door Liesbeth de Ruiter & Aligonda Wijnia

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
4 februari 2011 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Dag van Taal, Kunsten en Cultuur Bij de uitvaart van het boek.
Advertisements

Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Zakelijk Schrijven II college 1, week 1
RALFI en begrijpend lezen
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
2 Resumé Witte (2008) Leerpsychologische aannames 1.Definiëren verschillende niveaus of stadia 2.Stevig fundament om volgende stap te kunnen zetten 3.Literaire.
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Allochtonen in het hoger onderwijs
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
de ouderbetrokkenheid vergroten
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
TrabiTour fährt weiter! Deutsch für die Oberstufe
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Literatuur XL Net even iets verder kijken…. Idee Groepjes van 2 Je schrijft een essay van minimaal 2000 woorden Of je houdt een presentatie van 15 minuten.
DELF scolaire Voorlichting 12 januari 2012 Leerlingen en ouders VWO-4.
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Hartelijk welkom op de kennismakingsavond van klas 2 A
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Begeleiden, hoe doe je dat?
De lerarenopleider gepositioneerd
Deze prenten van de communicatieset IK+JIJ=WIJ van het VVKBaO zijn polyvalent inzetbaar: -Als aanzet tot een gesprek -Als de student/leerkracht zijn/haar.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Experiment ‘Vanuit chaos naar yes!’
23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Doe eerst dit Zet uw mobiele telefoon, tablet of laptop aan Log in als student op Socrative.com, kies kamernummer X (hoofdletterongevoelig) In Socrative.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Bvj vmbo bovenbouw 7 e editie Gijs van Hengstum Thomas Klein Middelink.
Bijeenkomst September 2015
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Evaluatie Funkey Door: Robyn de Wit. Agenda –Evaluaties Funkey docenten –Evaluaties betrokken scholen.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Master historische taal- en letterkunde Presentatie donderdag 8 mei 2008.
INFORMATION DELF SCOLAIRE VOOR DE LEERLINGEN VAN 3H T/M 6V.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Informatieavond Talentprofielen 15 januari 2018
VMBO Modulair E&O – HBR – D&P – Z&W.
Cambridge English op De Boerhaave.
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Visie op het economieonderwijs
Beroepsoriëntatie binnen de MA CIW
Onderwijskunde en vakdidactiek
Persoonlijke begeleiding
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Transcript van de presentatie:

door Liesbeth de Ruiter & Aligonda Wijnia Lezen op Maat door Liesbeth de Ruiter & Aligonda Wijnia

Uw leerling? De ideale leerling?

Waar lopen we tegenaan? Leesniveau van de leerling (voor Nederlands onderzocht en vastgelegd in 6 niveaus door Theo Witte) MVT > Taalniveau van de leerling (vastgelegd in ERK) Interesse van de leerling (wat spreekt hem/haar aan?)

lees- en taalniveau

VEKOBO Vakdidactische Expertisenetwerken: Kwaliteitsimpuls voor Opleiding, Beroep en Onderwijs. doorlopende leerlijn literatuur (lezen) database met boekadvies op maat

Niveau van leerling? Literary Grading Tool

Database Input: Quick Scans moeilijkheid van literaire teksten beschrijven zowel didactisch als letterkundig input leden Vekobo, studenten RUG, docenten??

Output lijst met boektitels voor individuele leerling boekinformatie voor docent verwerkingsopdrachten voor leerlingen

Aan de slag! 1: bepaal uw EIGEN Theo Witte niveau 2: klopt het schema Witte / ERK? 3: lees de tekstfragmenten en voorzie deze van Witte en ERK niveau

Wilt u op de hoogte worden gehouden of zelfs meehelpen? Vul de lijst in!