ICTO project: Voiceresponse drs. Carmen Lie-Lahuerta

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk- en luistervaardigheid
Advertisements

Delf examen B1.
Het tweede werkstuk.
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
University of Cambridge & Titus Brandsmalyceum Oss PRESENT
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback Wat Soorten Door wie
Teamleren, hoe werkt dat?
bij juf Ineke en juf Caroline
Theo Burghout Week van de techniek We hebben bij.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Hoppenbrouwers Gemaakt door: Hamza Nassiri, Kevser Calhan, Nick van Dijk en Sander van Velzen © copyright.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Mindmap De kinderen hebben eerst per groepje een digitale mindmap op het bord gemaakt om uit te zoeken wat ze al wisten en waar ze moesten gaan zoeken.
Leswijzer Nieuwsbegrip
Workshop begripsvorming
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Media en creativiteit Identiteit les 1
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Nieuwsbrief Mei - Juni 2011 Daniel Huisman Frankrijk
Leswijzer Nieuwsbegrip
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Informatie- avond groep 6
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Wikiwijs.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Welkom…...
Feedback Wat Soorten Door wie
Leerlijnen in de geschiedenisles
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Onze doelen en visie in beeld
De Moderne Onderwijsmedia
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Bijeenkomst September 2015
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
de kunst van het presenteren
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Communicatie 7e les.
Innovatie in het onderwijs
© UNIEK IN DE KLAS.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Mijn visie op onderwijs
Vertellen resultaten Alle leerlingen even oud Iedereen evenveel tijd.
Bijeenkomsten vakdidactiek
Studiemiddag inburgering
Transcript van de presentatie:

ICTO project: Voiceresponse drs. Carmen Lie-Lahuerta

Belang van een goede uitspraak http://www.youtube.com/watch?v=5fkPfEOdlJo

Wat is voicemailboard? een interactieve digitale spraaktool: Voicemailboard meerdere manieren spraak kunnen oefenen ontwikkeld door Erwin de Vries en Peter van Rees

Mogelijkheden: zowel gesproken als geschreven berichten mogelijkheid om afbeeldingen, animaties, video- en geluidsfragmenten toe te voegen Mogelijkheid om gesprekken en feedback te beluisteren en te bewaren.

Voordelen: Meer mogelijkheden om spreekvaardigheid te oefenen, ook buiten college Individuele benadering Achteraf feedback geven Opnamen kunnen worden opgeslagen Zeer gebruiksvriendelijk Direct mee aan de slag

Opschalingsproject 2009-2010: Voice response Noors  Tanja Bouwman niveau B1 Zweeds  Annette Ölander nvieau B1 Russisch  Alla Peeters  niveau B1/B2 Spaans  Anna Escofet niveau A2 Voor iedere taal studentassistent.

Planning: Verschillende tools toepassen voor zelfstudiemateriaal Februari t/m mei uitgeprobeerd. Juni geëvalueerd.

Alle talen Uitspraak (o.a. klinkers, Russisch vooral medeklinkers, prosodie). Oefenen van de al bekende woordenschat en uitbreiding actieve vocabulaire (door vragen te beantwoorden over filmpjes, door lezen van tekstjes gebruik maken van net geleerde woorden). Oefenen luistervaardigheid door originele geluidsfragmenten waarin ook dialectgebruik voorkomt (=Noors). Oefenen opbouw betoog(=Russisch + Spaans) Kennis van land en cultuur. Creativiteit bevorderen bij de studenten.

Noors: oefeningen over o.a. het weer + vragen beantwoorden + eigen mening eten + recepten: lees en vertel clips met heel verschillende soorten Noorse muziek: wat vind je ervan enz. – eigen mening geven historisch filmpje over houtvlotters – over historisch onderwerp vertellen filmpje over boek dat iemands leven veranderde: vertel over een boek dat jij heel erg mooi vond

Zweeds: oefeningen o.a. over Typisch Zweeds cultureel fenomeen Wat is geluk voor een Zweed? Gezinssamenstelling (singles, etc) De unieke metro van Stockholm Zweedse trends (eigen brood bakken, etc) Relatie van Zweden met de natuur (paddestoelen plukken, zomerhuisje, etc) Zweden & moderniteit (welvaart, techniek, etc)

Russisch: oefeningen o.a. over 1) een sprookje verzinnen; 2) een betoog voorbereiden op basis van een filmfragment, een reclamespotje, etc. 3) eigen mening/interpretatie geven op basis van een luistertekst en grafieken; 4) een commentaar leveren bij een programma; 5) een presentatie maken van een lied/gedicht; 6) een filmfragment inspreken.

Spaans: oefeningen o.a. Receptief: uitspraak van moeilijke woordeneerst horen en dan uitspreken dmv muziekfragmenten, gedichten, opgenomen teksten van native speakers. Reproductie: videofragmenten over cultuur en steden van Spanje vragen beantwoorden. Productie: toepassen van de vocabulaire in de eerste twee oefeningen in betoog of discussie met medestudent. Powerpointpresentatie over de te gebruiken constructies bijv. vergelijkingen.

Feedback: Vooral uitspraak: klinkers, klemtoon. Grammaticale correctie: morfologie, concordantie. Woordenschat Zinsopbouw

Evaluaties van 31 studenten:

Ik heb alle opdrachten met Voice Response gemaakt.

De opdrachten in Voice Response zijn afwisselend

Het gebruik van Voice Response is duidelijk

Het programma heeft mij geholpen in het verbeteren van mijn spreekvaardigheid.

De hoeveelheid oefeningen is te doen.

Van de feedback van de docent heb ik veel geleerd

Ik heb met plezier gewerkt met Voice Response

Waar heb je vooral gewerkt aan de opdrachten van Voice Response?

Probeer aan te geven wat je van de technische werking van het programma vond

Resultaten evaluatie: Feedback werd erg gewaardeerd. Onderling oefenen werd te weinig gedaan. Oefeningen erg afwisselend. Zwakke studenten zijn vooruitgegaan (mondeling examens). Angst om te praten is minder geworden.

De minst leuke opdrachten: Opdrachten met eigen commentaar. Samenvattingen geven. Betoog houden

De leukste opdrachten: Muziekopdrachten (karaoke oefening). Opzeggen gedichten. Naspreken van teksten. Gevarieërde opdrachten over kunst en cultuur van het land.

Verbeteringen: Betere instructies. Invoeren als onderdeel van het curriculum. Aan het onderwijsmethode koppelen. Niet te lange videofragmenten (ong. 3 min.)

Voicemailboard Spaans http://www.webindeklas.nl/mp3mail/bb/forum.php?board=480

Dank voor uw aandacht Gracias por su atención Takk for oppmerksomheten Tack för er uppmärksamhet Спасибо за Ваше внимание