Kronkels, Strepen, Ribbels & Wiskunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visual Knowledge Building
Advertisements

Wat heb je allemaal nodig Een schroevendraaier nummer 4
Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Oogletsels In dit hoofdstuk komt aan de orde: Theorie over het oog Vuiltje in het oog Doordringende oogwond Lasogen Stomp oogletsel Bevroren ogen.
Par. 2 Landschappen in beweging
Waarom is het weer zo moeilijk te voorspellen?
Dynamische Modellen NLT-module havo / vwo
AARDRIJKSKUNDE Waar gaat dat over ?.
Jan Brekelmans & Yous van Halder Modelleren B Barry Koren
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hoofdstuk ‘Contact’ ZINTUIGEN.
ANW, Thema 2; Heelal. Door: Wesley, Koen, Jorick en Daan.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
3.6 Gezichtsvelden en dieptezicht
Advent 2013.
Uit het oog uit het hart
Wetenschappen 2e en 3e graad
Exogene krachten = krachten die van buitenaf het aardoppervlak vormen
Tussentijdse evaluatie
Krachten.
CHINA Sfeerbeelden met 32 Chinese wijsheden MUZIEK uit THAILAND.
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
DE DYNAMICA VAN PATRONEN
Welke van onderstaande keuzemogelijkheden is geen stofeigenschap?
Voorspellende analyse
Planning: Uitleg paragraaf 2.1
Wiskunde en Woestijnen De Dynamica van Patronen: Arjen Doelman CWI & UvA.
Patterns in Oceans of Patronen, Oceanen & (toegepaste) Analyse Arjen Doelman, Leiden & CWI.
Hoofdstuk 3 Natuurgeweld deel 3
Onderzoek verdeelmodel inkomensdeel Participatiewet 2015
Beoordeling van ingrepen in de rivier
Ruimte voor partnerlogo’s (plaats een wit vlak achter de logo’s om deze tekst en het kader te verbergen) Leerlijn onderzoekend leren Dick Kraaij,
Basisstof 6: De werking van de ogen
Hoofdstuk 1 Aarde: landschapszones Paragraaf 5
Natuurkunde Samenvatting Paragraaf 1 + 2
Powerpoint presentatie Natuurkunde § 1.1 & 1.2
Wiskunde en Woestijnen
Ontstaan van het heelal en de aarde
Les 3.
Tutorial: met kleuren werken
Kleur illusie Links zie je een cirkel van blauw-violette (magenta) ballen, een van hen verdwijnt voor even rondcirkelend. Laat uw blik nu rusten op het.
De Rugzak..
‘Hazeltje, je moet gaan slapen
Väder- och Klimatförändringar
PowerPoint presentatie Gemaakt door Marjolein en Charlotte Natuurkunde.
Vorige keer…. De evolutietheorie gaat uit van: - Verandering in genotypen - Natuurlijke selectie - Het ontstaan van nieuwe soorten Mutanten binnen een.
De Rugzak..
Piratenquiz… Schip ahoy!.
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
B. Stof 3 Hoofdthema’s in de Biologie
2 hv H2 Landschap § 2-5.
Trouble shooting voor het printen. Reservoir: 1) Er zit een coating in het reservoir, zodat bij het printen geen materiaal aan het platform hecht en niet.
Op de versiertoer met symmetrie
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Reactievergelijkingen Een kwestie van links en rechts kijken.
Presentatie van Gwen, Emma en Kairi
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De Grote Bosatlas 54e editie
Examentrainer 1 Inleiding in de biologie ©JasperOut.nl.
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
De invloed van water Taak 4.
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 KGT Lesweek 2
4 De wetenschap & het vraagstuk van het ontstaan van leven
Paragraaf 7.2 grenzen aan zien
Nee Zeggen!.
Leren programmeren met Scratch
Transcript van de presentatie:

Kronkels, Strepen, Ribbels & Wiskunde Hoe de wiskunde verbanden legt tussen kronkelende rivieren, zandribbeltjes op het strand & de strepen op de vacht van een zebra Arjen Doelman, CWI & UvA

Kronkels?

Ribbels & Strepen

Ribbels!

Strepen, ribbels, GOLVEN & PATRONEN

En er is (veel!) meer ...

????

De `visuele cortex’ – het gedeelte van de hersenen dat de `signalen’ vanuit de ogen omzet in `beelden’ Gevoeligheid linker/rechter oog Richtingsgevoeligheid

Maar niet alleen strepen: `andere’ zandribbeltjes Let op de staart!

`vegetatie-patronen’ in Niger, Afrika

Wat heeft dit allemaal met wiskunde te maken? - rivier & zandribbels: aardrijkskunde, natuurkunde watergolven: oceanografie, natuurkunde vingerafdrukken, slakken & zebra’s: biologie planeten: sterrenkunde hersenen: neurologie - vegetatie: ecologie

ALLE getoonde `processen’ & verschijnselen worden beschreven in `de taal van de wiskunde’ Wat is die taal? `DIFFERENTIAALVERGELIJKINGEN’ `Model’ voor de vegetatie-patronen ???

Maar, er is meer (alweer!) In de natuurkunde, de biologie, enz. worden deze modellen ook bestudeerd (vaak vooral met behulp van de computer). De wiskundige gaat op zoek naar een fundamentele verklaring die los staat van de achtergrond van het model. Ofwel: de wiskundige gaat op zoek naar de onderliggende overeenkomsten tussen al deze verschillende strepen & golven.

STABILITEIT En vooral, het VERDWIJNEN van deze stabiliteit `als er iets veranderd’ aan `de omgeving’. en er een `kritische grens’ wordt gepasseerd. Als een kraan niet te ver open of dicht staat dan is de waterstraal mooi regelmatig (`glad’). Te ver open: `turbulent’, te ver dicht: `druppels’ DE (gladde) WATERSTRAAL WORDT DUS INSTABIEL

Waardoor wordt de `kritische grens’ bepaald bij het optreden van zandribbeltjes? De windkracht/de stroomsnelheid van het water De korrelgrootte van het zand (ribbels in grind??) De samenstelling van de bodem (begroeiing) - ...

Zonder voldoende wind geen golfjes. Maar zijn er ook nog andere factoren die de golfvorming (de INSTABILITEIT) beinvloeden?

- De `stroperigheid’ van het water/de vloeistof (windgolfjes op een plas stroop??) De oppervlaktespanning van het water/de vloeistof Bij sterkere wind (en na langere tijd): de grootte, diepte en vorm van de `waterplas’ Meer effecten?

In de natuur is het vaak moeilijk/onmogelijk om `de instellingen’ te veranderen ...

Wat is dan die `fundamentele verklaring’? Een GEDACHTEN-EXPERIMENT: een (glijdende) kraal op een draaiende hoepel hoepel DRAAIEN kraal (die over de hoepel kan glijden) middelpuntvliedende kracht zwaartekracht

STABIEL: bij langzaam draaien blijft de kraal op het laagste punt van de hoepel hangen (en hij keert daar terug als je hem een duwtje geeft). INSTABIEL: boven een kritische draaisnelheid verlaat de kraal dit laagste punt en `kiest’ een ronddraaiende positie.

`Projecteer’ de `baan’ van de kraal op een vlak [van boven bekeken, met weglating van hoepel & kraal] STABIEL INSTABIEL

Dit mechanisme: STABIEL INSTABIEL `veroorzaakt’ bij het passeren van de `kritische grens’ de meeste van de kronkels/ribbels/strepen die we tot nu toe gezien hebben. Het is de kracht van de wiskunde dat je kan laten zien dat zoveel verschillende `verschijnselen’ met behulp van eenzelfde `eenvoudig’ mechanisme kan worden voorspeld & begrepen.

Merk op: de kraal op de hoepel heeft eigenlijk weinig `vrijheid’. Meer precies, de kraal heeft 2 vrijheidsgraden: – over de hoepel & met de hoepel meedraaiend – De `patronen’ op het strand, het water, de vacht van een zebra, enz. hebben ONEINDIG VEEL `vrijheidsgraden’. – Wat is dat, oneindig veel vrijheidsgraden? – Toch laat de wiskunde zien dat er maar 2 vrijheids- graden van belang zijn bij het ontstaan van `patronen’ en dat die 2 zich precies zo gedragen als bij de kraal op de hoepel.

Maak eerst een (zo eenvoudig mogelijk) model: er uit bij rivieren? Hoe ziet Maak eerst een (zo eenvoudig mogelijk) model: een recht kanaal met vlakke bodem linkeroever van boven rechteroever van opzij STABIEL

Voorbij de kritische grens zandbank zandbank van boven zandbank zandbank van opzij zandbanken! de Rijn in Zwitserland

en na verloop van tijd ... Na nog langere tijd ... erosie groeiende - en droogvallende - zandbanken Na nog langere tijd ... (MAAR DAT IS VER BUITEN HET BEREIK VAN ONS MODEL!) erosie

.... Nu we dit weten: Wat kunnen we nu nog meer? - Systematische classificatie `patronen’ kop poot .... poot staart Elementaire `vacht-patronen’ Bij dieren kan je geen `instellingen’ aanpassen, maar je kan wel van soort veranderen.

(2) lakenvelder koe met kalf (0) (1) (2) (1) een Valais geit (2) lakenvelder koe met kalf ENZOVOORTS ...

? - De volgende stap: ? `dubbele’ ribbels??

AFSLUITEND: (1) Natuurlijke verschijnselen kunnen worden `gemodelleerd’ in de `taal van de wiskunde’. `WAARSCHUWING’: modellen zijn meestal vereenvoudigingen (en de wiskunde doet alleen maar een uitspraak over het model!). VERSTANDIG MODELLEREN IS EEN WETENSCHAP OP ZICH [het KNMI & het weer]

(2) De wiskunde verklaart de natuurlijke verschijnselen en legt onverwachte verbanden.

(3) Eigenlijk zijn alleen nog maar de meest eenvoudige verschijnselen begrepen. ER IS NOG VEEL (spannend & relevant onderzoek) TE DOEN! ?? vlechtende rivier [MODEL??]

Voorbeeld van wiskundig onderzoek: Beschrijf & verklaar `defects’ (hoe onstaan ze? bewegen ze? ...)

En nog een: ???? `streep-patroon’ `stippel-patroon’ kritische grens?