Inhoud van dit college Introductie Doelstelling van dit keuzevak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
The CAF Procedure voor externe feedback
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Onderbouwend vertrouwen, focus op succes! Ron Bormans November 2006.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Nationaal Innovatie Event
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Mienke Schinkel – Human Resources 9 oktober 2007 DateDepartment_v2.
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Theo Wijnen en Ruud Bourmanne
Netwerking & Organisatieontwikkeling Netwerken naar kwaliteit: ervaringen uit de privé-sector Annette Geirnaert Directeur Vlaams centrum voor kwaliteitszorg.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
Inleiding Kennistechnologie §Hoofdstuk 1: Introductie §Hoofdstuk 2: Kennissystemen in context §Hoofdstuk 3: Kennisacquisitie.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Introductie tot Organisatie Gedrag
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketing vandaag en morgen
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
 1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500 (VS) een kwaliteits-
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Kwaliteitszorg en certificering Presentatie door Math Göbbels
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Kennismanagement & Sociale media
Bert Mulder | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool Stepping Stones for Safety and Security: innovatie, verbinden en samenwerken.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Van actie naar interactie
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 6.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
1 nationaal symbool. 2 DE STICHTING Onafhankelijke deskundigen: advies over ingediend kwaliteitshandboek Bestuur: geeft finale oordeel - afgeven certificaten.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Double Quality Counseling VEENENDAAL
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Plant & Business Mbo 3 – 4 3 jarige opleiding.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Oud, niet out. Samenwerking tussen de sectoren ouderenzorg, personen met een beperking en eerstelijnszorg Joyce Vansteenkiste, ortho-agoog vzw den.
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Inhoud college Structuur boek Groepsgewijze productie Just In Time
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Transcript van de presentatie:

Inhoud van dit college Introductie Doelstelling van dit keuzevak Visie op kwaliteitsmanagement Begrip Kwaliteit en (een beetje) TQM

Leerdoelen Belangrijkste principes, methoden en technieken voor de besturing van kwaliteit in organisaties de mogelijkheden tot verandering en verbetering in relatie tot kwaliteit de plaats en toegevoegde waarde van het vakgebied kwaliteitsmanagement in de organisatiekunde

Doelstelling van dit keuzevak Een bedrijfskundige opleiden met verstand van kwaliteitsmanagement Iemand die mee kan praten in het veld en in staat is om iets te zeggen over wat slim is om te doen en wat niet in deze organisatie Het gaat er om dat je de basis die je in de opleiding hebt gehad niet vergeet en ook in staat bent kritisch te kijken naar een vak als kwaliteitsmanagement Maar ook om meer verbanden te leggen met wellicht andere theorieen en methoden en technieken. Jullie hebben al geleerd dat je heel goed moet kijken naar de type organisatie waarin je wat doet, naar de contingenties die daar relevant zijn. Denk bijvoorbeeld aan wat je bij Mintberg hebt gehad. Kwaliteitsmanagement heeft een zeer sterke basis in de praktijk, daar ontkom je er bijna niet aan. Terwijl als je kijkt naar de mate waarin het onderwerp is van wetenschappelijke publicaties, dan is dit een veel minder ontwikkeld gebied. Vraag: wat is de grote aantrekkingskracht van kwaliteitsmanagement? -je kan er niet op tegen zijn sluit aan bij meer mondig worden van de consument concurrentiemiddel kostenbesparend middel tool om je organisatie goed door te lichten en nog beter te organiseren succes van Japan en teruglopene economie in westerse wereld: betere kwaliteit en kostenbesparing: wie heeft laatsts e fim gezien van de autofabriek waarin de Japanners kwamen? Technische ontwikkeling: stabielere eigenschappen van mamaterialen en onderdelen, wetgevgin: productaansprakelijkheid: bewijslast ligt nu bij de producent.

Van Inspectie naar TQM, cumulatief Kwaliteitsinspectie en klachtafhandeling kwaliteitscontrole, meer stroomopwaarts kwaliteitsborging, (ISO) kwaliteitssysteem Total Quality Management, Quality Awards

Kwaliteitsmanagement Wat vroeger is bedacht gaat nog steeds op: cumulatief zeer breed begrip zeer dynamisch begrip multi-interpretabel Laat plaatje zien van de ontwikkeling van ambvachtelijke kwaliteit naar TQM breed: veelomvattend, breed object dynamisch: zie ontwikkeling multi-interpretabel: geen twe mensen die et eigenlijk hetzelfde onder verstaan

Uitgangspunten en visie op kwaliteitsmanagement Machine en sociaal systeem Aspectsysteem Contingentiebenadering Velddiscipline Beweging In kwaliteitsmanagement zie je twee stromingen heel sterk terug: machien met de nadruk op machines, doelstellingen, planning, beheersing, controles, voorspelbaarheid daarnaast ook meer kenmerken van sociaal systeem: participatief management, teams (kwaliteitsteams, missie, teamontwikkeling, cultuur en zelfmanagement aspectsysteem: org. als geheel is de scorpe en de context, en daarbinnen is er aandacht voor meerdere aspecten van het systeem: strategie en leiderschap, processen, HRM, structuur, cultuur, HRM. Integrale benadering te zijn, allesomvattende benadering. Aspectsysteem: kijk je ook naar al organisatie als geheel en al haar systemen, maar wel altijd vanuit de optiek van kwlaiteit: je wil een betere outputkwlaiteit leveren. Bij TQM is di al moelijk vol te houden als je het beschrijft vanuit de literatuur. N=k theorieen veld: probleemgeorienteerd, sterk handelingsgericht, in beweging: van technisch naar sociaal, van methode naar organisatie, van operationeel naar tacttsiche en strategisch, en hoe zet het ook mensen in bewerging: denk aan visitatiemodel

Principes van Kwaliteitsmanagement Klantgerichtheid Teamwerk en participatie Continue verbetering

TQM: control versus learning Contingentie onzekerheid - taakonzekerheid - omgevingsonzekerheid Total quality control and total quality learning: Effectiviteit is balans tussen stabiliteit en betrouwbaarheid enerzijds en innovatie en verandering anderzijds

TQL en TQC TQC inspectieproces: - meten - analyseren - feedback geven - aanpassing TQL interpretatieproces: - herdefinieren en analyseren - ideeen genereren - evalueren en selecteren van ideeen - ideeen implementeren

Nadere verkenning TQM

Toelichting gegeven bij figuur 3.4. Boek Van der Bij e.a.