De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ruimte voor partnerlogo’s (plaats een wit vlak achter de logo’s om deze tekst en het kader te verbergen) Leerlijn onderzoekend leren Dick Kraaij,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ruimte voor partnerlogo’s (plaats een wit vlak achter de logo’s om deze tekst en het kader te verbergen) Leerlijn onderzoekend leren Dick Kraaij,"— Transcript van de presentatie:

1 Ruimte voor partnerlogo’s (plaats een wit vlak achter de logo’s om deze tekst en het kader te verbergen) Leerlijn onderzoekend leren Dick Kraaij, dakraaij@che.nl 17 april 2013

2 Leerlijn onderzoekend leren  Waarnemen en ervaren  Meten (waarnemen met een ‘meetinstrument’)  Voorspellen  Vergelijken  Systematisch onderzoeken  Problemen oplossen (analyseren/synthetiseren)  Informatie opzoeken

3 Leerlijn onderzoekend leren  Ervaren  Verwachten  Verklaren  Eerlijk vergelijken  Eigen onderzoek uitvoeren

4 Leerlijn onderzoekend leren Groep 1:  Ervaren  Verwachten  Verklaren  Eerlijk vergelijken  Eigen onderzoek uitvoeren Ervaren hoe het anders kan. Dit ‘uitproberen’ doen veel kinderen vanzelf maar moet soms het worden gestimuleerd.

5 Leerlijn onderzoekend leren Groep 2/3:  Ervaren  Verwachten  Verklaren  Eerlijk vergelijken  Eigen onderzoek uitvoeren Dit meisje knoeide tijdens het overbrengen van water met de fles. Dus zie je een kruis staan bij de fles. De verwachting was dat je water kan overbrengen met een fles zonder te knoeien. Dit klopte niet.

6 Leerlijn onderzoekend leren Groep 4/5:  Ervaren  Verwachten  Verklaren  Eerlijk vergelijken  Eigen onderzoek uitvoeren Drie jongens zoeken naar leven in de modder: ”mieren, spinnen, pissebedden…. Tot nu toe was Tim nog wat op de achtergrond.. “maar dat zijn dieren met pootjes, dat gaat niet in de modder.” bracht hij in, Hierin kreeg hij gelijk en ze schreven op dat ze dachten dat er vooral wormachtige dieren in de modder leven.

7 Leerlijn onderzoekend leren Groep 6/7:  Ervaren  Verwachten  Verklaren  Eerlijk vergelijken  Eigen onderzoek uitvoeren Geen appels met peren vergelijken: Bij het eerlijk vergelijken leren leerlingen te beoordelen op basis van specifieke kenmerken. Geen appels met peren vergelijken: Bij het eerlijk vergelijken leren leerlingen te beoordelen op basis van specifieke kenmerken.

8 Leerlijn onderzoekend leren Groep 7/8:  Ervaren  Verwachten  Verklaren  Eerlijk vergelijken  Eigen onderzoek uitvoeren Wat kun je veranderen: Hoeveelheid licht, kleur van het licht (groen of rood), de hoeveelheid water, ander water (zoet of zout), de grondsoort (zand, potgrond), de grootte van de pot, een andere soort pot, ………………………… Wat kun je veranderen: Hoeveelheid licht, kleur van het licht (groen of rood), de hoeveelheid water, ander water (zoet of zout), de grondsoort (zand, potgrond), de grootte van de pot, een andere soort pot, …………………………


Download ppt "Ruimte voor partnerlogo’s (plaats een wit vlak achter de logo’s om deze tekst en het kader te verbergen) Leerlijn onderzoekend leren Dick Kraaij,"

Verwante presentaties


Ads door Google