolleiders, ib-ers, leerkrachten Bij start pilots attitude jegens OGW al gunstig, is zo gebleven (alle groepen) Besturen het hoogst, leerkrachten wat lager Slechts 1 zorgpunt: relatief veel steun voor “Het behalen van hoge taal- en rekenprestaties gaat ten koste van de andere onderdelen van ons leerplan.”

Doelen leerlingenniveau Op bestuursniveau niet altijd geformuleerd, indien wel, vaak niet SMART Op schoolniveau wel geformuleerd, maar heel divers Gekozen voor onderzoeken van ontwikkeling in Cito Eindtoets scores in de loop van het project (2009-2012) Niet best mogelijke maat, maar meest haalbaar

Resultaten leerlingenniveau Weinig verschillen in gemiddelde scores Cito Eindtoets tussen besturen Wel tussen scholen (betere en zwakkere scholen) Op projectniveau geen vooruitgang in scores in projectperiode Deze meting nog te vroeg? Scholen rapporteren zelf wel vooruitgang

Opbrengstgericht werken of OGL? Successen die gemeld worden gaan vooral over OGW en vooral over schoolniveau Hebben besturen zelf minder geleerd? Wat zijn successen t.a.v. leiderschap?

OGL voor besturen Het gesprek voeren, op regelmatige basis, over de leeropbrengsten van de school Voorbeeldgedrag (zelf belang laten zien van doelen stellen, afspraken maken, analyseren en evalueren) Faciliteren (instrumenten, professionalisering, maar ook mogelijkheden om via mobiliteitsbeleid kwaliteit van schoolteams te versterken) Fungeren als critical friend voor de scholen Organiseren van leren van elkaar.

OGL voor schoolleiders Heldere visie, ambitieuze doelen Kennis om opbrengstgericht leiding te geven aan het team (kennis van innovatie, schoolkenmerken, ontwikkelmogelijkheden in het team) Volgt en evalueert de vooruitgang planmatig Geeft leiding aan een onderzoeksmatige cultuur Zorgt ervoor dat leraren hun werk goed kunnen doen (ze niet overbelasten, focus houden) Bewaakt de samenhang en kwaliteit

Niet alleen voor zwakke scholen Doel OGW (beleid) is prestaties basisvaardigheden omhoog Gericht op alle scholen en alle leerlingen Was ook het uitgangspunt in de pilots Soms ervaring: moeilijker om de “goede” scholen in beweging te krijgen Op bestuursniveau zowel uniform als differentieel beleid nodig Niet alles ophangen aan de inspectienorm

Borging Eindinterviews: ontwikkelde werkwijzen zijn al staande praktijk of dat aan het worden Maar borging is nog nadrukkelijk een aandachtspunt, vooral volgens ondersteuners Een lerende organisatie worden is een proces dat tijd vraagt OGW wel goede manier om dat te bevorderen

Samenwerking en leren van elkaar Binnen besturen zeker sprake van samen optrekken en leren van elkaar Niet makkelijk (je moet de deuren openen), maar overwegend ervaren als zeer waardevol Benut de sterktes in eigen kring Bovenbestuurlijke samenwerking lijkt nog niet erg op gang

Verdere verspreiding Belangstelling voor het project was groot (overaanmelding) Hoe komt dat: invloed overheidsbeleid, inspectie, maar ook veranderende opvattingen over besturen PO-Raad en AVS daarin ook actief 74 pilots > er ligt dus nog een disseminatietaak Niet alleen kennisoverdracht, ieder moet eigen proces doormaken

Sociale wenselijkheid, zelfselectie? Resultaten onderzoek positief, maar vooral gebaseerd op zelfrapportages Effect op leerresultaten (nog) niet aangetoond Wordt het te mooi voorgesteld? Hebben we alleen de enthousiaste mensen gehoord? Niet waarschijnlijk: veel scholen geraadpleegd, ook leerkrachten, voldoende zelfkritische opmerkingen Onderzoek leerresultaten te vroeg, over een paar jaar herhalen?

Dank voor jullie aandacht